- Sprawdziliśmy zużycie paliwa 100 klasyków i tym samym dowiedzieliśmy się, ile palą rzeczywiście i jak wypadają na tle nowoczesnych samochodów
- W wielu przypadkach zapotrzebowanie na benzynę w dużej mierze zależne jest od temperamentu kierowcy i jego ciężkiej nogi
- Pomimo zaawansowanego wieku zdarzają się youngtimery, które nie potrzebują nadmiernych ilości paliwa
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W przypadku klasycznych samochodów krążą różne opinie dotyczące ich spalania. Teoretycznie ich zapotrzebowanie na paliwo można sprawdzić w danych technicznych, ale pamiętajmy, że dane dotyczące zużycia benzyny czy oleju napędowego mają już kilkadziesiąt lat. Jednak odpowiedź i tak nie jest prosta, bo w przypadku tych aut dane tego typu pochodzą z różnych okresów motoryzacji, a tym samym różna była metodologia testowania pojazdów.
Można oczywiście spytać o spalanie właścicieli poszczególnych modeli, ale w wielu przypadkach otrzymuje się upiększone wartości. Nikt przecież nie chce mówić źle o swoim ulubionym aucie, a poza tym pomimo przejechanych wielu kilometrów mało który kierowca klasyka jest w stanie sprawdzić, ile pali jego model.
W dodatku takie deklaracje są niemiarodajne, bo konsumpcja w dużej mierze zależy od stylu jazdy i dla tego samego modelu może różnić się znacząco w zależności od tego, kto akurat go prowadzi. Poniżej kilka przykładów.
Volvo 850 R – delikatna jazda to niskie spalanie
Złośliwi twierdzą, że Volvo 850 R (1995-96) było zemstą weteranów wśród inżynierów Volvo za przejście na napęd na przednie koła. W rzeczywistości kombi z Goteborga pokazuje granice konstrukcji tego typu dzięki prowokującej nadwyżce mocy.
Jeżeli w trybie overboost na przednią oś na chwilę zostanie dostarczony pełen moment obrotowy zachowanie trakcji, jest tak samo mało prawdopodobne, jak jednocyfrowe wartości zużycia paliwa. W przypadku 5-cylindrowego doładowanego silnika, który z automatyczną skrzynią biegów ma moc obniżoną z 250 KM do 226 KM, obowiązuje zasada – turbo działa, turbo konsumuje.
To, ile silnik wciągnie benzyny, zależy tak naprawdę od kierowcy. Umiarkowane zużycie w teście wynoszące średnio 9,9 l/100 km wynikało tak naprawdę z delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu. Każdy, kto pomylił go z młotem Thora, szybko podwoił wynik.
Volkswagen Scirocco GL – autostrada zwiększa paliwożerność
Volkswagen Scirocco z 4-cylindrowym benzyniakiem 1.6 o mocy 85 KM był często wykorzystywany podczas jazdy autostradą. W trakcie podróżowania z prędkością 120 km/h obroty silnika wynoszą 4500 obr./min. Podczas takiej eksploatacji wyraźnie odczuwalny jest brak piątego przełożenia w skrzyni. To częściowo tłumaczy dość wysokie spalanie wynoszące 8,9 l/100 km.
Jednak ta wartość jest szybko korygowana podczas testu w mieszanym cyklu. Na naszej standardowej trasie 807-kilogramowe coupe potrzebowało 7,5 l/100 km. To akceptowalne zużycie, jak na dynamiczny model o sportowym charakterze.
Jednak problemem okazuje się również gaźnik, który przyczynia się częściowo do ilości zużytego paliwa. Dowodem na to jest 110-konna wersja 1600 Gli, którą testowaliśmy wcześniej. Mocniejsza jednostka napędowa, a pomimo tego średnie zapotrzebowanie na paliwo było o 1,3 l niższe i wyniosło 6,2 l/100 km.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Mercedes 560 SEC (C126) – wykorzystywanie potencjału kosztuje
Jeden z kolegów, który ma taki samochód tłumi nasze oczekiwania dotyczące zużycia paliwa. Twierdzi, że należy spodziewać się zapotrzebowania na poziomie 16-18 l i dodaje, że wszelkie obietnice o konsumpcji poniżej 15 l można włożyć między bajki.
W końcu ten samochód nie został zaprojektowany jako model oszczędzający paliwo, lecz jako flagowy Mercedes, a do tego był niegdyś najdroższym seryjnym pojazdem oferowanym na rodzimym rynku.
W dodatku auto nie jest lekkie, bo waży 1880 kg, a 5,6-litrowe V8 nie żyje powietrzem i miłością. Podobnie, jak w sedanie W126 także i tutaj silnik M117 współpracuje z 4-biegową, automatyczną skrzynią.
W porównaniu z modelem 500 zdecydowano się na krótsze, ostatnie przełożenie (2,65 zamiast 2,24). To zapewnia lepsze przyspieszenie, ale jednocześnie wpływa ujemnie na prędkość maksymalną i zużycie paliwa (14,4 l względem 12,4 l).
Jednak ten, kto w 1988 r. płacił za samochód niemal 155 tys. marek, z pewnością nie myślał o oszczędzaniu paliwa i płaceniu, jak najniższych rachunków przy dystrybutorze. Ku zaskoczeniu właściciela takiego samochodu podczas sprawdzianu udało nam się zejść poniżej 15 l, bowiem testowe spalanie wyniosło 13,7 l/100 km.
Choć nadal jest to wysokie spalanie, to jednocześnie taki wynik jest dowodem na to, że delikatniejsze wykorzystywanie możliwości silnika pozwala na niższe spalanie nawet w przypadku tak mocnej jednostki V8. Przy okazji test udowodnił, że nasz kolega ma ciężką nogę.
Tak testowaliśmy
Każdy samochód musiał pokonać testową trasę o długości 160 km. Obejmowała ona zarówno drogi miejskie (45 km), lokalne (61 km), jak i autostrady (54 km). Przed i po próbie bak był napełniony pod korek i na podstawie przejechanego dystansu oraz ilości wlanego paliwa obliczaliśmy rzeczywiste zużycie paliwa. Aby mieć pewność, że każdy samochód jest w pełni sprawny, przed jazdą sprawdziliśmy kompresję silnika, ustawienie gaźnika, luzy zaworowe oraz ciśnienie w oponach.
W galerii przestawiamy bohaterów naszego testu oraz wyniki, jakie osiągnął każdy pojazd. Dzięki temu wyłoniliśmy najoszczędniejsze i najbardziej paliwożerne klasyki.
Fiat Nuova 500, średnie, testowe zużycie paliwa – 4,8 l/100 km
Trabant 601 S de Luxe, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,3 l/100 km
Skoda 120 L, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,3 l/100 km
Renault 4 GTL, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,3 l/100 km
Neckar Jagst 770, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,4 l/100 km
Borgward Isabella, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,8 l/100 km
Fiat Panda 45, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,8 l/100 km
Renault Dauphine, średnie, testowe zużycie paliwa – 5,8 l/100 km
Volkswagen 1200, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,0 l/100 km
Volkswagen Scirocco GLi, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,2 l/100 km
Mercedes 250 D (W 124), średnie, testowe zużycie paliwa – 6,3 l/100 km
Mercedes 180 D Ponton, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,3 l/100 km
Toyota Corolla Kombi, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,3 l/100 km
Honda Civic 1.6 VTi, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,4 l/100 km
BMW 700 LS, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,4 l/100 km
DKW F102, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,4 l/100 km
Mini 35, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,5 l/100 km
Opel Rekord C Cabrio, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,5 l/100 km
Mercedes 200 D (W 123), średnie, testowe zużycie paliwa – 6,7 l/100 km
Audi 100 Coupé S, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,7 l/100 km
Mercedes 190 (W 201), średnie, testowe zużycie paliwa – 6,7 l/100 km
Mitsubishi Sapporo, średnie, testowe zużycie paliwa – 6,8 l/100 km
Volkswagen Golf 1 GLi Cabriolet, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,0 l/100 km
Volkswagen 1200 Export, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,0 l/100 km
Morris Minor Cabriolet, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,0 l/100 km
Talbot Matra Rancho, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,4 l/100 km
Volkswagen Scirocco GL, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,5 l/100 km
Volkswagen 1303 "Big", średnie, testowe zużycie paliwa – 7,8 l/100 km
BMW 325e (E 30) Baur TC, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,9 l/100 km
Mitsubishi Galant 2000 GLX, średnie, testowe zużycie paliwa – 7,9 l/100 km
Saab 900 S Cabriolet, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,0 l/100 km
Volkswagen Golf 1, 1.1, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,0 l/100 km
Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1600, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,0 l/100 km
Opel Ascona C 1.8 i, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,0 l/100 km
Saab 99, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,1 l/100 km
MGB GT, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,2 l/100 km
Volvo 122 S, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,3 l/100 km
Mercedes 230 TE (S 123), średnie, testowe zużycie paliwa – 8,4 l/100 km
Volvo 142, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,4 l/100 km
Fiat Coupé 2.0 20V, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,5 l/100 km
Porsche 911 Carrera 3.2, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,6 l/100 km
Porsche 356 Cabrio, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,7 l/100 km
Mercedes 230 TE (S 124), średnie, testowe zużycie paliwa – 8,8 l/100 km
Citroën DS 20, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,8 l/100 km
Volkswagen 1303, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,8 l/100 km
Mercedes 300 SE (W 126), średnie, testowe zużycie paliwa – 8,8 l/100 km
Volkswagen T1 Samba-Bus, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,9 l/100 km
Lancia Flavia Sport Zagato, średnie, testowe zużycie paliwa – 8,9 l/100 km
Opel Rekord B 1500, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,1 l/100 km
Mercedes 300 SL (R 107), średnie, testowe zużycie paliwa – 9,1 l/100 km
Mercedes 500 SL (R 129), średnie, testowe zużycie paliwa – 9,2 l/100 km
Borgward Isabella TS, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,3 l/100 km
Audi 100 Avant 5E, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,4 l/100 km
Audi Coupé S2 quattro, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,4 l/100 km
Porsche 912, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,6 l/100 km
Volvo P1800 S, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,7 l/100 km
Volvo 780 2.8, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,7 l/100 km
Opel Kapitän P-LV 2.6, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,8 l/100 km
Triumph TR4, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,8 l/100 km
Opel Admiral 2.8 S, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,9 l/100 km
Volvo 850 R, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,9 l/100 km
Opel Commodore A 2.5, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,9 l/100 km
Porsche 944 Turbo, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,9 l/100 km
Triumph TR6 PI, średnie, testowe zużycie paliwa – 9,9 l/100 km
Mercedes 180 (W 120), średnie, testowe zużycie paliwa – 10,0 l/100 km
Lancia Gamma Coupé, średnie, testowe zużycie paliwa – 10,3 l/100 km
Volkswagen T3 Dehler 2+2, średnie, testowe zużycie paliwa – 10,3 l/100 km
BMW 2800 CS, średnie, testowe zużycie paliwa – 10,6 l/100 km
BMW M5 (E28), średnie, testowe zużycie paliwa – 10,8 l/100 km
Opel Monza A1 3.0 E, średnie, testowe zużycie paliwa – 10,9 l/100 km
Lexus LS 400, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,0 l/100 km
VW LT31 Karmann Distance Wide, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,0 l/100 km
Alfa Romeo Montreal, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,0 l/100 km
NSU Ro 80, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,0 l/100 km
Volvo 264 GL Injection, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,0 l/100 km
Datsun 280 ZX, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,1 l/100 km
Mercedes 280 S (W 108), średnie, testowe zużycie paliwa – 11,5 l/100 km
Porsche 911 S (Urmodell), średnie, testowe zużycie paliwa – 11,9 l/100 km
Fiat 130 Coupe, średnie, testowe zużycie paliwa – 11,9 l/100 km
Lancia Gamma 2500 Berlina, średnie, testowe zużycie paliwa – 12,6 l/100 km
BMW 3.0 Si (E3), średnie, testowe zużycie paliwa – 12,7 l/100 km
Cadillac Brougham, średnie, testowe zużycie paliwa – 12,7 l/100 km
Mercedes 280 SE (W 108), średnie, testowe zużycie paliwa – 13,4 l/100 km
Range Rover Vogue 3.9, średnie, testowe zużycie paliwa – 13,5 l/100 km
Mercedes 560 SEC (C 126), średnie, testowe zużycie paliwa – 13,7 l/100 km
Studebaker Commander Wagonaire, średnie, testowe zużycie paliwa – 14,4 l/100 km
Jaguar XJ6 4.2 Seria II, średnie, testowe zużycie paliwa – 14,5 l/100 km
Porsche 928, średnie, testowe zużycie paliwa – 14,8 l/100 km
Chevrolet Corvette C3, średnie, testowe zużycie paliwa – 14,9 l/100 km
Ferrari 412, średnie, testowe zużycie paliwa – 15,0 l/100 km
Mercedes 450 SEL 6.9 (W 116), średnie, testowe zużycie paliwa – 15,8 l/100 km
Ford LTD Station Wagon, średnie, testowe zużycie paliwa – 16,6 l/100 km
Daimler Double-Six Seria III, średnie, testowe zużycie paliwa – 16,9 l/100 km
Chrysler Royal Business Coupe, średnie, testowe zużycie paliwa – 16,9 l/100 km