Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Tak Fiat reklamował Cinquecento ponad 30 lat temu. Oto żółta książeczka

Tak Fiat reklamował Cinquecento ponad 30 lat temu. Oto żółta książeczka

Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez producenta w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego", jak napisano w pierwszym zdaniu.

Znalazł w garażu żółtą książeczkę o CinquecentoŹródło: Auto Świat

Czy Fiat Cinquecento zasługiwał na miano przeboju?

Na polskim rynku, pod koniec 1991 r. na pewno tak! Czy wówczas jeździli polscy kierowcy? Na ulicach i drogach dominowały trzy przestarzałe i mocno przestarzałe modele: produkowany od 13 lat Polonez, mający już 18 lat Maluch i produkowany od 1967 r., czyli od 24 lat Fiat 125 (produkcję zakończono w czerwcu 1991).

Zajrzyjmy do żółtej książeczki i oddajmy głos producentowi – jak przedstawiał swoje najmłodsze dziecko, które od połowy 1991 r. produkowane było (z zachowaniem dużej dyskrecji) w FSM w Tychach.

Fiat Cinquecento, materiał prasowy z 1991 r.
Fiat Cinquecento, materiał prasowy z 1991 r.Źródło: Auto Świat / RD

"Cinquecento zawiera w sobie wszystkie nowatorskie cechy samochodu. Dzięki ścisłej współpracy techniczno-technologicznej FSM i FIAT-em prezentuje się jako prawdziwy przebój na rynku europejskim i polskim na najbliższe lata."

Przy opisie wnętrza i wyposażenia Cinquecento podkreślano przestronność i bogate wyposażenie: "Przestronność wnętrza, funkcjonalność każdego szczegółu, kompletność wyposażenia seryjnego, dostępność do wszystkich miejsc, racjonalne umieszczenie elementów sterowania, jak również urządzenie wnętrza z punktu widzenia ergonomii – są to aspekty, które kwalifikują wnętrze Cinquecento do wnętrz nowoczesnych samochodów. Dzięki znacznym wymiarom wnętrza Cinquecento jest w stanie wygodnie pomieścić 5 osób. Przestrzeń z przodu została ponadto uprzywilejowana, by uwzględnić tendencję stałego podwyższania się wzrostu człowieka.

Fiat Cinquecento, materiał prasowy z 1991 r.
Fiat Cinquecento, materiał prasowy z 1991 r.Źródło: Auto Świat / RD

Bagażnik jest stosunkowo duży, o pojemności 170 l, z możliwością powiększenia go w zależności od potrzeb, aż do 810 l po całkowitym złożeniu tylnego siedzenia.

Siedzenia przednie Cinquecento są owocem dokładnych badań i doświadczeń, uwzględniających nie tylko kryteria estetyczne, lecz także osiągnięcie najwyższego poziomu komfortu, funkcjonalności i racjonalności w aspekcie ergonomicznym."

Fiat Cinquecento – dwa silniki 704 i 903 ccm

Fiat Cinquecento oferowany był z dwoma rodzajami silników – dwucylindrowym o pojemności 704 ccm z Fiata 126 Bis o mocy 31 KM oraz czterocylindrowym o pojemności 903 ccm o mocy 41 KM.

"Silnik o pojemności 704 cm3 przeznaczony do Cinquecento jest wykonany przy zastosowaniu zaawansowanej techniki i daje pewność trzymania właściwych osiągów, jest unikalnym rozwiązaniem w przemyśle samochodowym."

Według danych Fiata, Cinquecento z silnikiem 704 ccm (wersja ED) osiągało prędkość 127 km/h a z dwiema osobami na pokładzie przyspieszało do 100 km/h w 28 sekund. Średnie zużycie paliwa określano na 5,2 l/100 km. Skrzynia – 4-biegowa.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wersja z silnikiem 903 ccm przeznaczona była w większości na eksport. Wg danych producenta auto osiągało 140 km/h, a do "setki" potrzebowało 18 sekund. Średnie spalanie – 5,9 l/100 km. Skrzynia 5-biegowa.

Fiat mocno podkreślał zalety zawieszenia Cinquecento, które zapewniało:

– nadzwyczajną łatwość prowadzenia w każdych warunkach jazdy,

– maksymalną precyzję oraz lekkość skrętu nawet przy małych prędkościach i podczas parkowania,

– stabilność kierunku jazdy, nawet w trakcie szybkiej zmiany kierunku ruchu podczas wyprzedzania i omijania co podnosi w konsekwencji bezpieczeństwo jazdy,

– utrzymanie poziomego położenia samochodu w fazie hamowania,

neutralne zachowanie się na zakręcie z lekkim efektem podsterowności, łatwym do skorygowania,

– eliminację drgań pochodzących od nierówności drogi,

–zachowanie kierunku jazdy nawet w przypadku niesymetryczności działania układu hamulcowego.

Fiat Cinquecento, materiały prasowe z 1991 r.
Fiat Cinquecento, materiały prasowe z 1991 r.Źródło: Auto Świat / RD

Producent zapewniał, że droga hamowania Cinquecento wynosi 14 m przy prędkości 60 km/h, 27 m przy prędkości 80 km/h i 41 m przy 100 km/h.

Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej w FSM w Tychach zmontowano ok. 500 samochodów przedseryjnych do prób drogowych w różnych warunkach. Przejechały one ok. 6 milionów kilometrów.

Fiat Cinquecento za... 59 milionów złotych

Sprzedaż Fiatów Cinquecento w Polmozbytach rozpoczęła się 20 grudnia 1991 r. Produkcja auta trwała od czerwca, więc zgromadzono spore zapasy – w sumie ok. 6 tys. sztuk. Wersja z silnikiem 704 ccm kosztowała początkowo 59 milionów zł. Średnia płaca wynosiła wówczas 1,77 miliona, więc na Cinquecento trzeba było przeznaczyć 33 średnie pensje. W połowie 1992 r. auto zdrożało do 70 milionów zł (ok. 40 średnich pensji).

Fiat Cinquecento produkowany był do września 1998 r. Powstało 1 164 525 szt., z czego 863 tys. wyeksportowano.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków