Czy Fiat Cinquecento zasługiwał na miano przeboju?
Na polskim rynku, pod koniec 1991 r. na pewno tak! Czy wówczas jeździli polscy kierowcy? Na ulicach i drogach dominowały trzy przestarzałe i mocno przestarzałe modele: produkowany od 13 lat Polonez, mający już 18 lat Maluch i produkowany od 1967 r., czyli od 24 lat Fiat 125 (produkcję zakończono w czerwcu 1991).
Zajrzyjmy do żółtej książeczki i oddajmy głos producentowi – jak przedstawiał swoje najmłodsze dziecko, które od połowy 1991 r. produkowane było (z zachowaniem dużej dyskrecji) w FSM w Tychach.
"Cinquecento zawiera w sobie wszystkie nowatorskie cechy samochodu. Dzięki ścisłej współpracy techniczno-technologicznej FSM i FIAT-em prezentuje się jako prawdziwy przebój na rynku europejskim i polskim na najbliższe lata."
Przy opisie wnętrza i wyposażenia Cinquecento podkreślano przestronność i bogate wyposażenie: "Przestronność wnętrza, funkcjonalność każdego szczegółu, kompletność wyposażenia seryjnego, dostępność do wszystkich miejsc, racjonalne umieszczenie elementów sterowania, jak również urządzenie wnętrza z punktu widzenia ergonomii – są to aspekty, które kwalifikują wnętrze Cinquecento do wnętrz nowoczesnych samochodów. Dzięki znacznym wymiarom wnętrza Cinquecento jest w stanie wygodnie pomieścić 5 osób. Przestrzeń z przodu została ponadto uprzywilejowana, by uwzględnić tendencję stałego podwyższania się wzrostu człowieka.
Bagażnik jest stosunkowo duży, o pojemności 170 l, z możliwością powiększenia go w zależności od potrzeb, aż do 810 l po całkowitym złożeniu tylnego siedzenia.
Siedzenia przednie Cinquecento są owocem dokładnych badań i doświadczeń, uwzględniających nie tylko kryteria estetyczne, lecz także osiągnięcie najwyższego poziomu komfortu, funkcjonalności i racjonalności w aspekcie ergonomicznym."
Fiat Cinquecento – dwa silniki 704 i 903 ccm
Fiat Cinquecento oferowany był z dwoma rodzajami silników – dwucylindrowym o pojemności 704 ccm z Fiata 126 Bis o mocy 31 KM oraz czterocylindrowym o pojemności 903 ccm o mocy 41 KM.
"Silnik o pojemności 704 cm3 przeznaczony do Cinquecento jest wykonany przy zastosowaniu zaawansowanej techniki i daje pewność trzymania właściwych osiągów, jest unikalnym rozwiązaniem w przemyśle samochodowym."
Według danych Fiata, Cinquecento z silnikiem 704 ccm (wersja ED) osiągało prędkość 127 km/h a z dwiema osobami na pokładzie przyspieszało do 100 km/h w 28 sekund. Średnie zużycie paliwa określano na 5,2 l/100 km. Skrzynia – 4-biegowa.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWersja z silnikiem 903 ccm przeznaczona była w większości na eksport. Wg danych producenta auto osiągało 140 km/h, a do "setki" potrzebowało 18 sekund. Średnie spalanie – 5,9 l/100 km. Skrzynia 5-biegowa.
Fiat mocno podkreślał zalety zawieszenia Cinquecento, które zapewniało:
– nadzwyczajną łatwość prowadzenia w każdych warunkach jazdy,
– maksymalną precyzję oraz lekkość skrętu nawet przy małych prędkościach i podczas parkowania,
– stabilność kierunku jazdy, nawet w trakcie szybkiej zmiany kierunku ruchu podczas wyprzedzania i omijania co podnosi w konsekwencji bezpieczeństwo jazdy,
– utrzymanie poziomego położenia samochodu w fazie hamowania,
neutralne zachowanie się na zakręcie z lekkim efektem podsterowności, łatwym do skorygowania,
– eliminację drgań pochodzących od nierówności drogi,
–zachowanie kierunku jazdy nawet w przypadku niesymetryczności działania układu hamulcowego.
Producent zapewniał, że droga hamowania Cinquecento wynosi 14 m przy prędkości 60 km/h, 27 m przy prędkości 80 km/h i 41 m przy 100 km/h.
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej w FSM w Tychach zmontowano ok. 500 samochodów przedseryjnych do prób drogowych w różnych warunkach. Przejechały one ok. 6 milionów kilometrów.
Fiat Cinquecento za... 59 milionów złotych
Sprzedaż Fiatów Cinquecento w Polmozbytach rozpoczęła się 20 grudnia 1991 r. Produkcja auta trwała od czerwca, więc zgromadzono spore zapasy – w sumie ok. 6 tys. sztuk. Wersja z silnikiem 704 ccm kosztowała początkowo 59 milionów zł. Średnia płaca wynosiła wówczas 1,77 miliona, więc na Cinquecento trzeba było przeznaczyć 33 średnie pensje. W połowie 1992 r. auto zdrożało do 70 milionów zł (ok. 40 średnich pensji).
Fiat Cinquecento produkowany był do września 1998 r. Powstało 1 164 525 szt., z czego 863 tys. wyeksportowano.