Wspomaganie kierownicy – co to takiego?

O tym, że dany samochód jest wyposażony we wspomaganie układu kierowniczego, można dowiedzieć się, odbywając przejażdżkę w roli kierowcy. Mechanizm ten jest od razu wyczuwalny, ponieważ ma na celu ułatwić obracanie kierownicą podczas jazdy. Manewr skręcania, omijania, zawracania czy wyprzedzania jest wówczas wykonywany bez używania ogromnej siły mięśni ze strony kierującego. Wspomaganie sprawia, że wystarczy delikatnie sterować kierownicą, aby zmienić tor jazdy.

W zależności od stanu nowości samochodów, a także tego, czy mamy do czynienia z pojazdami osobowymi, czy ciężarowymi może być w nim zastosowany jeden z wielu typów wspomagania kierownicy. Zwykle jest to układ hydrauliczny, którego działanie opiera się przede wszystkim na pompie hydraulicznej. Niektóre samochody są wyposażone w układ elektryczny EPS – nowocześniejsze rozwiązanie, które w porównaniu z mechanizmem hydraulicznym, nie obciąża znacząco silnika.

Jaki płyn do wspomagania kierownicy?

Aby układ wspomagania kierownicy prawidłowo funkcjonował, należy kontrolować jego warunki pracy. Odpowiednie działanie mechanizmu to w znacznej części zasługa doboru odpowiedniego płynu. Jego obecność w układzie wspomagania jest wręcz wyczuwalna przez kierowców, ponieważ brak płynu może powodować usterki w urządzeniu i pogorszenie komfortu jazdy. Jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji?

Producenci oferują szeroki wybór artykułów samochodowych wysokiej jakości, dlatego by zdecydować się na produkt odpowiedni dla swojego samochodu, warto zwrócić uwagę na detale. Głównym zadaniem płynu do wspomagania układu kierowniczego jest prawidłowe funkcjonowanie tego mechanizmu, jednak niektóre produkty cechują dodatkowe właściwości, które pozwalają utrzymać kondycję urządzenia na wysokim poziomie. Wśród tych produktów można wyróżnić: płyn do wspomagania kierownicy z uszczelniaczem Prestone, płyn do układu wspomagania STP Power Steering oraz płyn marki K2.

Osoby, które zastanawiają się, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy oraz w jaki sposób to zrobić, uspokajamy, że cały mechanizm ma wbudowany specjalnie przeznaczony do tego pojemnik. Jeśli zawarty w nim płyn jest już zużyty, należy wypompować go ze zbiornika za pomocą strzykawki, a następnie wlać nowy produkt. Aby płyn rozlał się po wszystkich częściach układu, sugeruje się intensywne kręcenie kierownicą.

Brak płynu do wspomagania – skutki

Obecność zużytego płynu do wspomagania w zbiorniku albo wyciek cieczy mogą spowodować poważne konsekwencje dla samochodu i jego właściciela. Kierowca jest w stanie sam zauważyć niepożądane zmiany w aucie, np. podczas wykonywania skrętów. Manewrowi temu towarzyszy wówczas duży hałas. Gdy układ wspomagania jest nieszczelny i doszło do wycieku płynu, ślad po nim zostanie na pompie. Łatwo to zauważyć, zaglądając pod samochód.

Objawy zużytego płynu wspomagania oraz ślady uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy mogą być bardzo kosztowne, chociaż nie muszą. Często wystarczy dokupić odpowiednią część, która pomoże uszczelnić aparaturę i będzie to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Zdarza się jednak, że zniszczeniu ulega pompa wspomagania, której wymiana może być dotkliwa dla domowego budżetu.

Wspomaganie kierownicy to układ, dzięki któremu kierowanie samochodem nie jest żmudną czynnością. Warto dbać o mechanizm wspomagania i regularnie kontrolować poziom płynu, aby nie pozbawić się możliwości lekkiego sterowania pojazdem oraz dużej sumy pieniędzy.