Awaria pompy wspomagania – objawy i przyczyny
Częstym objawem awarii pompy wspomagania jest opór podczas obracania kierownicy. Kiedy czujemy, że wykonywanie manewru wymaga użycia większej siły niż wcześniej, istnieje wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia w urządzeniu poważnej usterki, która uniemożliwia jego właściwe funkcjonowanie. Wtedy ma miejsce obniżenie wydajności sprężarki lub całkowity brak działania mechanizmu, co prowadzi do znacznych utrudnień, ponieważ skręcanie autem stanowi wtedy spore wyzwanie.
Warto zwracać uwagę również na inne defekty. Wśród nich należy wymienić, chociażby: przerywany ruch kierownicy, głośny hałas generowany przez kompresor i charakterystyczne piski powodowane jazdą po łuku. Jeśli zauważamy nasilanie się tych oznak, powinniśmy pojechać do mechanika, gdyż z powodu dość skomplikowanej budowy pomp ciężko samodzielnie rozpoznać rodzaje uszkodzeń.
Do zaistnienia opisanego problemu prowadzi zazwyczaj zużycie uszczelek. Zamknięte pierwotnie środowisko pracy maszyny traci swoje właściwości hermetyczne, dlatego układ wspomagania nie potrafi wytwarzać odpowiedniego ciśnienia. Wykrycie nieprawidłowości wymusza konieczność zakupu nowego oprzyrządowania samochodu lub naprawy wyeksploatowanej sprężarki. W przypadku drugiej opcji mowa o regeneracji pompy wspomagania, czyli procesie złożonym z kilku etapów.
Na czym polega regeneracja pompy wspomagania?
To, na czym polega regeneracja pompy wspomagania, zależy od stopnia uszkodzeń. Najpierw zawsze następuje demontaż urządzenia i dokładna analiza wszystkich jego części składowych. Czasem w kolejnym kroku wystarcza precyzyjne wyczyszczenie poszczególnych podzespołów oraz wymiana drobnych uszczelek. Innym razem nie obejdzie się bez dodatkowych czynności, takich jak szlifowanie powierzchni bądź zastępowanie całych komponentów nowymi egzemplarzami.
Gdy wykonaliśmy już wszystkie czynności serwisowe, możemy złożyć maszynę i przystąpić do testów sprawnościowych. Za pomocą profesjonalnej aparatury mechanicy badają szczelność konstrukcji, wartość wytwarzanego ciśnienia, a także prędkość przepływu oleju w różnych warunkach. Dopiero po uzyskaniu zadowalających rezultatów wiemy, że regeneracja pompy wspomagania została zrealizowana prawidłowo. Wtedy ponownie instalujemy sprzęt wewnątrz pojazdu z zachowaniem oryginalnej struktury układu.
Ile trwa regeneracja pompy wspomagania?
Trudno powiedzieć dokładnie, ile trwa regeneracja pompy wspomagania, ponieważ proces obejmuje mniej lub więcej czynności w zależności od sytuacji. Zazwyczaj usługa powinna zająć maksymalnie 24 godziny, jeśli jej wykonanie powierzamy doświadczonym specjalistom. Kiedy zachodzi konieczność sprowadzenia odpowiednich elementów, czas pracy wydłuża się nawet kilkukrotnie. Większość fachowców ma szeroki asortyment części lub współpracuje z dystrybutorem, który szybko dostarcza brakujące komponenty, co pozwala naprawić urządzenie w ciągu jednej doby lub dwóch dni.
Ile kosztuje regeneracja pompy wspomagania?
Jeżeli chcemy wiedzieć, ile kosztuje regeneracja pompy wspomagania, musimy pytać w konkretnych warsztatach. Cenniki potrafią się mocno różnić, a rolę odgrywają takie aspekty jak: lokalizacja zakładu, stopień skomplikowania serwisu czy kompetencje mechaników. Nie bez znaczenia są również marka oraz model samochodu. Regeneracja pompy wspomagania z reguły oznacza nakłady pieniężne na poziomie około 400-600 zł, gdy awaria obejmuje tylko kilka podzespołów.
Dla porównania zakup nowego urządzenia to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych, więc mowa o sporej oszczędności. W zdecydowanej większości przypadków naprawa sprzętu jest bardziej opłacalna niż sprowadzania oryginalnego sprężarki dopasowanej do konkretnego pojazdu, dlatego jako kierowcy chętniej wybieramy opcje odnowienia zużytych fragmentów. Wydajność kompresora po renowacji gwarantuje podobny efekt, co eksploatacja nieużywanego wcześniej oprzyrządowania, a opłaty nie nadwyrężają budżetu zbyt mocno.
Jak uniknąć regeneracji pompy wspomagania?
Jeśli chcemy uniknąć zapłaty kilkuset złotych za regenerację pompy wspomagania, powinniśmy regularnie wymieniać olej w układzie. Poza tym warto cyklicznie przeprowadzać diagnostykę stanu całego samochodu, ponieważ ewentualne wykrycie drobnych usterek mechanizmu pozwala zareagować, zanim dojdzie do poważniejszej awarii. Wtedy możemy zapłacić nawet kilkukrotnie mniej, bo usługa obejmie tylko wymianę pojedynczego elementu lub uszczelek.