- Ibiza 1.5 TSI 150 KM DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i osiąga aż 216 km/h
- Wersja FR ma sportowe akcenty stylistyczne, utwardzone zawieszenie i 18-calowe felgi
- Testowana Ibiza to topowy wariant silnikowy i wyposażeniowy – dodajmy bardzo drogi
Dojazd do pracy, odwożenie dzieci do przedszkola lub szkoły, wizyta u lekarza, zakupy w centrum handlowym, weekendowy wypad na działkę – to najczęstsze wyzwania, jakie stawiamy miejskim hatchbackom segmentu B. Ale, kto powiedział, że auta tej klasy nie mogą dawać frajdy z mocniejszego wciśnięcia gazu, szybszego pokonania zakrętu czy wreszcie z patrzenia na nie? W końcu nie każdy może lub chce jeździć luksusową limuzyną czy autem klasy GTI. Dla osób, które oczekują od małego samochodu czegoś więcej, niż tylko przemieszczania się z punktu A do punktu B Seat proponuje Ibizę 1.5 TSI 150 KM DSG FR kosztującą bagatela 99 300 zł!
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – świeża po liftingu
Piąta generacja Seata Ibizy jeździ po drogach od 2017 roku, jednak latem ubiegłego roku została poddana modernizacji. Na zewnątrz zmieniono kształt zderzaka, z tyłu pojawił się nowy napis "Ibiza", a w topowej wersji FR zastosowano tylne lampy LED. We wnętrzu deska rozdzielcza otrzymała nowe materiały wykończeniowe, wokół nawiewów pojawiły się podświetlane LED-owe obwoluty, nowością jest także możliwość zamówienia wirtualnych zegarów. Zmodernizowano multimedia mają sterowanie głosowe, łączność WLAN oraz oferują lepszą współpracę ze smartfonami. W poliftingowej Ibizie możemy zamówić automatyczne światła drogowe, tempomat adaptacyjny, system rozpoznawania znaków drogowych, czujnik martwego pola i asystenta utrzymania pasa ruchu.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – sportowe akcenty
Topowy wariant silnikowy (1.5 TSI/150 KM DSG) występuję wyłącznie w najdroższej odmianie wyposażeniowej FR, która ma wiele sportowych cech. Na zewnątrz wyróżnia się 17-calowymi felgami aluminiowymi Dynamic, sportowymi zderzakami, przyciemnianymi szybami tylnymi oraz oświetleniem Full LED. W środku są to sportowe fotele Le Mans (przednie z regulacją wysokości), czarna podsufitka oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą Nappa wraz z czerwonymi przeszyciami, które znajdziemy także na dźwigni hamulca ręcznego.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – nerwowy start
Sportowe akcenty idealnie pasują do świetnych osiągów auta, gdyż 150-konne czterocylindrowe TSI pozwala rozpędzić się miejskiemu Seatowi od 0 do 100 km/h w 8,2 s i pędzić na niemieckiej autostradzie aż 216 km/h. Są oczywiście auta segmentu B, które potrafią przyspieszać do "setki" szybciej, ale mają wówczas ok. 200-konny silnik i na tylnej klapie znaczek GTI. Doładowany benzyniak 1.5 kipi wręcz energią już od niskich obrotów. Połączony z 7-stopniową skrzynią DSG potrafi przy starcie nieprzyjemnie szarpnąć autem, co może nawet być przyczyną kłopotów. Na przykład przy manewrowaniu na parkingu lub zawracaniu trzeba powoli i delikatnie naciskać na gaz, w przeciwnym razie auto zrobi nieprzyjemnego kangura i możemy je uszkodzić. Nerwowość przy starcie drażni także podczas ruszania na śliskim, często kończy się buksowaniem kół przednich i interwencją systemu ASR.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – niskie spalanie
O tych nerwowym starcie trzeba po prostu pamiętać i jest on w zasadzie jedyną niedoskonałością napędu. Poza nim chwalić będziemy silnik za świetne osiągi, doskonałą elastyczność, a skrzynię DSG za szybką zmianę przełożeń, prawidłowe odczytywanie intencji kierowcy oraz możliwość manualnej zmiany biegów łopatkami na kierownicy. Dużym zaskoczeniem podczas testu Ibizy był wynik pomiaru zużycia paliwa. Spodziewaliśmy się, że 1,5-litrowa jednostka TSI z dużą nadwyżką mocy będzie zużywała 9-10 l/100 km, tymczasem na pętli pomiarowej odnotowaliśmy wynik 6,7 l/100 km.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – precyzyjny, zbyt twardy
Do sportowego wyglądu auta i ponadprzeciętnych osiągów silnika dostosowano także podwozie, które w wersji FR jest usztywnione. Testowy egzemplarz miał jeszcze opcjonalne zawieszenie Dual Ride (element pakietu Red zawierającego także czerwone pasy bezpieczeństwa i zaciski hamulcowe), które – jak sama nazwa wskazuje – oferuje dwa poziomy twardości amortyzatorów (Normal i Sport) oraz 18-calowe felgi aluminiowe z niskoprofilowymi oponami w rozmiarze 215/40. Przyznamy, że taka konfiguracja podwozia sprzyja dynamicznej jeździe na zakrętach i autostradzie, ale pod warunkiem, że nawierzchnia jest gładka jak stół. Gdy w trasie pojawią się dziury lub łączenia asfaltu, a w mieście najedziemy na studzienkę lub torowisko, amortyzacja nierówności nie przebiega łagodnie. Do wnętrza auta docierają wówczas silne wstrząsy, a gdy zdecydujemy się na wybranie trybu Sport, to na kiepskich nawierzchniach auto wręcz podskakuje jak piłeczka. Nie marudzilibyśmy, gdyby takie zestrojenie podwozia była w aucie klasy GTI, ale "zwykłym" jest lekką przesadą. Dlatego osobom planującym zakup Ibizy 1.5 TSI/150 KM podpowiadamy, by odpuściły sobie zakup pięknych 18-calowych felg i pozostały przy seryjnych (w wersji FR) 17-stkach.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – skuteczne hamulce
Sztywne zawieszenie, niskoprofilowe ogumienie i bezpośredni układ kierowniczy sprawiają, że auto natychmiastowo i z dużą precyzją wykonuje polecenia kierowcy. Sportowej jeździe sprzyja także skuteczny układ hamulcowy (na obu osiach tarcze), który na letnich oponach potrafi zatrzymać Ibizę ze 100 km/h na dystansie 35 m.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – wygodny dla 4 osób
Ibiza 5. generacji występuje wyłącznie w 5-drzwiowym nadwoziu hatchback. Jej kabina z przodu jest przestronna, sportowe fotele są wygodne w trasie i świetnie podtrzymują ciało na zakrętach, a spłaszczoną u dołu i przeszytą perforowaną skórą kierownicę pewnie trzyma się w dłoniach. We wnętrzu Ibizy spodobały nam się wygodne w użyciu klasyczne dźwignie skrzyni DSG oraz hamulca pomocniczego. Chwalić będziemy też seryjne w tej wersji wirtualne zegary, które są czytelne i mają ciekawą grafikę. System multimedialny ze wbudowaną kartą eSIM imponuje łatwością obsługi, jakością ekranu oraz doskonałą współpracą ze smartfonami.
Znakiem rozpoznawczym poliftingowego wnętrza są czerwone obwoluty nawiewów. Z jednej strony doskonale współgrają z czerwonymi przeszyciami znajdującymi się na kierownicy i fotelach, ale podświetlenie tych umieszczonych na skraju deski rozdzielczej potrafi nocą odbijać się na szybach bocznych, ograniczając widoczność w lusterkach wstecznych. Na szczęście w takich sytuacjach podświetlenie ambientowe można przyciemnić lub wyłączyć.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – praktyczny bagażnik
W drugim rzędzie foteli Ibizy ilość miejsca nie rozpieszcza. O ile dorośli będą mieli nad głową wystarczająco przestrzeni, o tyle na kolana miejsca jest na styk. To jednak typowa przypadłość w autach segmentu B. Pochwały Ibizie należą się za pojemny kufer. 355 l to wartość, którą jeszcze niedawno oferowały bagażniki hatchbacków o rozmiar większych. Przestrzeń bagażowa jest nie tylko pojemna, ale i funkcjonalna, gdyż dzięki podwójnej podłodze po złożeniu oparć kanapy możemy uzyskać płaską powierzchnię. Ucieszyło nas też znajdujące się we wnęce bagażowej seryjne koło dojazdowe.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – tanio nie jest
Ceny poliftingowej Ibizy zaczynają się od kwoty 64 300 zł. Tyle zapłacimy za ubogi wariant Reference z niezbyt dynamicznym trzycylindrowym wolnossącym silnikiem benzynowym 1.0 MPI/80 KM. Testowa bogato wyposażona odmiana FR z mocnym 150-konnym motorem to wydatek aż 99 300 zł. Trzeba przyznać, że to bardzo drogie auto, zwłaszcza że cena testowego egzemplarza po doposażeniu w opcje mocno przekracza kwotę 100 tys. zł. Pocieszeniem dla zainteresowanych będzie informacja, że wśród aut segmentu B grupy VAG Ibiza ma najlepszą, bo aż 5-letnią gwarancję mechaniczną.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – moim zdaniem
Ibiza 1.5 TSI DSG FR to świetna propozycja dla singli lub osób mających odchowane dzieci, a poszukujących auta, które sprawdzi się na co dzień w mieście, a jednocześnie będzie zapewniało dobre prowadzenie i świetną dynamiką podczas dalszych wyjazdów. Owszem jest bardzo kosztowne, ale ma nowoczesne wnętrze utrzymane w sportowej atmosferze, mocny silnik, skrzynię automatyczną i do tego jest bogato wyposażone. Ze względu na sztywne podwozie nie jest to jednak samochód dla każdego. Ci, którzy lubią ostrzejszą jazdę, będą zadowoleni. Osoby ceniące komfort lepiej niech pozostaną przy standardowych felgach.
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG – ocena końcowa: 5
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100/0-130 km/h | 8,2/12,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,2 s |
80-120 km/h | 5,3 s |
Masa własna/ładowność | 1217/503 kg |
Rozdział masy przód/tył | 62/38 proc. |
Średnie spalanie (95 okt.) | 6,7 l/100 km |
Hałas 50/100/130 km/h | 61/68/71 dB (A) |
Zasięg rzeczywisty | 590 km |
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) | 35,0/35,4 m |
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – dane producenta
Silnik | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
Maksymalna moc silnika | 150 KM/5000 obr./min |
Łączny maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500-3500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Prędkość maks. | 216 km/h |
Dł./szer./wys. | 4059/1780/1942 mm |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 355-1165/40 l |
Rozmiar opon (testowe) | 215/40 R 18 (Bridgestone Turanza T005) |
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – wyposażenie
Wersja | 1.5 TSI 150 KM DSG FR |
6 airbagów/reflektory Full LED | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Unikanie kolizji/utrzymanie pasa ruchu/czujniki parkowania z tyłu | S/S/S |
System multimedialny 8,25 cala/nawigacja 9,2 cala | S/3366 zł |
4 profile jazdy/Pakiet RED (pasy bezpieczeństwa z czerwonym wykończeniem, zaciski hamulców tarczowych w kolorze czerwonym zawieszenie Dual Ride) | S/2167 zł |
El. ster. szyby p./lusterka z podgrz. | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 17 cali/18 cali | 2629 zł/S/2210 zł |
Seat Ibiza 1.5 TSI DSG FR – gwarancja/ceny
Cena od | 99 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 150 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km/rok |