Dłuższe i szersze nadwozie Crosslanda X mające także większy rozstaw osi sugeruje, że to właśnie on będzie mistrzem w dziedzinie przestronności. Fakty są jednak inne. Z przodu kierowca i pasażer mają o 4 cm mniej miejsca na szerokość niż ich odpowiednicy siedzący w Aronie. W dodatku wysunięte słupki A w Crosslandzie X ograniczają nieco widoczność. Na plus Opla trzeba zaliczyć wygodne przednie fotele z certyfikatem AGR (opcja) oraz nieco wyżej niż Seacie osadzone siedzisko kierowcy. W Aronie przeszkadzała nam jedynie szeroka konsola na tunelu, która ograniczała swobodę ruchów prawej nogi kierowcy.

Foto: Auto Świat
Opel Crossland X – schemat wymiarów
Foto: Auto Świat
Seat Arona – schemat wymiarów

Na tylnej kanapie wygodniej podróżuje się w Seacie. Jest tu więcej miejsca na wysokości ramion, dodatkowe centymetry na wysokości kolan docenią także wysocy pasażerowie. Na korzyść Opla przemawia opcjonalna przesuwana kanapa oraz szerszy otwór drzwi tylnych ułatwiający wysiadanie. Podłokietnik znajdujący się w kanapie Crosslanda X po złożeniu pozwala na przewożenie długich przedmiotów, ale w rzeczywistości nie jest zbyt praktyczny, gdyż otwór jest umieszczony w górnej części oparcia, a poza tym gdy chcemy wykorzystać go jako podparcie dla rąk to do wnętrza docierają hałasy pochodzące z toczenia się tylnych kół.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – pojemne i praktyczne kufry

Gdy zechcemy obydwa SUV-y wykorzystywać do transportu bagaży to minimalnie lepszym wyborem będzie Crossland X, gdyż dysponuje o 10 l większą przestrzenią bagażową. Atutem Arony jest za to nieco niższy próg załadunkowy. Podłogi w kufrach obydwu aut można ustawiać w dwóch pozycjach, górna umożliwia uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu oparć tylnej kanapy.

Wirtualne zegary w kokpicie Seata (opcja) są nie tylko nowocześniejsze na tle analogowych Opla, ale także znacznie bardziej czytelne. Te w Crosslandzie X są słabo czytelne, ze względu na małą czcionkę cyferek oraz ich duże zagęszczenie. Kokpit Opla musimy jednak pochwalić za lepsze materiały, gdyż w górnej części deski rozdzielczej użyto miękkich tworzyw, podczas gdy w Seacie znajdują się w tym miejscu twarde plastiki. Fanów nowoczesnych multimediów ucieszy w obydwu autach możliwość zamówienia systemów z interfesjami Android Auto i Apple CarPlay, dostępność dwóch gniazd USB oraz ładowarek indukcyjnych.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – miększe zawieszenie w Oplu hałasuje

Pod względem prowadzenia zarówno Opel jak i Seat reprezentują wysoki poziom, aczkolwiek bardziej posłusznie wykonuje polecenia kierowcy podwozie Arony. Dzieje się tak dlatego, że jest sztywniejsze, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. O dziwo nie cierpi na tym wcale komfort jazdy. Miększe zawieszenie Crosslanda X łagodniej tłumi większe nierówności, ale bardziej wychyla się na zakrętach, a poza tym na dziurach przednia oś potrafi hałasować (trzeszczy).

Opel Crossland X vs. Seat Arona – Seat ma lepszą dynamikę i niższe spalanie

Różnica 5 koni mechanicznych na korzyść jednostki Seata nie powinna mieć dużego znaczenia przy porównywaniu osiągów obydwu aut, a jednak okazało się, że to Arona szybciej (o 1,1 s) rozpędzała się od 0 do 100 km/h. O jej wygranej w tej kategorii naszym zadaniem zadecydowała nie tylko wyższa moc silnika, ale przede wszystkim niższa o prawie 120 kg masa. Cięższy Opel okazał się także minimalnie bardziej paliwożerny, gdyż zużył na trasie testowej 7,5 l/100 km, podczas gdy Seat potrzebował 7,1 l/100 km.

Doładowane „trzycylindrowce” w obydwu autach dobrze reagują na gaz już od niskich obrotów, aczkolwiek uważamy, że mniejsza jednostka Arony podczas toczenia się na 2. biegu w korku i konieczności szybkiego zwiększenia prędkości wykazuje minimalną dziurę turbinową, której nie odczuliśmy w silniku Crosslanda X. Francuski motor w Oplu (1.2 PureTech z PSA) z kolei był wyraźniej głośniejszy co potwierdziły nasze pomiary testowe.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – ceny zbliżone, ale lepszą gwarancję ma Seat

Ceny Seata Arony 1.0 TSI ze 115-konnym motorem zaczynają się od 69 300 zł. Opla Crosslanda X 1.2/110 KM od 64 800 zł. My jednak testowaliśmy bogate wersje wyposażeniowe (Full Led w Seacie, Elite w Oplu) i po zrównaniu elementów wyposażenia okazało się, że nieznacznie droższy w zakupie okazał się Crossland X – 86 800 zł (Arona – 85 675 zł) . Atrakcyjniejsza oferta Seata to także zasługa jego 5-letniej gwarancji (ograniczona przebiegiem 150 tys. km). Opel oferuje klasyczną ochronę wynoszącą 2 lata (bez ograniczeń przebiegu).

Opel Crossland X vs. Seat Arona – moim zdaniem

Zarówno Opel Crossland X jak i Seat Arona to dopracowane konstrukcje. Którego więc wybrać? Ja postawiłbym na Seata, gdyż ma odrobinę dynamiczniejszy, oszczędniejszy i cichszy silnik, a ponadto jest bardziej zwarty w prowadzeniu.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyniki testu

Marka i model Opel Crossland X 1.2 Turbo Seat Arona 1.0 TSI
0-50 km/h 3,8 s 3,6 s
0-100 km/h 11,2 s 10,1 s
0-130 km/h 19,6 s 16,6 s
60-100 km/h (4. bieg) 8,2 s 8,0 s
80-120 km/h (6. bieg) 17,3 s 16,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1300/480 kg 1184/476 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,7 m 10,1/10,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 42,8 m (opony zimowe) 42,9 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 45,6 m (opony zimowe) 46,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 56 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,5 l/100 km 7,1 l/100 km
Zasięg 600 km 560 km

Opel Crossland X vs. Seat Arona – dane producenta

Marka i model Opel Crossland X 1.2 Turbo Seat Arona 1.0 TSI
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1199 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5500 115/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 205/1500 200/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 187 182
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 410-1255 400-1280
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 40
Marka i model opon testowanego auta Continental WinterContact TS850P Continental WinterContact TS850P
Rozmiar opon testowanego auta 215/50 R 17 205/55 R 17
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s) 10,9 9,8
Śr. spal. wg produc. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 6,6/149 5,0/114

Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyposażenie

Wersja wyjściowa Opel Crossland X 1.2 Elite Seat Arona 1.0 TSI Full LED
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/5450* S/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) 2408 zł* (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/3250 zł* 2223 zł*
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 2408 zł*
System multimedialny/nawigacja/radio DAB S/3300/700 zł S/3551*/876 zł
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/3551 zł*
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpit S/N 2408*/1499 zł
Podgrzewane fotele przednie 1 300 zł 2223 zł*
Automatyczne światła drogowe 5450 zł* S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/1971 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 3250 zł* (zawiera aut. parkowanie) 3284 zł* (zawiera aut. parkow.)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola 2500*/3250 zł* S/1533 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy 2500 zł* S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2000 zł/S (17-cal.) 2351 zł/S (17 cal.)
Kierownica wielofunkcyjna S S
Legenda: *pakiet

Opel Crossland X vs. Seat Arona – gwarancja/ceny

Marka i model Opel Crossland X 1.2 Turbo Seat Arona 1.0 TSI
Cena wyjściowa 70 300 zł 71 800 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (bez ograniczeń) 5 lat (150 tys. km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok co 30 tys. km/rok
Cena po doposażeniu 86 800 zł 85 675 zł

Opel Crossland X vs. Seat Arona – punktacja

Nadwozie Maks. pkt. Seat Opel
Przestronność z przodu 40 34 32
Przestronność z tyłu 30 21 17
Pojemność bagażnika 25 21 21
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 15 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 23
Ergonomia obsługi 20 16 14
Jakość wykończenia 20 14 15
Suma punktów 200 156 146
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Seat Opel
Przyspieszenie 25 16 14
Elastyczność 25 15 15
Poziom hałasu 15 15 12
Skrzynia biegów 15 12 10
Zachowanie na drodze 30 26 23
Komfort jazdy 30 24 23
Układ kierowniczy 15 12 11
Średnica zawracania 5 5 4
Skuteczność hamulców 40 15 17
Suma punktów 200 140 129
Koszty Maks. pkt. Seat Opel
Cena po doposażeniu 50 34 33
Zużycie paliwa 30 18 16
Wyposażenie – komfort 40 23 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 20 20
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 14 8
Przeglądy 10 10 10
Suma punktów 185 127 118
Wynik końcowy 585 423 393
Miejsce w teście --- 1. 2.