Auto Świat Testy Porównania samochodów Opel Crossland X i Seat Arona z trzycylindrowymi benzyniakami – który okaże się lepszy?

Opel Crossland X i Seat Arona z trzycylindrowymi benzyniakami – który okaże się lepszy?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Kompaktowe wymiary i podwyższone nadwozia zapewniają im popularność, a trzycylindrowe benzyniaki o mocy ok. 110 KM całkiem przyzwoitą dynamikę. W teście sprawdzamy, który model warto wybrać.

Opel Crossland X kontra Seat Arona
Zobacz galerię (22)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Opel Crossland X kontra Seat Arona

Dłuższe i szersze nadwozie Crosslanda X mające także większy rozstaw osi sugeruje, że to właśnie on będzie mistrzem w dziedzinie przestronności. Fakty są jednak inne. Z przodu kierowca i pasażer mają o 4 cm mniej miejsca na szerokość niż ich odpowiednicy siedzący w Aronie. W dodatku wysunięte słupki A w Crosslandzie X ograniczają nieco widoczność. Na plus Opla trzeba zaliczyć wygodne przednie fotele z certyfikatem AGR (opcja) oraz nieco wyżej niż Seacie osadzone siedzisko kierowcy. W Aronie przeszkadzała nam jedynie szeroka konsola na tunelu, która ograniczała swobodę ruchów prawej nogi kierowcy.

Opel Crossland X – schemat wymiarów
Opel Crossland X – schemat wymiarówŻródło: Auto Świat
Seat Arona – schemat wymiarów
Seat Arona – schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Na tylnej kanapie wygodniej podróżuje się w Seacie. Jest tu więcej miejsca na wysokości ramion, dodatkowe centymetry na wysokości kolan docenią także wysocy pasażerowie. Na korzyść Opla przemawia opcjonalna przesuwana kanapa oraz szerszy otwór drzwi tylnych ułatwiający wysiadanie. Podłokietnik znajdujący się w kanapie Crosslanda X po złożeniu pozwala na przewożenie długich przedmiotów, ale w rzeczywistości nie jest zbyt praktyczny, gdyż otwór jest umieszczony w górnej części oparcia, a poza tym gdy chcemy wykorzystać go jako podparcie dla rąk to do wnętrza docierają hałasy pochodzące z toczenia się tylnych kół.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – pojemne i praktyczne kufry

Gdy zechcemy obydwa SUV-y wykorzystywać do transportu bagaży to minimalnie lepszym wyborem będzie Crossland X, gdyż dysponuje o 10 l większą przestrzenią bagażową. Atutem Arony jest za to nieco niższy próg załadunkowy. Podłogi w kufrach obydwu aut można ustawiać w dwóch pozycjach, górna umożliwia uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu oparć tylnej kanapy.

Wirtualne zegary w kokpicie Seata (opcja) są nie tylko nowocześniejsze na tle analogowych Opla, ale także znacznie bardziej czytelne. Te w Crosslandzie X są słabo czytelne, ze względu na małą czcionkę cyferek oraz ich duże zagęszczenie. Kokpit Opla musimy jednak pochwalić za lepsze materiały, gdyż w górnej części deski rozdzielczej użyto miękkich tworzyw, podczas gdy w Seacie znajdują się w tym miejscu twarde plastiki. Fanów nowoczesnych multimediów ucieszy w obydwu autach możliwość zamówienia systemów z interfesjami Android Auto i Apple CarPlay, dostępność dwóch gniazd USB oraz ładowarek indukcyjnych.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – miększe zawieszenie w Oplu hałasuje

Pod względem prowadzenia zarówno Opel jak i Seat reprezentują wysoki poziom, aczkolwiek bardziej posłusznie wykonuje polecenia kierowcy podwozie Arony. Dzieje się tak dlatego, że jest sztywniejsze, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. O dziwo nie cierpi na tym wcale komfort jazdy. Miększe zawieszenie Crosslanda X łagodniej tłumi większe nierówności, ale bardziej wychyla się na zakrętach, a poza tym na dziurach przednia oś potrafi hałasować (trzeszczy).

Opel Crossland X vs. Seat Arona – Seat ma lepszą dynamikę i niższe spalanie

Różnica 5 koni mechanicznych na korzyść jednostki Seata nie powinna mieć dużego znaczenia przy porównywaniu osiągów obydwu aut, a jednak okazało się, że to Arona szybciej (o 1,1 s) rozpędzała się od 0 do 100 km/h. O jej wygranej w tej kategorii naszym zadaniem zadecydowała nie tylko wyższa moc silnika, ale przede wszystkim niższa o prawie 120 kg masa. Cięższy Opel okazał się także minimalnie bardziej paliwożerny, gdyż zużył na trasie testowej 7,5 l/100 km, podczas gdy Seat potrzebował 7,1 l/100 km.

Doładowane „trzycylindrowce” w obydwu autach dobrze reagują na gaz już od niskich obrotów, aczkolwiek uważamy, że mniejsza jednostka Arony podczas toczenia się na 2. biegu w korku i konieczności szybkiego zwiększenia prędkości wykazuje minimalną dziurę turbinową, której nie odczuliśmy w silniku Crosslanda X. Francuski motor w Oplu (1.2 PureTech z PSA) z kolei był wyraźniej głośniejszy co potwierdziły nasze pomiary testowe.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – ceny zbliżone, ale lepszą gwarancję ma Seat

Ceny Seata Arony 1.0 TSI ze 115-konnym motorem zaczynają się od 69 300 zł. Opla Crosslanda X 1.2/110 KM od 64 800 zł. My jednak testowaliśmy bogate wersje wyposażeniowe (Full Led w Seacie, Elite w Oplu) i po zrównaniu elementów wyposażenia okazało się, że nieznacznie droższy w zakupie okazał się Crossland X – 86 800 zł (Arona – 85 675 zł) . Atrakcyjniejsza oferta Seata to także zasługa jego 5-letniej gwarancji (ograniczona przebiegiem 150 tys. km). Opel oferuje klasyczną ochronę wynoszącą 2 lata (bez ograniczeń przebiegu).

Opel Crossland X vs. Seat Arona – moim zdaniem

Zarówno Opel Crossland X jak i Seat Arona to dopracowane konstrukcje. Którego więc wybrać? Ja postawiłbym na Seata, gdyż ma odrobinę dynamiczniejszy, oszczędniejszy i cichszy silnik, a ponadto jest bardziej zwarty w prowadzeniu.

Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyniki testu

Marka i modelOpel Crossland X 1.2 TurboSeat Arona 1.0 TSI
0-50 km/h3,8 s3,6 s
0-100 km/h11,2 s10,1 s
0-130 km/h19,6 s16,6 s
60-100 km/h (4. bieg)8,2 s8,0 s
80-120 km/h (6. bieg)17,3 s16,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1300/480 kg1184/476 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/10,7 m10,1/10,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)42,8 m (opony zimowe)42,9 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)45,6 m (opony zimowe)46,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)56 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)65 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,5 l/100 km7,1 l/100 km
Zasięg600 km560 km

Opel Crossland X vs. Seat Arona – dane producenta

Marka i modelOpel Crossland X 1.2 TurboSeat Arona 1.0 TSI
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1199999
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/5500115/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)205/1500200/2000
Prędkość maksymalna (km/h)187182
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)410-1255400-1280
Pojemność zbiornika paliwa (l)4540
Marka i model opon testowanego autaContinental WinterContact TS850PContinental WinterContact TS850P
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 17205/55 R 17
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s)10,99,8
Śr. spal. wg produc. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)6,6/1495,0/114

Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyposażenie

Wersja wyjściowaOpel Crossland X 1.2 EliteSeat Arona 1.0 TSI Full LED
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSS
Poduszka kolanowa kierowcyNN
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/5450*S/S
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa)2408 zł* (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/3250 zł*2223 zł*
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS2408 zł*
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/3300/700 złS/3551*/876 zł
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/SS/S/3551 zł*
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpitS/N2408*/1499 zł
Podgrzewane fotele przednie 1 300 zł2223 zł*
Automatyczne światła drogowe5450 zł*S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/1971 zł*
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania3250 zł* (zawiera aut. parkowanie)3284 zł* (zawiera aut. parkow.)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola2500*/3250 zł*S/1533 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SN/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy2500 zł*S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2000 zł/S (17-cal.)2351 zł/S (17 cal.)
Kierownica wielofunkcyjnaSS
Legenda: *pakiet

Opel Crossland X vs. Seat Arona – gwarancja/ceny

Marka i modelOpel Crossland X 1.2 TurboSeat Arona 1.0 TSI
Cena wyjściowa70 300 zł71 800 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata (bez ograniczeń)5 lat (150 tys. km)
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rokco 30 tys. km/rok
Cena po doposażeniu86 800 zł85 675 zł

Opel Crossland X vs. Seat Arona – punktacja

NadwozieMaks. pkt.SeatOpel
Przestronność z przodu403432
Przestronność z tyłu302117
Pojemność bagażnika252121
Ładowność151212
Widoczność201512
Fotele, pozycja kierowcy302323
Ergonomia obsługi201614
Jakość wykończenia201415
Suma punktów200156146
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.SeatOpel
Przyspieszenie251614
Elastyczność251515
Poziom hałasu151512
Skrzynia biegów151210
Zachowanie na drodze302623
Komfort jazdy302423
Układ kierowniczy151211
Średnica zawracania554
Skuteczność hamulców401517
Suma punktów200140129
KosztyMaks. pkt.SeatOpel
Cena po doposażeniu503433
Zużycie paliwa301816
Wyposażenie – komfort402323
Wyp. – bezpieczeństwo302020
Ubezpieczenia1088
Gwarancja15148
Przeglądy101010
Suma punktów185127118
Wynik końcowy585423393
Miejsce w teście---1.2.
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków