Dłuższe i szersze nadwozie Crosslanda X mające także większy rozstaw osi sugeruje, że to właśnie on będzie mistrzem w dziedzinie przestronności. Fakty są jednak inne. Z przodu kierowca i pasażer mają o 4 cm mniej miejsca na szerokość niż ich odpowiednicy siedzący w Aronie. W dodatku wysunięte słupki A w Crosslandzie X ograniczają nieco widoczność. Na plus Opla trzeba zaliczyć wygodne przednie fotele z certyfikatem AGR (opcja) oraz nieco wyżej niż Seacie osadzone siedzisko kierowcy. W Aronie przeszkadzała nam jedynie szeroka konsola na tunelu, która ograniczała swobodę ruchów prawej nogi kierowcy.
Na tylnej kanapie wygodniej podróżuje się w Seacie. Jest tu więcej miejsca na wysokości ramion, dodatkowe centymetry na wysokości kolan docenią także wysocy pasażerowie. Na korzyść Opla przemawia opcjonalna przesuwana kanapa oraz szerszy otwór drzwi tylnych ułatwiający wysiadanie. Podłokietnik znajdujący się w kanapie Crosslanda X po złożeniu pozwala na przewożenie długich przedmiotów, ale w rzeczywistości nie jest zbyt praktyczny, gdyż otwór jest umieszczony w górnej części oparcia, a poza tym gdy chcemy wykorzystać go jako podparcie dla rąk to do wnętrza docierają hałasy pochodzące z toczenia się tylnych kół.
Opel Crossland X vs. Seat Arona – pojemne i praktyczne kufry
Gdy zechcemy obydwa SUV-y wykorzystywać do transportu bagaży to minimalnie lepszym wyborem będzie Crossland X, gdyż dysponuje o 10 l większą przestrzenią bagażową. Atutem Arony jest za to nieco niższy próg załadunkowy. Podłogi w kufrach obydwu aut można ustawiać w dwóch pozycjach, górna umożliwia uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu oparć tylnej kanapy.
Wirtualne zegary w kokpicie Seata (opcja) są nie tylko nowocześniejsze na tle analogowych Opla, ale także znacznie bardziej czytelne. Te w Crosslandzie X są słabo czytelne, ze względu na małą czcionkę cyferek oraz ich duże zagęszczenie. Kokpit Opla musimy jednak pochwalić za lepsze materiały, gdyż w górnej części deski rozdzielczej użyto miękkich tworzyw, podczas gdy w Seacie znajdują się w tym miejscu twarde plastiki. Fanów nowoczesnych multimediów ucieszy w obydwu autach możliwość zamówienia systemów z interfesjami Android Auto i Apple CarPlay, dostępność dwóch gniazd USB oraz ładowarek indukcyjnych.
Opel Crossland X vs. Seat Arona – miększe zawieszenie w Oplu hałasuje
Pod względem prowadzenia zarówno Opel jak i Seat reprezentują wysoki poziom, aczkolwiek bardziej posłusznie wykonuje polecenia kierowcy podwozie Arony. Dzieje się tak dlatego, że jest sztywniejsze, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. O dziwo nie cierpi na tym wcale komfort jazdy. Miększe zawieszenie Crosslanda X łagodniej tłumi większe nierówności, ale bardziej wychyla się na zakrętach, a poza tym na dziurach przednia oś potrafi hałasować (trzeszczy).
Opel Crossland X vs. Seat Arona – Seat ma lepszą dynamikę i niższe spalanie
Różnica 5 koni mechanicznych na korzyść jednostki Seata nie powinna mieć dużego znaczenia przy porównywaniu osiągów obydwu aut, a jednak okazało się, że to Arona szybciej (o 1,1 s) rozpędzała się od 0 do 100 km/h. O jej wygranej w tej kategorii naszym zadaniem zadecydowała nie tylko wyższa moc silnika, ale przede wszystkim niższa o prawie 120 kg masa. Cięższy Opel okazał się także minimalnie bardziej paliwożerny, gdyż zużył na trasie testowej 7,5 l/100 km, podczas gdy Seat potrzebował 7,1 l/100 km.
Doładowane „trzycylindrowce” w obydwu autach dobrze reagują na gaz już od niskich obrotów, aczkolwiek uważamy, że mniejsza jednostka Arony podczas toczenia się na 2. biegu w korku i konieczności szybkiego zwiększenia prędkości wykazuje minimalną dziurę turbinową, której nie odczuliśmy w silniku Crosslanda X. Francuski motor w Oplu (1.2 PureTech z PSA) z kolei był wyraźniej głośniejszy co potwierdziły nasze pomiary testowe.
Opel Crossland X vs. Seat Arona – ceny zbliżone, ale lepszą gwarancję ma Seat
Ceny Seata Arony 1.0 TSI ze 115-konnym motorem zaczynają się od 69 300 zł. Opla Crosslanda X 1.2/110 KM od 64 800 zł. My jednak testowaliśmy bogate wersje wyposażeniowe (Full Led w Seacie, Elite w Oplu) i po zrównaniu elementów wyposażenia okazało się, że nieznacznie droższy w zakupie okazał się Crossland X – 86 800 zł (Arona – 85 675 zł) . Atrakcyjniejsza oferta Seata to także zasługa jego 5-letniej gwarancji (ograniczona przebiegiem 150 tys. km). Opel oferuje klasyczną ochronę wynoszącą 2 lata (bez ograniczeń przebiegu).
Opel Crossland X vs. Seat Arona – moim zdaniem
Zarówno Opel Crossland X jak i Seat Arona to dopracowane konstrukcje. Którego więc wybrać? Ja postawiłbym na Seata, gdyż ma odrobinę dynamiczniejszy, oszczędniejszy i cichszy silnik, a ponadto jest bardziej zwarty w prowadzeniu.
Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyniki testu
Marka i model | Opel Crossland X 1.2 Turbo | Seat Arona 1.0 TSI |
0-50 km/h | 3,8 s | 3,6 s |
0-100 km/h | 11,2 s | 10,1 s |
0-130 km/h | 19,6 s | 16,6 s |
60-100 km/h (4. bieg) | 8,2 s | 8,0 s |
80-120 km/h (6. bieg) | 17,3 s | 16,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1300/480 kg | 1184/476 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/10,7 m | 10,1/10,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 42,8 m (opony zimowe) | 42,9 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 45,6 m (opony zimowe) | 46,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,5 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 600 km | 560 km |
Opel Crossland X vs. Seat Arona – dane producenta
Marka i model | Opel Crossland X 1.2 Turbo | Seat Arona 1.0 TSI |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/5500 | 115/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 205/1500 | 200/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 182 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 410-1255 | 400-1280 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 40 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental WinterContact TS850P | Continental WinterContact TS850P |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/50 R 17 | 205/55 R 17 |
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s) | 10,9 | 9,8 |
Śr. spal. wg produc. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,6/149 | 5,0/114 |
Opel Crossland X vs. Seat Arona – wyposażenie
Wersja wyjściowa | Opel Crossland X 1.2 Elite | Seat Arona 1.0 TSI Full LED |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/5450* | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | 2408 zł* (2-strefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/3250 zł* | 2223 zł* |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 2408 zł* |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/3300/700 zł | S/3551*/876 zł |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/3551 zł* |
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpit | S/N | 2408*/1499 zł |
Podgrzewane fotele przednie | 1 300 zł | 2223 zł* |
Automatyczne światła drogowe | 5450 zł* | S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/1971 zł* |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 3250 zł* (zawiera aut. parkowanie) | 3284 zł* (zawiera aut. parkow.) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | 2500*/3250 zł* | S/1533 zł* |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | 2500 zł* | S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2000 zł/S (17-cal.) | 2351 zł/S (17 cal.) |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S |
Legenda: *pakiet | ||
Opel Crossland X vs. Seat Arona – gwarancja/ceny
Marka i model | Opel Crossland X 1.2 Turbo | Seat Arona 1.0 TSI |
Cena wyjściowa | 70 300 zł | 71 800 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata (bez ograniczeń) | 5 lat (150 tys. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok | co 30 tys. km/rok |
Cena po doposażeniu | 86 800 zł | 85 675 zł |
Opel Crossland X vs. Seat Arona – punktacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Seat | Opel |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 17 |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 21 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 15 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 23 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 14 | 15 |
Suma punktów | 200 | 156 | 146 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Seat | Opel |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 14 |
Elastyczność | 25 | 15 | 15 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 15 | 17 |
Suma punktów | 200 | 140 | 129 |
Koszty | Maks. pkt. | Seat | Opel |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 33 |
Zużycie paliwa | 30 | 18 | 16 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 23 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 20 | 20 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 185 | 127 | 118 |
Wynik końcowy | 585 | 423 | 393 |
Miejsce w teście | --- | 1. | 2. |
Kompaktowe SUV-y w wydaniu Opla i Seata. Mają zbliżone gabaryty, doładowane trzycylindrowe benzyniaki. Sprawdzamy, który będzie bardziej optymalnym wyborem?
Trzycylindrowy benzyniak Opla (PSA) ma większą pojemność (1.2), ale niższą moc (110 KM). Sprawia, że Crossland X uzyskuje „setkę” w czasie o 1,1 s wolniejszym niż Arona, ale ma już podobną elastyczność. Jest odrobinę bardziej paliwożerny od jednostki Seata (VW).
Górna część deski rozdzielczej wykonana jest z miękkiego tworzywa.
Zbyt małe cyferki prędkościomierza Opla ograniczają jego czytelność.
Jak na nowoczesne auto Crossland X może być wyposażony w ładowarkę indukcyjną (500 zł) oraz dwa gniazda USB.
W Oplu nie zabrakło też nowoczesnych multimediów umożliwiających dobrą komunikację ze smartfonami (Android Auto, Apple CarPlay).
Wyświetlacz przezierny z projekcją na wysuwanej szybce (1300-1400 z) można sobie odpuścić.
Bardzo wygodne fotele AGR. Tapicerka skórzana za dopłatą 7500 zł.
Crossland X nie zachwyca przestrzenią z tyłu, kilka centymetrów brakuje zwłaszcza na wysokości kolan. Dopłacając 7500 zł za skórzane fotele AGR (przednie) otrzymujemy w pakiecie przesuwaną tylną kanapę.
410-litrowy bagażnik Crosslanda X ma regularne kształty, a dzięki regulowanej na wysokość podłodze można uzyskać równą powierzchnię po złożeniu oparć.
Trzycylindrowy benzyniak Seata (VW) ma wyższą moc (115 KM). W sprincie do „setki” pozwala Aronie zostawić Crosslanda X w tyle, ale już w próbie elastyczności idzie ze słabszym o 5 KM rywalem łeb w łeb. Spala o 0,4 l/100 km mniej niż odpowiednik w Oplu.
Bardzo logiczna obsługa, ale twarde tworzywa w górnej części deski rozdzielczej nie powinny znajdować się w aucie za ponad 70 tys. zł.
Cyfrowe zegary dają szerokie możliwości wyświetlania informacji, ale są za dopłatą (1500 zł).
Także w Aronie dostępna jest ładowarka bezprzewodowa do wybranych smartfonów.
Dwa gniazda USB dla pasażerów przednich foteli to powinien być standard dla kompaktowych SUV-ów. System nawigacyjny za dopłatą 3550 zł.
Także w Seacie nie zabrakło nowoczesnych multimediów z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay.
Dobre nagłośnienie w Seacie gwarantuje opcjonalny zestaw BeatsAudio – 6 głośników i subwoofer.
Fotele są wygodne i dobrze podpierają ciało na zakrętach. W Aronie siedzi się jednak odrobinie niżej niż w Crosslandzie X.
Na tylnej kanapie Seata wygospodarowano więcej miejsca na nogi i nad głową, ale gorzej z niej się wysiada.
Arona ma tylko o 10 l mniejszy kufer (400 l). W niej także zastosowano podwójną podłogę.
Sprytne mocowanie pozwalające ustawić podłogę na dwóch poziomach.
Ceny Seata Arony 1.0 TSI ze 115-konnym motorem zaczynają się od 69 300 zł. Opla Crosslanda X 1.2/110 KM można już za 64 800 zł.