Jak jednak wiadomo, każdy medal ma dwie strony: niezłe zdolności transportowe oznaczają, że nasi bohaterowie bywają narażeni na wysiloną eksploatację, a ta nie zawsze wychodzi im na dobre. Sprawdzamy, które auto spisuje się najdzielniej i nie nęka częstymi awariami. Kolejność: wg pojemności kufra.
- Dacia Logan MCV (od 2006 r.) jest bezkonkurencyjna jeśli chodzi o stosunek ceny (od 17 tys. zł) do przestrzeni we wnętrzu (możliwość przewiezienia 7 osób!) i pojemności kufra (700-2350 l). Prosta konstrukcja, tani serwis, ale uwaga na korozję i delikatny lakier.Fiat Palio Weekend (1997-2004) – niegdysiejszy ulubieniec Polaków dość szybko się zestarzał (korozja!). Ceny? Bardzo niskie (od 3,5 tys. zł), co odzwierciedla kiepski stan wielu aut. Kufer: 460-1540 l.RenauIt Clio III Grandtour (2007-12) przekonuje dużym kufrem (440-1275 l) oraz niezłą trwałością. Ceny godnej uwagi wersji 1.6/100 KM zaczynają się od 22 tys. zł. Uwaga na mocno problematycznego diesla 1.5 dCi, w którym m.in. przekręcają się panewki!Skoda Fabia I Combi (2000-07) nie jest wcale taka tania w zakupie, jak na swój wiek – ceny polecanej wersji 1.9 TDI/101 KM zaczynają się od 11 tys. zł – i potrafi być kapryśna, ale przekonuje dobrą funkcjonalnością. Kufer: od 425 do 1225 l.
- Toyota Yaris Verso (1999-2005) to swoisty dziwoląg stojący rozkrokiem między kombi a vanami. Na tle rywali wyróżnia się funkcjonalnością (ma podniesiony dach) i małą awaryjnością. Kufer: od 390 do 2160 l. Niskie ceny (od 8 tys. zł), ale mała podaż.Seat Cordoba Vario (1996-2002) to nic innego jak opisywane obok Polo Variant – oba auta są identyczne pod względem techniki, ale Seat w polecanej wersji 1.6/75 KM okazuje się nieco tańszy w zakupie (od 4 tys. zł). Awaryjność na przeciętnym poziomie, zaletą – bardzo niskie koszty utrzymania. W obu autach kufer ma poj. od 390 do 1250 l.VW Polo Variant (1997-2001) w wersji 1.6 8V/101 KM (od 4,5 tys. zł) to auto dla tych, którzy oczekują taniej eksploatacji: silnik doskonale znosi zasilanie gazem, a niektóre naprawy można wykonać samemu.Peugeot 207 SW (od 2007 r.) przekonuje przede wszystkim niebanalnym stylem, bo w kwestiach praktyczności (kufer od 335 do 1260 l) i trwałości trochę rozczarowuje. Polecamy diesla 1.6 HDIFord Fusion (2002-12) – techniczny bliźniak Fiesty V – pozytywnie zaskakuje niską awaryjnością. Fusion nie ma zbyt dużego bagażnika (335-1175 l), ale nadrabia ten niedostatek praktycznymi rozwiązaniami we wnętrzu (np. składane oparcie fotela pasażera). Nasz typ: sprawdzony benzyniak 1.6/100 KM (od 11 tys. zł). Jest paliwożerny, ale za to bezproblemowy.Mini Clubman (od 2007 r.) – drogie „pudełko”, które przewiezie mało (bagażnik od 260 do 930 l), ale za to dynamicznie i w jakim stylu! Od zakupu odstraszają wysokie ceny (od 39 tys. zł), przeciętna trwałość (zwłaszcza Cooper S) i droga obsługa serwisowa.