Trzy z aut, które chcemy porównać, można jeszcze kupić w salonach. Niestety – nowe, bogato wyposażone kombi klasy średniej z mocnym dieslem to wydatek ponad 100 tys. zł. Jednak wystarczy już około 50 tys. zł, by niemal takie samo auto kupić na rynku wtórnym. Żeby to udowodnić, wybraliśmy cztery modele o mocy około 170 KM. Trzy z nich są bardzo popularne: Ford Mondeo 2.2 TDCi, Renault Laguna 2.0 dCi i VW Passat 2.0 TDI. Nieco trudniej znaleźć najmłodszego w naszym porównaniu Citroëna C5 2.2 HDI.

Tak mocne diesle trafiają zwykle do sprzedaży w autach bardzo bogato wyposażonych. Nasi bohaterowie mogą pochwalić się wieloma dodatkami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy. Pod drugim względem wyjątkowy okazuje się Citroën, a to dlatego, że wersja 2.2 HDI już w standardzie otrzymała hydropneumatyczne zawieszenie, które czyni z C5 najbardziej komfortowe auto w porównaniu. Jednak wielu osobom pamiętającym kłopotliwego XM-a, to rozwiązanie nie wyda się atutem – bo co będzie, gdy skomplikowane zawieszenie się zepsuje?

No cóż, takie ryzyko istnieje, a naprawy nie są tanie. Można jednak mieć nadzieję, że nie nastąpi to szybko, bo w C5 II mamy do czynienia z najnowszą, bardziej dopracowaną generacją zawieszenia Hydractive. Konkurenci nie zapewniają aż takiego komfortu jazdy, ale w długiej perspektywie ich podwozia na pewno będą tańsze w utrzymaniu.

Nawet w przypadku VW Passata żywotność zawieszenia jest dobra, a to za sprawą powrotu (w modelu B6) do klasycznego rozwiązania z przodu. Szwankuje w nim za to dość często elektryczny układ wspomagania kierownicy, poważną usterkę może mieć też – co gorsza – silnik. Jednostka 2.0 TDI stała się słynna m.in. z powodu pękających głowic, ale to niejedyna jej bolączka. Konkurenci na razie nie mają aż tak poważnych problemów z napędem, jednak inne usterki również ich nie omijają (więcej na ten temat na następnych stronach).

Na pewno żadne z tych aut nie jest pewniakiem, jeśli chodzi o niezawodność. Wszystkie są naszpikowane elektroniką, mają wysilone silniki i potrafią zaskakiwać irytującymi awariami. Co w takim razie może pomóc w dokonaniu wyboru? Osiągi nieco się różnią – najdynamiczniejsza jest Laguna, najwolniejsze ciężkie C5 – ale i tak wszystkie auta (to przecież rodzinne kombi!) zapewnią niezłe emocje, przyspieszając do „setki” w czasie krótszym niż 10 s.

Może więc wziąć pod uwagę funkcjonalność? Ford Mondeo jest najbardziej pojemny – rodzina będzie zachwycona. Jednak manewrowanie w mieście prawie 5-metrowym autem potrafi być dokuczliwe. Niemal równie przestronny jest VW Passat, nieco rozczarowuje natomiast Citroën C5 – na pozór wielki, ale w drugim rzędzie wcale tego nie czuć. Laguna nie wygląda na przerośniętą, a podróżuje się nią przyjemnie – na tle rywali najbardziej brakuje dużego bagażnika, a plusem jest łatwe składanie kanapy.

Wybór może ułatwić także analiza cen i dostępności tych modeli na rynku wtórnym. Jak już wspomnieliśmy, bardzo popularne są niemal wszystkie marki, zastanawiające jest jednak to, że VW Passat wcale nie jest już najdroższy – czyżby Polacy przestali go uwielbiać? No cóż, wizerunek tego modelu został mocno nadszarpnięty przez częste problemy z dieslem 2.0 TDI, który jest przecież najpopularniejszą jednostką w Passacie B6. Wspólnym problemem wszystkich opisywanych aut okazuje się filtr cząstek stałych, montowany niemal obligatoryjnie w topowych wersjach.

Citroen C5 2.2 HDI - Najmłodszy w naszym porównaniu Citroën C5 prezentuje się naprawdę okazale. Jego wadą jest mała – jak na tę klasę – ilość miejsca na tylnej kanapie, za to wyróżnia się on wyjątkowym komfortem jazdy. Samochód zawdzięcza to przede wszystkim hydropneumatycznemu zawieszeniu Hydractive III, które zapewnia bardzo miękkie „połykanie” nierówności, a ponadto umożliwia szybką zmianę charakterystyki, np. na sportową. Jeśli jednak planujemy dłuższą eksploatację, zaawansowanie techniczne tego auta może budzić niepokój.

W razie awarii pomóc może tylko wyspecjalizowany warsztat i nie będzie to tanie. Na razie najstarsze egzemplarze tego modelu mają nie więcej niż 4 lata i średnie przebiegi rzędu 100-120 tys. km. To jeszcze za wcześnie na poważne usterki hydropneumatycznego zawieszenia. Stosunkowo krótki okres obecności auta na rynku przekłada się na małą podaż tanich zamienników i choćby dlatego utrzymanie Citroëna C5 2.2 HDI będzie droższe niż w przypadku Forda Mondeo czy VW Passata.

Warto zaznaczyć, że jest to motor z dwiema turbinami – na pewno tańsze są naprawy diesla 2.0 HDI. Na razie użytkownicy najwięcej problemów mają z elektroniką: niepoprawnym funkcjonowaniem klimatyzacji i hamulca ręcznego.

Wydatki eksploatacyjne

  • Przegląd rozszerzony 1150 złUbezpieczenie OC (rok) 1550 złWym. zaworu EGR 1487 złWym. nap. rozrządu 1289 złWymiana sprzęgła 3470 zł

Renault Laguna 2.0 dci - Renault Laguna III, produkowane od 2007 r., musi się zmagać z nie najlepszym wizerunkiem, jaki pozostawiła poprzednia generacja – zwłaszcza egzemplarze z początku produkcji z dieslem 1.9 dCi.

Okazuje się jednak, że łatwiej poprawić samochód, niż zmienić nastawienie kierowców. Jakość wykonania Laguny III jest znacznie lepsza, a lista typowych usterek – bardzo krótka.Obejmuje w zasadzie wyłącznie drobnostki związane z urządzeniami pokładowymi (np. czasami skokowo otwierają się szyby) lub zbyt głośną pracą przedniego zawieszenia.

Dobre wrażenie robi 173-konny diesel 2.0 dCi: jest dynamiczny, cichy i oszczędny (średnio spala 7-8 l na 100 km). Do sprawnej jazdy wystarczy już tańsza w zakupie wersja o mocy 150 KM. Ostrożność radzimy zachować w przypadku jednostki 1.5 dCi – mało pali, ale jest mocno wysilona, co w połączeniu ze znanymi nam przypadkami uszkodzenia układu korbowo-tłokowegonie wróży jej raczej wysokiej trwałości.

Z innych zalet Laguny wymienić trzeba bogate wyposażenie oraz wygodną i przestronną kabinę (choć z tyłu przydałoby się więcej miejsca na stopy). Problemy sprawia jednak sprawna obsługa systemu nawigacji GPS. Zawieszenie jest umiarkowanie sztywne.

Wydatki eksploatacyjne

  • Przegląd rozszerzony 1400 złUbezpieczenie OC (rok) 1550 złWym. zaworu EGR 1180 złWym. nap. rozrządu-Wymiana sprzęgła 2576 zł

Ford Mondeo 2.2 TDCi - Ford Mondeo III zadebiutował wiosną 2007 r., ale wersja 2.2 TDCi/175 KM pojawiła się na początku 2008 r. Silnik jest konstrukcyjnieblisko spokrewniony z dieslem 2.2 HDI z Citroëna C5, jednak ma tu zmieniony osprzęt (m.in. układ wtryskowy), stąd większa o 5 KM moc Forda.

Osiągi są bardzo dobre, średnie zużycie paliwa na poziomie 7,4 l/100 km też można zaakceptować, biorąc pod uwagę, że auto waży aż 1786 kg. Największą zaletą Mondeo jest jednak obszerne wnętrze – żadne inne auto w porównaniu nie oferuje takiej swobody pasażerom. Za to kufer o pojemności 554 l daje mu dopiero drugie miejsce.

Warto podkreślić też bardzo wygodne fotele i bogate wyposażenie – za dopłatą do Mondeo można było nawet zamówić podgrzewaną tylną kanapę. Dużą zaletą tego modelu jest popularność na rynku wtórnym. Trzeba jednak uważać, bo wśród4-latków znaczną liczbę stanowią auta firmowe, które zazwyczaj pokonały już spory dystans.

W przypadku wersji z dieslem należy przygotować się na usterkę dwumasowego koła zamachowego – dotyczy to zarówno silnika 2.2 TDCi, jak i 2.0 TDCi. Po większym przebiegu mogą pojawić się też luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym.

Wydatki eksploatacyjne

  • Przegląd rozszerzony 950 złUbezpieczenie OC (rok) 1550 złWym. zaworu EGR 1626 złWym. nap. rozrządu 1100 złWymiana sprzęgła 2950 zł

Volkswagen Passat 2.0 TDI - Volkswagen Passat B6 został znacznie zmieniony w stosunku do swojego poprzednika (B5), w którym najpopularniejszym silnikiem był diesel 1.9 TDI, a słabym punktem – wielowahaczowe przednie zawieszenie. Opisywana generacja Passata wróciła do niezawodnego, klasycznego przedniego zawieszenia opartego na MacPhersonach.

Źródłem problemów stał się jednak diesel 2.0 TDI. Do 2008 r. jednostka ta zasilana była pompowtryskiwaczami (oznaczenie PD), później zastosowano wtrysk common rail (CR). Niestety, auta z pierwszych lat produkcji coraz częściej mają problem z ubytkiem płynu chłodzącego (dotyczy wersji 140- i 170-konnej), zdarzają się też przypadki uszkodzenia napędu pompy oleju ipompowtryskiwaczy Siemensa.

Usterki układu zasilania znikły po zastosowaniu wtrysku common rail, ale niedawno dowiedzieliśmy się o niebezpieczeństwie pęknięcia przewodów paliwowych w silnikach 2.0 TDI CR.No cóż, silnik PD, chociaż zapewnia bardzo dobre osiągi, nie jest najmocniejszym punktem tego auta.

Passat B6 okazuje się bardzo wygodny, funkcjonalny, ma trwałe podwozie i najłatwiej w jego przypadku o tanie zamienniki. Inne zalety samochodu to duża podaż na rynku wtórnym i łatwa odsprzedaż.

Wydatki eksploatacyjne

  • Przegląd rozszerzony 950 złUbezpieczenie OC (rok) 1550 złWym. zaworu EGR 1050 złWym. nap. rozrządu 1150 złWymiana sprzęgła 2900 zł

PODSUMOWANIE - Poszukiwanie na rynku wtórnym kombi klasy średniej z topowym dieslem ma sens, bo można w ten sposób dużo zaoszczędzić. Jednak pod warunkiem, że zakupione auto nie weszło w fazę podwyższonej awaryjności. Wśród naszych bohaterów najmniej problematycznymi pojazdami wydają się Renault Laguna i Ford Mondeo. Passat ma na sumieniu poważne usterki silnika, a Citroën to… duża niewiadoma. Ma doskonałe zawieszenie, ale za to jest najbardziej „elektroniczny”.