Czwarta generacja Forda Fiesta po raz pierwszy została zaprezentowana jesienią 2001 roku, ale do sieci sprzedaży trafił dopiero na początku następnego roku. Trzy- i pięciodrzwiowy hatchback w pierwszym okresie produkcji otrzymał benzynowe silniki o pojemności skokowej 1,3 l i mocy 43 kW oraz 50 kW. Dopełnieniem była jednostka o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 58 kW oraz 1,6 o mocy 74 kW (100 KM). W ofercie nie mogło również zabraknąc jednostki wysokoprężnej TDCI z systemem common-rail, który w przypadku Fiesty miał pojemnośc skokowa 1,4 litra i moc 50 kW.
W 2003 roku w silniku o pojemności 1,3 l zwiększono moc, a w ofercie pozostały dwie wersje mocniejsze o 1 kW.Panie doczekały się łatwych w obsłudze przekładni. To zrobotyzowana Durashift EST i klasyczy automat z czterema przełożeniami. Oba rozwiązania wprowadzono w 2004 roku.
Duże zmiany przyni9óśł rok 2005, gdy pojawił się silnik wysokoprężny 1,6 TDCI o mocy 66 kW, który Ford opracował wspólnie z koncernem PSA. Również jednostka 1,6 o mocy 74 kW znalazła sięofercie usportowionej wersji trzydrzwiowej S. Jednak rzeczywiście sportową wersję Fiesta ST napędzał silnik 2,0 o mocy 110 kW (150 KM).
Przyznać trzeba, iż wersja S sprzedawana z benzynowym silnikiem 1,4 l, a także z małym turbodieslem nie miała wyraźnego sportowego charakteru. Jednak słabsze agregaty wygrywały na polu zużycia paliwa, gdyż okazały się oszczędniejsze w eksploatacji.Kolejna modernizacje przeszedł silnik o pojemności skokowej 1,25 l i mocy 55 kW, które miał swoją premierę już w 1995 roku w poprzedniej generacji tego modelu.
Czwarty rok swojego żywota Fiesta zakończyła faceliftingiem. Zmiany objęły m.in. kształt wlotu powietrza chłodnicy, przedni zderzak i wszystkie zewnętrzne punkty świetlne. Oferta poszerzona została o trzy kombinacje barw pokrycia siedzeń.
Wiosną 2008 roku zaprezentowana została fiesta piątej generacji, która stanowi uosobienie filozofii kinetycznego designu koncernu Forda. Jej kształty wcześniej ujawniono w koncepcyjnych modelach Verve w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, które są bardziej ekstrawaganckie niż dotychczas. Obecnie odbywa się wyprzedaż dotychczasowej generacji tego modelu, a już za parę tygodni trafią do sprzedaży pierwsze egzemplarze nowej wersji.
Bezpieczeństwo i niezawodność
Crashtest niezależnej instytucji jaką niewątpliwie jest EuroNCAP, Ford Fiesta zaliczył w 2002 roku.Wówczas za ochronę pasażerów przy czołowym zderzeniu otrzymał cztery gwiazdki i zdobył 25 punktów. Kontakt auta z pieszym oceniony został przeciętnie, bo dwie gwiazdki z czterech możliwych i 14 punktów.
W statystykach TÜV 2008 Ford Fiesta znalazł się w dwóch kategoriach. Wśród najmłodszych samochodów używanych w wieku 2-3 lat znalazł się na 13 pozycji s wynikiem 2,6 proc. poważniejszych awarii. W kategorii 4-5 letnich pojazdów zajął 43 miejsce ze średnią 7,8 proc., co jest już poważniejszym wynikiem wykraczającym poza przeciętną. W statystykach znajdziemy także starsze generacje Fiesty.
Wady i zalety
Największymi zaletami małego Forda są własności jezdne, łatwe sterowanie i mała awaryjność. Na pochwałę zasługuje silnik o pojemności skokowej 1,6 l, podobnie jak i sportowa wersja ST. Udały się również silniki wysokoprężne, szczególnie mniejszy 1,4 TDCI, który bez problemu potrafi utrzymać średnie zużycie oleju napędowego poniżej 5 l/100 km. Wśród benzynowych polecamy silniki o pojemności skokowej 1,3 l i mocy 50 kW lub 51 kW.
Podstawowa pojemność bagażnika 285 l stanowi w tej klasie małych aut wciąż dobry wynik. Dobrze oceniana jest także przekładnia mechaniczna.
Wiele uwag dotyczących jakości wzbudzała deska rozdzielcza w egzemplarzach wyprodukowanych przed faceliftingiem.W gamie dostępnych jednostek napędowych czwartej generacji Forda Fiesta nie ma złego wyboru. Nawet ten najsłabszy o mocy 43 kW lub 44 kW potrafi spełnić wymagania niezbyt wymagających kierowców korzystających z tego auta do jazdy w mieście.
Wyposażenie wersji podstawowej nie należało do bogatych. Jednak Ford wprowadzał do sprzedaży wiele serii specjalnych, które oferowały znacznie więcej niż standard.
Możemy narzekać także na układ zawieszenie podczas jazdy po dużych nierównościach.
Awarie
Do problemów Forda Fiesta należą awarie paliwomierza, co jednak można uznać za stosunkowo drobna wadę, która gdy przydarzy się jednak podczas dłuższych wypraw może okazać się kłopotliwa.Mały Ford również zmagał się z problemami z jednostką sterująca, co spowodowane było jej przegrzewaniem się.
Elementy podwozia włącznie z układem wydechowym nie obronią się przed korozją, chociaż pojawia się ona tylko na elementach zewnętrznych. Wraz z przebiegiem kilometrów w przednim zawieszeniu pojawiają się luzy.
Ceny
Ford Fiesta 1,3 z przebiegiem 120 tys. km z 2002 roku oferowany jest za 18 tys. zł. Za te same pieniądze można już kupić wersję 1,4 TDCI z przebiegiem ponad 110 tys. km z 2003 roku. Egzemplarz z 2006 roku z silnikiem 1,25 l i przebiegiem 40 tys. km oferowany jest za 19,8 tys. z, ale identyczna wersja czeka na właściciela także za 24 tys. zł.
Zalety
.własności jezdne.łatwe sterowanie .dobre jednostki napędowe .przystępne ceny oryginalnych części zamiennych .małe koszty utrzymania
Wady
.mała moc silnika 1,3 l (43 i 44 kW) .niewygodne siedzenia .mało miejsca z tyłu.skąpe wyposażenie standardowe.niezbyt dobrej jakości materiały deski rozdzielczej (do roku 2005) .niski komfort jazdy na nierównosciach .otwieranie bagażnika
Najczęściej występujące usterki
.awarie paliwomierza.problemy z jednostka sterującą .korozja podwozia.luzy w przednim zawieszeniu