Reputacja dużych Fordów w ostatnich dwudziestu latach nie była najlepsza. Spowodowały to liczne problemy dużych Fordów Scorpio oraz pierwszego, globalnego Forda Mondeo z początku lat dziewięćdziesiątych. Jednak od 2000 roku na rynku pojawił się chyba najlepszy Ford wszech czasów. Chociaż Mondeo ani w tej rundzie nie zdołało pokonać rywala z produkcji VW, to na rynku samochodów używanych jest dla niego równorzędnym konkurentem, który łączy w sobie dużo przyjemnych właściwości.
Debiut: Paryż 2000
Jesienna premiera nowego Mondeo odbyła się podczas saloniu samochodowego w Paryżu sześć lat temu, a więc połowie cyklu życiowego kolejnego modelu Passata. Taką taktyką Ford chciał zyskać czas, by przygotować nowoczesny produkt, z trzema wariantami nadwozia, które jeszcze dziś należą do najprzestronniejszych w swojej klasie. Rozstaw osi 2754 mm, tak samo jak pozostałe rozmiary auta (sedan i liftback: 4731 x 1812 x 1429 mm; kombi: 4804 x 1812 x 1429 mm) zapewniły dostateczną przestrzeń na wszystkich siedzeniach, włącznie z dużą szerokością 1470/1480 mm na wysokości łokci z przodu i z tyłu. Przestrzeń bagażowa sedana i liftbacka ma podstawową pojemność 500 litrów, wersja kombi zmieści od 540 do 1700 litrów bagażu, tym wartościom odpowiada także ładowność.
Mocną stroną auta jest nawet po sześciu latach od debiutu wzorcowo skonstruowane zawieszenie, które doskonale trzyma się nawierzchni, a w dodatku jest tak komfortowe, jak oczekujemy od samochodu tej klasy. Tylne wielowahaczowe zawieszenie świetnie pracuje nawet wtedy, gdy jedziemy z całą rodziną na wczasy w załadowanym po dach kombi. Oprócz tego trzeba przypomnieć czytelny układ kierowniczy o dużej precyzji prowadzenia, dokładną skrzynię biegów oraz świetne hamulce. Wnętrze pod żadnym względem nie przypomina wcześniejszych Fordów klasy średniej. Tutaj użyto dobrych jakościowo plastików, ładną tapicerkę, dobrze wyprofilowane fotele i ergonomicznie zorganizowaną deskę rozdzielczą. Wszystko to trzeba uznać za przemyślane rozwiązania, które stawiają Forda w dobrym świetle. Słabszą stroną Mondeo, które w Europie zajęło pozycję modelu flagowego, była dotychczas gama silników.
Bezusterkowe silniki benzynowe oraz awaryjne Diesle
Silniki benzynowe oferowane były w wersjach o standardowych mocach, a praktycznie do dziś nie ma z nimi większych problemów, również dlatego, że zamiast paska rozrządu wykorzystują stalowy łańcuch. Na początku w ofercie pojawiły się silniki 1,8 l (110 i 125 KM), 2,0 (145 KM), 2,5 V6 (170 KM), a jesienią 2002 roku pojawiła się topowa wersja ST220 z 6-cylindrówką 3,0 V6 (225 KM).
Oferta silników Diesla na początku składała się wyłącznie z silników 2,0 TDDi własnej konstrukcji z klasycznym bezpośrednim wtryskiem paliwa, których moc wynosiła 90 i 115 KM. Poziom wibracji i hałas tych silników był wyższy niż w konkurencyjnych silnikach Volkswagena, tak więc z niecierpliwością oczekiwano nowocześniejszych jednostek z technologią Common-Rail, nazywanych u Forda TDCi. Nowe Diesle pojawiły się w ofercie w 2002 roku, charakteryzowała je cichsza praca, elastyczne reakcje na naciśnięcie pedału gazu przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Starsze silniki wysokoprężne do dziś jeżdżą z minimalną liczbą usterek (zdarzyć się mogą pęknięte głowice cylindrów czy kadłuby silnika, ewentualnie usterki na turbosprężarce), jednak nowe Diesle common-rail cierpiały na liczne choroby wieku dziecięcego. W wielu silnikach psuły się pompy, zapchane były wtryskiwacze paliwa, przeciekał dopływ paliwa, uszkodzone były głowice cylindrów i elektronika sterująca pracą silnika. W niektórych wypadkach silnik ulegał uszkodzeniu już po krótkiej eksploatacji, najczęściej w wyniku tankowania oleju napędowego złej jakości, którego w naszych polskich realiach nie brakuje. W takim wypadku kosztowną naprawę finansował Ford, zapewne nie brakowało także wypadków, kiedy niemałe koszty prac serwisowych musiał zapłacić właściciel auta.
Ofertę silników wysokoprężnych Ford stopniowo poszerzał, a wszystkie silniki zostały unowocześnione, tak więc dziś w ofercie można znaleźć jednostki 2,0 i 2,2 TDCi (90, 115, 130 i 155 KM), silniki o zapłonie iskrowym reprezentują podane wyżej jednostki oraz nowa 4-cylindrówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,8 SCi lub spokojniejsza wersja 6-cylindrówki z ST220, która oferowana jest np. w luksusowej wersji Titanium X (3,0 l V6 204 KM).
Duży lifting na półmetku
Mondeo poddano kilku innowacjom, które miały na celu dogonienie konkurencji w jego segmencie. Najważniejsze przestylizowanie auta nastąpiło w roku 2003. Z zewnątrz na uwagę zasługuje nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy z chromowaną ramą i większym logo. Najbardziej użyteczną zmianą były nowe zewnętrzne wsteczne lusterka, które znacznie poprawiły widoczność do tyłu. W dolnej części przedniego zderzaka znalazła się chromowana listwa ozdobna, a z tyłu nowe lampy.
Wewnątrz auta przebiegła wręcz rewolucyjna zmiana - zamiast wielu różnych regulatorów i pokręteł, znajdziemy tu teraz doskonałe wykonanie deski rozdzielczej z miękkiego materiału o ładnej fakturze. Całość wydaje się być trochę chłodna, jednak doskonałe spasowanie poszczególnych elementów wnętrza eliminuje to uczucie. Zaletą jest także zintegrowany system audio z łatwą obsługą i ładną stylistyką. Trochę niewygodnie obsługuje się podgrzewanie przednich foteli, przełączniki ukryto na konsoli centralnej w trudno dostępnym miejscu za hamulcem ręcznym.
Usterki i problemy
Ford Mondeo należy do grona najmniej usterkowych europejskich samochodów klasy średniej Dotyczy to przede wszystkim prostych silników benzynowych, tylko właściciele modeli z silnikami o mniejszej pojemności skarżą się czasami na wyższe zużycie paliwa.
Problemy wysokoprężnych jednostek zostały opisane powyżej, pozostaje powiedzieć, że są one bardziej ryzykownym wyborem od silników benzynowych. Zużycie oleju napędowego waha się od 5 do 7 litrów, jednak przed zakupem Mondeo z Dieslem polecamy podjechać na przegląd w autoryzowanym serwisie, a najlepiej także odbyć na podstawie książeczki serwisowej rozmowę z poprzednim właścicielem o historii samochodu. Nie można zapominać, że turbodiesel Mondeo w wersji "z kratką" jest ulubionym samochodem Egzemplarze z pierwszych lat produkcyjnych wykazywały korozję na krawędziach drzwi i zawiasach, często korozji podlegał oryginalny wydech, bez rdzy są natomiast elementy zawieszenia, które wykonano ze stali, a nie z modnego dzisiaj aluminium. W parownikach klimatyzacji starszych samochodów osiedlają się mikroorganizmy, co można wykryć według nieprzyjemnego zapachu. Usterki czasami dopadają także sprzęgło i jego układ hydrauliczny, niesymetrycznie może działać hamulec ręczny, a osłony gumowe napędu mogą być nieszczelne, co powoduje później pękanie w skutek warunków pogodowych. Tylne zawieszenie u mocno wyeksploatowanych egzemplarzy ma problemy z geometrią.
Testy długodystansowe w prestiżowych niemieckich magazynach motoryzacyjnych chwalą Mondeo za bezusterkowość i oszczędność, bez potrzeby odwiedzania serwisu poza obowiązkowymi przeglądami. TÜV Report lokuje Forda Mondeo między przeciętnie usterkowe auta. W kategorii samochodów do trzech lat plasuje się tuż obok VW Passata, Audi A8 czy Skody Octavii.
Ceny Mondeo wahają się od 28 tys. zł za modele z roku 2001, po 75 tys. zł za modele z 3-litrowym silnikiem. Trzyletnie auto z najpopularniejszymi silnikami można kupić od 40 do 45 tys. zł.
Plusy
- właściwości jezdneprecyzyjny układ kierowniczy z dobrym wyczuciem nawierzchniprzestronne wnętrze i bagażnikkomfortowe zawieszeniedostępne ceny oryginalnych części zamiennychsolidne wykonanie
Minusy
- małe zewnętrzne lusterkahałaśliwe starsze silniki Diesla (TDDi)za nisko pod kierownicą zamontowany pilot radiazła konstrukcja zamkania pokrywy bagażnika - potrzeba powtórnego zamykaniaESP w wielu modelach wyłącznie za dopłatą
Najczęstsze usterki
- TDDi: problemy z turbosprężarką, pęknięte głowice cylindrów i kadłubów silnikaTDCi: usterki w elektronice, nieszczelne przewody wysokociśnieniowe, usterki pomp i wtryskiwaczykorozja zawiasów i krawędzi drzwikorozja układu wydechowegoosad mikroorganiczny w parowniku klimatyzacjiusterki sprzęgła i jego układu hydraulicznegoniesymetryczne działanie hamulca ręcznegonieszczelne osłony gumowe napędu