Jeden „gar” mniej oznacza niższe wydatki, np. podczas wymiany świec zapłonowych. Także spalanie w porównaniu z silnikami 4-cylindrowymi (ale o zbliżonej mocy!) powinno być nieco niższe. Wada to przede wszystkim niska kultura pracy. Bez hałasu (niektórym 3-cylindrowce przywodzą na myśl... suszarkę do włosów, innym – odkurzacz lub mikser) i wibracji raczej się nie obejdzie. Sprawdzamy, jak trzycylindrowe konstrukcje wypadają pod względem niezawodności i – oczywiście – zużycia paliwa.

  1. Toyota Aygo (od 2005 r.) i dwa pozostałe „trojaczki z Kolina” korzystająz benzyniaka 1.0/68 KM zapożyczonego od Daihatsu. Inżynierowie Toyoty dodali m.in. zmienne sterowanie zaworami wylotowymi. Efekt? Niskie spalanie (5,5-6 l/100 km) i niezła trwałość. Ceny – od 12 tys. zł.Suzuki Swift 1.0 (1995-2003) kusi cenami zakupu – od 2 tys. zł. Problem to korozja, która sprawia, że znalezienie auta ze „zdrowym” nadwoziem i podwoziem będzie trudne. Szkoda, bowiem 53-konny 3-cylindrowiec jest trwały i nie spala dużo (średnio ok. 6 l/100 km).Mitsubishi Colt (od 2004 r.): pod maską pracuje silnik R3 1.1/75 KM, zaprojektowany przez... Mercedesa (ten sam silnik znajdziemy w Smarcie Forfour). Colt 1.1 rzadko zawodzi – okazjonalnie problemy sprawia przepustnica i oprogramowanie silnika. Ceny – od 14,5 tys. zł.Daihatsu Cuore 1.0 (od 2007 r.) nie było nigdy oficjalnie oferowane w Polsce, ale za sprawą prywatnych importerów kilkadziesiąt egzemplarzy trafiło do naszego kraju. Za 16-17 tys. zł otrzymujemy 4-letnie, spartańsko wyposażone, ale dość trwałe auto. Kłopot z częściami!Volkswagen Polo IV 1.4 TDI (2001-09) bardzo mało pali (średnio nawet poniżej 5 l/100 km), ale okazuje się drogi w zakupie: od 12 tys. zł (wersje poliftingowe – od 18 tys. zł) i miewa kłopoty z trwałością (w wersji 75-konnej może pojawić się luz na wale korbowym). Uwaga też na podwyższone zużycie oleju!Daewoo Matiz 0.8 (1998-2008) ze swoim nieco już przestarzałym trzycylindrowym benzyniakiem o mocy 53 KM to jedno z najtańszych aut w naszym zestawieniu – od 2 tys. zł. Niestety, Matiz szybko koroduje, a jego jednostka napędowa nie należy do wzorców trwałości. Spalanie: 6-7 l/100 km.Skoda Fabia I 1.2 HTP (2002-07) to jedno z najczęściej spotykanych u nas aut z silnikiem R3. Ale czy najlepsze? Chyba nie. Motor 1.2 w wersji 6V i o mocy 54 KM jest po prostu za słaby, a odmiana 12V (64 KM) pochłania prawie tyle paliwa, co auta 4-cylindrowe. Ceny od 10 tys. zł, bardzo tanie części.Audi A2 1.2 TDI (1999-2005) stworzono z myślą o komfortowym oszczędzaniu. Faktycznie: A2 jest nieźle wyposażone, a spalanie rzadko przekracza 3,5-4 l/100 km. Niestety, silnik miewa humory (drogie naprawy), często szwankują też skrzynie biegów. Ceny – od 15 tys. zł.Opel Corsa C 1.0 (2000-06) należy niestety do grupy aut podwyższonego ryzyka. Silnik R3 kulturą pracy jest zbliżony do... traktora, niemało spala (ok. 6,5 l/100 km) i boryka się z nietrwałym napędem rozrządu. Na plus: tanie części i niskie ceny zakupu – od 7 tys. zł.Smart 0.6 (1998-2007) zaparkuje tam, gdzie żadne inne auto się nie zmieści, i jest dość oszczędny (5,5 l/100 km). Niestety, ceny nie zachęcają do zakupu (8 tys. zł to dużo jak na 14-letnie auto), trwałość jest przeciętna, a koszty napraw – zaskakująco wysokie.