Design nowej Micry całkowicie odbiega od stylistyki swojego poprzednika. Źródłem inspiracji podczas projektowania tego auta był zapewne legendarny Mini z kołami maksymalnie zbliżonymi ku przodowi/tyłowi, o kształtach prostych za to wielce funkcjonalnych oraz z charakterystycznymi lampami tylnymi. Właśnie patrząc z tyłu Micra najbardziej przypomina Mini. W 1993 roku następca Mini Coopera żył tylko w wyobraźniach największych marzycieli, dlatego we Wielkiej Brytanii, gdzie produkowano Micry dla europejskiego rynku, auto to było skazane na sukces.

Mocno zaokrąglona Micra oczarowała wiele kobiet i młodych par, które często kupowały Micrę jako swój w ogóle pierwszy wóz. To obowiązywało głównie na zachód od naszych granic. Skromna oferta wersji silnikowych oraz nadwoziowych musiała wystarczać europejskiej klienteli. Trzy- oraz pięciodrzwiowy hatchback o zewnętrznych rozmiarach 3720 x 1585 x 1440 mm przeznaczony był zwłaszcza do ruchu miejskiego. Małego Nissana napędzała podstawowa jednostka 1,0 l lub większa 1,3 l. Już w 1993 roku podstawową jednostkę wyposażono czterema zaworami na cylinder. W ostatnich latach w małych samochodach montowane były zwłaszcza trzycylindrowe jednostki, jednak Nissan nie przeląkł się wyższej ceny czterocylindrowych silników, dlatego użytkownicy nawet podstawowych wersji modelu Micra mogą się cieszyć z dynamicznej i oszczędnej jazdy z klasycznym czterocylindrowym brzmieniem w tle. Aluminiowa jednostka 1,0 l dysponowała 55 koniami mechanicznymi, czyli podobną mocą jak czterocylindrowe silniki czeskiej Skody.