Sedan Peugeota o oznaczeniu 406 wygląda świetnie. Nie ma się zatem co dziwić, że coupe wystylizowane przez projektantów Pininfariny kradło serca motomaniaków. O designerskiej sile Francuza decydowały m.in. skupione oczy, harmonijna linia boczna z dynamicznym przetłoczeniem i prosty tył.

Peugeot 406 Coupe

Od premiery modelu minęło 17 lat. Mimo wszystko Peugeot nie stracił uroku i do tej pory wygląda niesamowicie! Z karoserią jest właściwie tylko jeden problem. Jej naprawy powypadkowe są drogie. Używane elementy nadwozia są trudno dostępne, a nowe mają zaporowe ceny. Dla przykładu zderzak w ASO kosztuje aż 5 tysięcy złotych.

Na zewnątrz włoski styl, w środku francuska funkcjonalność

Stylizacja wnętrza pozostała niezmieniona w stosunku do standardowego 406. Identyczna jest deska rozdzielcza, fotele i wszystkie wykończenia. Coupe było homologowane na 4 osoby. Pasażerowie zasiadający na dwóch przednich fotelach mogą liczyć na dużą ilość przestrzeni. Z tyłu nie zabraknie miejsca na nogi, wygodę podróżowania ogranicza jednak nisko poprowadzona linia dachu. W kufrze Peugeota mieści się 390 litrów, tym samym wyjazdy wakacyjne nie powinny stanowić żadnego problemu. Jakość materiałów jest przyzwoita. Niestety jak przystało na Francuza z końca lat dziewięćdziesiątych, część plastików z czasem zaczyna trzeszczeć podczas jazdy.

Peugeot 406 Coupe

Z uwagi na cenę kupujący bardzo często konfigurowali 406 Coupe z 2-litrowym, 136-konnym benzyniakiem. Ciężko mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do trwałości motoru, niestety osiągi pozostawiają wiele do życzenia. Peugeot przyspiesza do pierwszej setki w 10,4 sekundy. A to wynik niegodny przystojnego coupe! W mieście spalanie wynosi 11,5 litra. Na szczęście silnik dobrze współpracuje z instalacją LPG, dzięki czemu kierowca może obniżyć koszty eksploatacji. Francuski benzyniak ma właściwie tylko trzy słabości. Z czasem zawiesza się silnik krokowy, psują się cewki zapłonowe oraz pojawiają się drobne wycieki oleju.

Ogromną popularnością cieszył się 2,2-litrowy diesel. Z danych producenta wynika, że prawie połowa ze 108 tysięcy sprzedanych 406-tek Coupe była wyposażona w to źródło napędu! Niezwykle kulturalnie pracujący motor dysponuje mocą na poziomie 133 koni mechanicznych i rozpędza Francuza do pierwszej setki w 10,9 sekundy. Być może Peugeot HDi okazuje się niemrawy na starcie, ale imponuje elastycznością. W mieście auto spala 8,8, a poza miastem 4,9 litra oleju napędowego.

406 Coupe 2,2 HDi: diesel z problemami

Podczas zakupu diesla należy uważać. Jako że głównym problemem silnika 2,2 HDi jest nowoczesny osprzęt, eksploatacja niedofinansowanego lub zaniedbanego auta będzie droga. Standardowo montowany filtr cząstek stałych FAP wymaga wymiany co 80 tysięcy kilometrów oraz regularnych dolewek dodatku obniżającego temperaturę spalania sadzy. Podczas dynamicznej jazdy łatwo uszkodzić drogie koło dwumasowe, a wtryskiwacze nie znoszą paliwa niskiej jakości.

Peugeot 406 Coupe

Pomijając udany design karoserii, jednym z największych sukcesów inżynierów jest zestrojenie zawieszenia. Być może Peugeot za sprawą sztywnych nastawów traci na komforcie, jednak daje kierowcy pełną kontrolę. Uwielbia ciasne zakręty, pewnie zachowuje się na drodze, a układ kierowniczy jest precyzyjny. Dodatkowo kolumny McPhersona z przodu i wielowahacze z tyłu nie budzą zastrzeżeń dotyczących trwałości. Najszybciej wybijają się łączniki stabilizatorów i tulejki w drążkach reakcyjnych tylnej osi. Na szczęście wymiana tych elementów nie jest droga. Poważniejszy remont zawieszenia nie powinien być konieczny wcześniej, niż po pokonaniu 150 tysięcy kilometrów.

Mimo iż francuskie auta kojarzą się z ciągłymi awariami, 406 Coupe wyłamuje się z tego stereotypu. Oczywiście model nie jest wolny od wad, jednak usterki w większości przypadków są błahe. Standardowym problemem Peugeota są niedomagania przełącznika kierunkowskazów oraz sterowników szyb. Zwarcia w instalacji elektrycznej mogą spowodować, że na tablicy zegarów pojawią się kontrolki ostrzegawcze, a wskaźniki (najczęściej prędkościomierz) albo przestaną działać, albo będą pokazywać nieprawidłowe wartości.

Uwaga na uszczelki szyb!

Charakterystycznym problemem dwudrzwiowej 406-tki są również parciejące uszczelki bocznych szyb. Poza tym pod wpływem wilgoci komputer komfortu może czasowo ograniczać możliwość korzystania z pokładowych urządzeń. Wymiana i programowanie magistrali CAN to wydatek rzędu tysiąca złotych. Z drobnymi usterkami układu elektrycznego poradzi sobie praktycznie każdy elektryk. Podczas napraw mechanicznych kierowca nie będzie miał żadnego problemu z dostępem do części. Każdy sklep motoryzacyjny ma w swojej ofercie serię tanich zamienników dedykowanych modelom 406 i 406 Coupe.

Niesztampowość i stosunkowo wysoka cena sportowego Peugeota sprawiały, że kierowcy kupujący fabrycznie nowe auto chętnie dokupowali opcje. To warunkuje dobre wyposażenie używanych modeli. Każdy egzemplarz ma 4 poduszki powietrzne, systemy bezpieczeństwa, klimatyzację i radio. Wybór używanych 406 Coupe w Polsce nie jest szeroki. Wersje poliftingowe rzadko pojawiają się w ogłoszeniach. Znalezienie właściwego Peugeota dodatkowo komplikuje fakt, iż spora część aut jest albo w złym stanie technicznym, albo ma na koncie poważny wypadek. Ceny zaczynają się już od 6 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze są wyceniane przez właścicieli na 11 - 12 tysięcy.

Peugeot 406 Coupe

Peugeota 406 Coupe nie da się nie lubić. Dlatego wszystkie te osoby, które poszukują oryginalnego auta używanego, a jednocześnie udało im się znaleźć na rynku wtórnym zadbanego Francuza, nie powinny się długo zastanawiać. Smukłego, dwudrzwiowego sedana będzie wam zazdrościł każdy ze znajomych, a wy poczujecie przyjemność z jazdy i satysfakcję z zakupu.