W skrócie

Skoda Felicia zadebiutowała w 1994 roku. Był to pierwszy model, który Czesi przedstawili po przejęciu Skody przez Volkswagena. W Felicii ilość niemieckich podzespołów jest jednak ograniczona. Na dobrą sprawę samochód należy uznać za model Favorit po gruntownej modernizacji.

Silniki i spalanie

Z modelu Favorit wzięto m.in. silnik o pojemności 1,3 litra (54, 58 i 68 KM). Motor nie grzeszy trwałością oraz kulturą pracy, jednak jego naprawy nie należą do kosztownych i skomplikowanych. Zainteresowanym Felicią polecamy dwie wersje silnikowe - benzynową 1.6 (75 KM, 135 Nm) oraz wysokoprężną 1.9 (64 KM, 124 Nm). Obie jednostki pochodzą z półek Volkswagena. Nie zapewniają porywającej dynamiki, jednak są elastyczne i bardzo trwałe. Co ważne, auta z niemieckimi silnikami miały w standardzie wspomaganie kierownicy. Benzynowy motor 1.6 potrafi spalić w mieście 10 l/100km, jednak wielu użytkowników rozwiązało problem wysokich kosztów eksploatacji poprzez montaż instalacji gazowej.

Nadwozie

Poza trzema wersjami silnikowymi Czesi oferowali trzy wersje nadwoziowe - 5-drzwiowego hatchbacka, kombi oraz pickupa. Pierwszą z nich można w miarę wygodnie przewieźć czterech pasażerów. Problem pojawi się podczas pakowania bagażu, gdyż przestrzeń ładunkowa ma pojemność 270 litrów. Bardziej pojemna Felicia Combi powstała przez doklejenie do hatchbacka 35 centymetrów blachy i dodatkowych szyb. Samochód trudno uznać za urodziwy jednak pojemność bagażnika 447/1475 litrów jest jedną z najlepszych w segmencie małych kombi.

Zawieszenie

Miękko zestrojone zawieszenie nie zapewnia Felicii ponadprzeciętnych właściwości jezdnych. W superlatywach nie sposób wypowiadać się także o skuteczności hamulców oraz precyzji skrzyni biegów i układu kierowniczego. Wszystkie podzespoły mają jedną zaletę - bez trudu znoszą kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów jazdy po dziurawych drogach. Z upływem czasu najgorzej radzi sobie wnętrze. Zostało wykonane z twardego tworzywa, które w bardziej wyeksploatowanych samochodach będzie porysowane i trzeszczące.

Typowe usterki

Główną zaletą Felicii są bardzo niskie koszty utrzymania. Konstrukcja auta jest na tyle prosta, że z jego naprawą poradzi sobie każdy warsztat. Większość elementów uda się zastąpić zamiennikami, które często są niewiele tańsze od… oryginalnych części! Rankingi bezawaryjności wykazują, że Felicia nie jest wzorem trwałości. Nadwozie - mimo że ocynkowane - ulega korozji. Rdza pojawia się głównie na klapie bagażnika, podszybiu, krawędziach drzwi oraz błotnikach. Zdarzają się wycieki oleju z silnika oraz skrzyni biegów. Dosyć często niedomaga układ chłodzenia. W obu silnikach benzynowych problemy mogą stwarzać elementy układu zapłonowego. Niestety ich usunięcie bywa kosztowne.

Trudnych do zdiagnozowania defektów elektroniki nie należy się obawiać. W Felicii elektronika jest ograniczona do komputera sterującego pracą silnika oraz… zegarka. Egzemplarz z komputerem pokładowym, elektrycznie sterowanymi szybami, poduszkami powietrznymi oraz ABS-em znaleźć niełatwo. Osoby planujące zakup auta z bogatszym wyposażeniem powinny szukać wersji specjalnych - m.in. Family, Perfekt i Magic.

Mimo przeciętnej jakości wykonania i skromnego wyposażenia Felicia została ciepło przyjęta przez rynek. Od 1994 do 2001 roku Czesi wyprodukowali ponad 1,4 miliona sztuk tego modelu. W 1998 roku Felicia przeszła facelifting, który polegał przede wszystkim na upodobnieniu przodu samochodu do większej Octavii.

Ceny

Felicię z początku produkcji uda się kupić nawet za 1500 złotych. Dodatkowe 1,5 tys. zł. pozwala myśleć o zakupie samochodu po faceliftingu, który przeprowadzono w 1998 roku. Ceny zadbanych egzemplarzy z niezbyt dużym przebiegiem wynoszą 4-7,5 tys. zł.