Jedną z ciekawszych propozycji są bliźniacze auta produkowane przez koncerny Forda i Volkswagena w Portugalii.
Niemiecka firma postawiła na model Sharan, który zyskał sobie wielu zwolenników nie tylko w Europie Zachodniej, ale także w naszym kraju.
Nadwozie - będzie Cię widać
Wymiary zewnętrzne stawiają Volkswagena Sharana pierwszej generacji w rzędzie luksusowych limuzyn, jedyną różnicą w porównaniu z nimi jest spora wysokość (1 730 mm). Oznacza to, że Sharanem nie podróżuje się trudniej w ruchu miejskim niż dużą limuzyną. Masywna jednobryłowa sylwetka pojazdu może przypaść do gustu. W wersji sygnowanej znaczkiem Volkswagena oznacza dodatkowo dla swojego użytkownika prestiż.
Najlepiej pod względem wyglądu zewnętrznego wypadają auta wyprodukowane po 2000 roku, czyli po face liftingu i przejęciu fabryki przez Volkswagena. Mimo tego, starszym pojazdom nie można odmówić uroku. Jak na vana Volkswagen jest nawet ładny, co widać najlepiej, gdy porówna się wygląd tego pojazdu na przykład z Eurovanem pierwszej generacji.
Plusem VW jest także łatwy dostęp do kabiny - boczne drzwi otwierają się szeroko, a tylna klapa wysoko, sam bagażnik ma także niski próg załadunku.
Wnętrze - (prawie) jak autobus
To zdecydowanie największy atut prezentowanego MPV. W kabinie auta może podróżować siedmiu pasażerów. Niezależne siedzenia umieszczone są tutaj w trzech rzędach. Dwa pierwsze zapewniają należyty komfort, trzeci raczej nie. W ostatnim przypadku, poza utrudnionym dostępem, przeszkadzają zbyt małe siedzenia i niewystarczająca ilość miejsca. Przednie fotele można obracać, tylne składać i wyjmować.
W nowszych pojazdach w dwóch skrajnych siedzeniach drugiego rzędu zabudowano zintegrowane foteliki dziecięce. Jedyny minus to ten, że aby uzyskać większą przestrzeń bagażową, fotele trzeba zdemontować na stałe i gdzieś zostawić (nie chowają się w podłodze).
Przy trzech rzędach siedzeń zmieścimy w Sharanie tylko 225 litrów, jednak po usunięciu ostatniego z nich będzie już ponad 900 litrów. Deska rozdzielcza niezależnie od producenta auta jest identyczna. Różne są tylko kierownice. Jakość wykończenia kokpitu nie pozostawia wiele do życzenia, podobnie jak ergonomia wskaźników i przełączników.
Komfort - płynie po szosie
Sharan ma w pełni niezależne zawieszenie o dość prostej budowie. Oznacza to, że jego eksploatacja na polskich drogach nie należy do najdroższych. Duży MPV nie nastraja do szybkiej jazdy. Nastawy podwozia zostały tak dobrane, aby to ciężkie auto (z pasażerami łatwo można przekroczyć wagę dwóch ton) dobrze wybierało nierówności. W praktyce tak właśnie jest. Ceną, jaką trzeba za to zapłacić, są dość duże wychylenia boczne pojazdu na zakrętach.
Większość samochodów ma przedni napęd (wyjątek stanowi wersja 4Matic z najmocniejszym silnikiem VR6 i automatyczną skrzynią przekładniową). Sprawia to, że autem dobrze podróżuje się zimą. Układ kierowniczy ze wspomaganiem działa wydajnie, auto mogłoby mieć tylko nieco mniejszą średnicę zawracania, ale nie jest pod tym względem najgorsze.
Dość dobrze jest także z wyposażeniem. Na polskim rynku wtórnym sporo jest pojazdów mających "na stanie" klimatyzację, elektryczne pakiety, kilka poduszek powietrznych, czy też fabryczny zestaw stereo, który bez trudu można rozbudować (w Sharanie znajdziemy miejsce na 10 głośników).
Silnik - moc gdzieś się ulatnia
Niezależnie od wyboru wersji silnikowej, po Volkswagenie nie można się spodziewać sportowych osiągów. Nawet najmocniejsza jednostka 2.8, przejęta z Golfa o oznaczeniu VR6, nie zapewnia temu ciężkiemu pojazdowi zbyt dużo oddechu. Ten sześciocylindrowy silnik o mocy przeszło 170 KM (w nowszych autach 204 KM) współpracuje zazwyczaj z automatyczną skrzynią biegów, której nie spieszy się zbytnio ze zmianą przełożeń. Przyspieszenie do "setki" w granicach 12 sekund mówi samo za siebie. Co gorsza, spalanie sięga czasem 20 litrów (średnio około 13 na 100 km).
Drugi pod względem mocy silnik - 1.8 Turbo (od 1998 roku) - dysponuje 150 końmi. Dla spokojnych kierowców przewidziano silnik 2.0 o mocy 116 KM. Średnie spalanie tego ostatniego oscyluje w granicach dziewięciu litrów na 100 km, jednak przy pełnym załadunku osiągi tej wersji są nie do zaakceptowania.
Dla oszczędnych, którzy nie chcą być zawalidrogami przewidziane są wysokoprężne silniki 1.9 TDI z wtryskiem bezpośrednim. W zależności od roku produkcji ich moce sięgają od 90 do 130 KM.
Do 2000 roku wszystkie skrzynie biegów Sharana miały pięć przełożeń, w nowszych autach znajdziemy sześciobiegowe przekładnie manualne, które wpływają dobrze na słabe osiągi auta i zmniejszają dość wysokie spalanie.
Typowe usterki:
- zużycie drążków stabilizatorów przedniego zawieszenia,
- awarie ABS-u,
- szybkie zużycie hamulców,
- zużycie półosi napędowych,
- problemy z zawieszeniem silnika,
- korozja nadwozia w autach z pierwszych lat produkcji i układu wydechowego we wszystkich egzemplarzach,
- drobne problemy z elektrycznym osprzętem wnętrza.
Volkswgen Sharan pierwszej generacji cieszy się na naszym rynku dobrą opinią użytkowników jako samochód komfortowy i niezawodny.