Scania chce sprzedawać 150 tys. samochodów rocznie Podczas konferencji Capital Markets Day (tradycyjne spotkanie kierownictwa koncernu z przedstawicielami rynku kapitałowego, udziałowcami i akcjonariuszami) zorganizowanej w siedzibie firmy w Södertälje, Leif Östling, prezes i dyrektor generalny Scania, wraz z innymi członkami zarządu przedstawił sposób osiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży.

Stały wzrost popytu na samochody ciężarowe stymulują sprzyjające czynniki makroekonomiczne. W ciągu kilku następnych lat dojrzałe gospodarki będą rozwijać się w tempie ok. 2% rocznie. W tym samym czasie wzrost w rozwijających się krajach Europy, Azji i północnej Afryki osiągnie poziom 6%. Scania oczekuje, że trend ten będzie stabilny i że znaczenie szybko rozwijających się rynków będzie dla niej coraz większe.

- Poziom sprzedaży 150.000 pojazdów rocznie osiągniemy poprzez przemyślane i efektywne rozszerzanie naszej działalności. Do 2015 r. będziemy w stanie produkować taką liczbę pojazdów w ramach istniejącej struktury produkcyjnej. Już obecnie produkujemy dwukrotnie więcej pojazdów niż 15 lat temu, przy mniejszym zatrudnieniu - powiedział Leif Östling.

W 2015 r. najważniejszym rynkiem Scania pozostanie Europa. Przewiduje się, że w Europie roczny popyt na pojazdy Scania osiągnie poziom 95.000 sztuk (samochodów ciężarowych i autobusów), podczas gdy cały rynek wchłonie 575.000 pojazdów. Największy wzrost wystąpi w Europie środkowej i wschodniej, łącznie z Rosją, gdzie głównym impulsem dla trwałego, wysokiego popytu będą inwestycje infrastrukturalne i koniunktura gospodarcza.

Scania spodziewa się również rozwoju rynku w Ameryce Łacińskiej, do poziomu 180.000 pojazdów rocznie, określając własny potencjał sprzedaży na 16.000 pojazdów w 2015 r. Najbardziej dynamicznego rozwoju oczekuje się w rolnictwie i górnictwie.

Coraz większe znaczenie dla Scania mają Azja i region Pacyfiku, gdzie potencjał sprzedaży w 2015 r. firma szacuje na 15.000 pojazdów. Scania odnotuje wzrost sprzedaży głównie w sektorach, w których dużą rolę odgrywa wydajność transportu i istnieje zapotrzebowanie na pojazdy charakteryzujące się wysokim poziomem zaawansowania technicznego, osiągami i dyspozycyjnością. Przede wszystkim będą to pojazdy do transportu produktów naftowych i chemicznych oraz dla górnictwa i budownictwa.

Według prognoz, w 2015 r. łączny potencjał rozwijających się krajów Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki wyniesie 430.000 pojazdów. Zasadnicze źródło popytu stanowić będą inwestycje infrastrukturalne na Bliskim Wschodzie oraz w północnej i południowej Afryce. Swoje możliwości sprzedaży w tych regionach Scania określa na 25.000 pojazdów.