Volkswageny, Fordy, Ople, Skody, Kie, Saaby wyglądają jak zwykłe auta. To co niekiedy wyróżnia je spośród innych samochodów to tablica świetlna z napisem "Policja. Jedź za nami. Zatrzymaj się". Ale wtedy jest już za późno...

Policyjnych wideorejestratorów jest w naszym kraju obecnie ponad 260. Można je spotkać na każdej z wojewódzkich dróg. Najwięcej radiowozów z wideorejestratorami, bo aż około 40, patroluje drogi mazowieckie. W pozostałych województwach jest ich od 10 do 20 aut. To skuteczna broń policjantów do walki z piratami drogowymi.

Dzięki tym nowoczesnym radiowozom wyposażonym w wideorejestratory policjanci bez trudu łapią łamiących przepisy drogowe. Sprzęt ten bardzo dokładnie mierzy prędkość i jednocześnie zapisuje obraz na dysku. Za pomocą tych urządzeń funkcjonariusze dokonują pomiaru w czasie jazdy. Dzięki temu mogą natychmiast doprowadzić do zatrzymania kierowcy zagrażającego bezpieczeństwu innych.

Temat nieoznakowanych radiowozów wzbudza jednak wiele kontrowersji, czego przykładem jest wypowiedź użytkownika o nicku "przytomny" na naszym forum:

"Nieoznakowana Vectra pojawiła się gdy z mniej więcej przepisową prędkością wyprzedzałem lewym pasem sznur wolniej jadących pojazdów.

Nie zareagowałem na dość gwałtowne "dojechanie do zderzaka" i kontynuowałem manewr, gdy nastąpiło drugie "dojechanie". Delikatnie dotknąłem pedału hamulca. I tak z kilka razy... Dokończyłem manewr za jakąś chwilę zostałem zatrzymany".

Policjanci zarzucili kierowcy, że złamał przepisy "nieuzasadnionym hamowaniem" co stworzyło niebezpieczeństwo na drodze. Linia obrony wyglądała tak (przyp. red.):

"Obawiam się ze mają Panowie zarejestrowane tylko pozory, które biorą za rzeczywistość. Hamowanie polega na ZMNIEJSZENIU PRĘDKOŚCI, która jest wielkością fizyczną. Np. na zmniejszeniu prędkości ze 110 km/ h do 80 km/h. Na tym polega proces hamowania - także hamowania nieuzasadnionego. Czy Panowie zarejestrowali zmniejszenie prędkości czy tylko kilkakrotne zaświecenie się świateł stopu, co wywołało Panów nieuzasadnioną reakcję?

Po "przetrzepaniu" na wszystkie inne okoliczności dotyczące wyposażenia pojazdu, świadectwa  legalizacji CB itd., puścili mnie pouczając abym się tak nie zachowywał. Pouczenia nie przyjąłem".

Cały dialog i dyskusja, jaką wywołała ta historia, znajduje się tutaj. Zgadzasz się z zachowaniem kierowcy?

Przyślij do nas zdjęcia nieoznakowanych radiowozów. Na Wasze maile czekamy pod adresem moto@portal.onet.pl

Samo nazewnictwo "nieznakowany radiowóz" także budzi emocje internautów:

"Nie ma czegoś takiego jak nieoznakowany radiowóz. Radiowozy muszą być oznakowane, mieć sygnalizator świetlny i dźwiękowy. Inne samochody to służbowe auta policji, które są wykorzystywane do pracy" - komentuje na forum dnc.

Z powyższym zdaniem zgadza się pjm: "STOP piratom w radiowozach! Prawo jest prawem dla wszystkich! Obecnie kierowcy nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami nie mogą na przykład przekraczać dozwolonej prędkości jadąc za piratem drogowym".

Czy policjanci wykonujący czynności służbowe w nieoznakowanym radiowozie i dbający o bezpieczeństwo na naszych drogach mogą łamać przepisy Kodeksu Drogowego? Al-Pha-X uważa, że policjant w nieoznakowanym samochodzie wciąż jest policjantem na służbie:

"Policjant w nieoznakowanym radiowozie jest ciągle policjantem na służbie, ścigając takim autem przestępców drogowych wykonuje swoje obowiązki służbowe. Po to zostają tworzone na świecie takie patrole posiadając do tego specjalne uprawnienia.

Zakazać straży pożarnej gasić wodą pożary, bo przecież niszczą w ten sposób mienie, zakazać lekarzom operować ludzi, bo okaleczają ich w ten sposób!!! Ile wypadków popełnia policja ścigając piratów?? Ile popełniają piraci? Ktoś musi stać na straży porządku... to nie epoka kamienia łupanego, jesteśmy cywilizowanymi ludźmi i dlatego wymagamy nadzoru... bo prawo do wolności zostaje nadużywane".

"Przekroczyłem i nie mam co mówić, natomiast wasze zachowanie na drodze było agresywne. Obok mnie się cały czas trzymaliście jak najbliżej cały czas" - zobacz film: kierowca kontra nieoznakowany radiowóz

Jak podaje Komenda Główna Policji, przykłady z całego kraju pokazują, jak bardzo skuteczne są działania policjantów dysponujących widerorejestratorami. W kwietniu policjanci z Choszczna zatrzymali dzięki nowoczesnym radiowozom mężczyznę poruszającego się z prędkością 183 km/h przy ograniczeniu do 70 km/h. Dzięki dokładnemu pomiarowi kierujący został ukarany mandatem w wysokości 1000 złotych, a na jego konto trafiło 21 punktów karnych, gdyż jednocześnie popełniał kolejne wykroczenia drogowe m.in. niedostosowanie się do znaku drogowego linia podwójna ciągła czy zakaz wyprzedzania.

Przyślij do nas zdjęcia nieoznakowanych radiowozów. Na Wasze maile czekamy pod adresem moto@portal.onet.pl

29 lipca 2009 roku policjantów wydziału ruchu drogowego pełniących służbę na autostradzie nieoznakowanym radiowozem wyprzedził szybko jadący samochód marki BMW. Funkcjonariusze natychmiast rozpoczęli rejestrację jego pirackiej jazdy na wideorejestratorze. W tym miejscu na autostradzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h. Kierowca BMW jechał z prędkością 203 km/h. Parę kilometrów dalej policjanci zatrzymali pirata. Kierujący samochodem 29-letni mieszkaniec Jawora został ukarany mandatem karnym w wysokości 500 złotych i 10 punktami karnymi. Tłumaczył policjantom, że jechał tak szybko, ponieważ mu się śpieszy.

Zwiększenie liczby radiowozów z wideorejestratorami i rozmieszczenie patroli policyjnych w widocznych miejscach przynosi efekty. Kierowcy, widząc policjantów z radarem pistoletowym, zwalniają, jadą ostrożniej. Także coraz więcej kierujących ma świadomość, że jadący za nimi pojazd w kolorze czarnym, granatowym, srebrnym, grafitowym czy zielonym może być nieoznakowanym radiowozem wyposażonym w wideorejestrator. To dzięki tym metodom pomiaru prędkości maleje liczba wypadków drogowych, zmniejsza się liczba rannych i zabitych w wyniku wypadków osób.

Przyślij do nas zdjęcia nieoznakowanych radiowozów. Na Wasze maile czekamy pod adresem moto@portal.onet.pl

Z ostatnich policyjnych statystyk obejmujących okres od stycznia do czerwca 2009 r. wynika, że wzmożone działania policji, zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, przynoszą efekt. W pierwszym półroczu br. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008 liczba wypadków drogowych spadła o 14,13 proc., liczba osób zabitych spadła o 21,81 proc., a o 13,23 proc. rannych.