To jeden z trojaczków produkowanych wspólnie przez francuski koncern PSA i włoskiego Fiata w Sevel. Dzięki temu spokrewnione technicznie są Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Citroën Jumper. To także jedne z nielicznych modeli dostawczych o masie z załadunkiem powyżej 3,5 tony, w których zastosowano napęd przednich kół. Bogata oferta obejmuje wersje standardowe (z całkowicie blaszanym i przeszklonym nadwoziem), wersje kombi (do przewozu osób) oraz platformy do zabudowy z pojedynczą lub podwójną kabiną.
Testowana wersja okazała się samochodem uniwersalnym, który w zależności od potrzeb może być wykorzystywany do przewozu osób lub towarów. Tylne siedzenia dają się łatwo wymontować i wtedy uzyskujemy pojemną przestrzeń bagażową.
Dostęp do standardowego bagażnika, którego dolna krawędź znajduje się poniżej poziomu podłogi kabiny pasażerskiej, jest możliwy po otwarciu drzwi skrzydłowych. Jego wymiary to: długość dolnej płaszczyzny – 588 mm, odległość pomiędzy siedzeniami a drzwiami tylnymi - 632 mm oraz odległość od tylnej - 842 mm. W zupełności wystarcza do przewożenia bagażu każdego z 9 pasażerów.
Trzy miejsca na przednim siedzeniu, to z jednej strony duże udogodnienie, ale z drugiej strony osoba zajmująca miejsce na środkowym siedzeniu może przeszkadzać kierowcy.
Testowana wersja wyposażona była w automatyczną klimatyzację oraz radioodtwarzacz CD, a także dodatkowe gniazdko do podłączenia urządzeń zasilanych prądem zmiennym
Na pochwałę zasługują sporej wielkości, dzielone lusterka zewnętrzne, które ułatwiają kierowcy wszelkie manewry związane z cofaniem, czy parkowaniem pojazdu.
Testowany Citroën Jumper wyposażony był w czterocylindrowy silnik wysokoprężny 2,2 HDi o mocy 88 kW (120 KM) przy 3500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm w zakresie od 2000 do 2300 obr./min. Ta jednostka sprawdza się w praktyce i w zupełności jest wystarczające do jazdy w ramach obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Jednak, co sprawdziliśmy na płycie lotniska, można tym autem przemieszczać się z prędkością ok. 150 km/h, chociaż ze względu na wysokie jego nadwozie, liczyć się trzeba z wpływem bocznego wiatru i większymi przechyłami na zakrętach.
Mocniejsza wersja silnika 2,2 HDi wyposażona jest w sześciostopniową przekładnie manualną. Przednie zawieszenie, to niezależne typu Mac Pherson, wahacze dolne trójkątne, sprężyny spiralne i amortyzatory hydrauliczne teleskopowe. Natomiast tylne, to resory wzdłużne piórowe wzmocnione i amortyzatory hydrauliczne teleskopowe. Standardowym wyposażeniem są systemy ABS + BAS + EBD.
Można mieć zastrzeżenia do komfortu jazdy, bo jest to pojazd o stosunkowo sztywnym zawieszenie, które reaguje na wszelkie nierówności nawierzchni. Pamiętać jednak należy, iż jest to przede wszystkim auto o charakterze dostawczym, w którym przewóz osób nie należy do funkcji priorytetowych. Szczególnie odczuwalne jest to w przypadku jazdy nieobciążonym pojazdem. Im większe obciążenie, tym lepszy komfort!
Wspomaganie układu kierowniczego ze zmienną siłą, uzależnioną od prędkości pojazdu, pozwala na łatwe manewry.
Podsumowanie
Citroën Jumper, to jedna z ciekawszych ofert na polskim rynku. Pojazd, który odstępny jest w różnych konfiguracjach i zabudowach. Nowoczesne nadwozie, funkcjonalne wnętrze, oraz nowoczesne, wydajne i oszczędne jednostki napędowe, to kolejne niekwestionowane cechy. Zaleta jest także pojemna przestrzeń ładunkowa i dopuszczalna ładowność (razem z kierowcą), która wynosi 1415 kg.
Plusy
- ekonomiczny silnik 2,2 HDI 120- sześciobiegowa przekładnia manualna- funkcjonalne wnętrze- 9-osobowa kabina w wersji osobowej- dobra widczność z miejsca kierowcy do przodu i na boki- dwuskrzydłowe drzwi bagażnika- duże, dwuelementowe lusterka zewnętrzne- wielofunkcyjne koło kierownicy- automatyczna klimatyzacja- praktyczne schowki w kabinie- składane środkowe siedzenia
Minusy
- wysoko usytuowana kabina pasażerska- reakcja na boczny wiatr- sztywne zawieszenie- brak czujnika cofania- brak wycieraczki tylnej szyby - spartańskie siedzenia
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 9 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 8 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 5 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 6 |
Praktyczne schowki | 8 |
Przyjemność z jazdy | 9 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 4 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 8 |
Osiągi na niższych obrotach | 8 |
Moc na wyższych obrotach | 9 |
Głośność na niższych obrotach | 8 |
Głośność na wyższych obrotach | 9 |
Zużycie paliwa | 7 |
Stopnie skrzyni biegów | 10 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 10 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 10 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) | 10 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 9 |
Skuteczność hamulców | 9 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 7 |
Możliwość załadunku bagażnika | 6 |
Funkcjonalność bagażnika | 8 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 7 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 7,65 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | wysokoprężny |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2198 |
Moc (kW / obr./min): | 88 / 3500 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 320 / 2000 - 2300 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 160 |
Rozmiary i masy: | |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 90 |
Masa gotowego do jazdy / nośność (kg): | 1845 / 1155 |
Rozmiar opon | 215/70 R15 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4963 |
b) szerokość (mm): | 2254 |
c) wysokość (mm): | 1404 |
d) rozstaw osi (mm): | 3000 |
e) rozstaw z przodu (mm): | 1810 |
f) rozstaw z tyłu (mm): | 1790 |