Trasy były bardzo wymagające zarówno dla kierowców jak i samochodów, pomimo, że organizatorzy kilkukrotnie skracali zaplanowane wcześniej odcinki specjalne. Nie obyło się niestety bez ofiar. Na jednym z pierwszych etapów zginął francuski motocyklista Pascal Terry, kilku innych kierowców przebywa w śpiączce. Jednak jak powiedział Auto Światowi Juan Nani Roma, Hiszpan z zespołu Mitsubishi największą różnicą dla niego byli… kibice. Niemal w każdym miejscu dojazdówek, niezależnie od pory dnia i nocy oraz na wielu punktach odcinków specjalnych zawodnikom towarzyszyło dziesiątki lub setki mieszkańców okolicznych miejscowości. Dla nich pojawienie się rajdy było powodem do zabawy. Wzdłuż tras pełno było miejsc gdzie całe rodziny przy grilllowanej wołowinie i napitku obserwowały przebieg rajdu.Na stacjach benzynowych dojazdówek kibice na siłę wsiadali do rajdówek pozując do zdjęć. Wjazd na dakarowy biwak był ściśle obstawiony przez gapiów utrudniając wjazd. Niektóre z biwaków usytuowane były na miejskich stadionach, gdzie mieszkańcy przez całą noc obserwowali przygotowanie sprzętów do następnego etapu. "W Afryce jedzie się samemu. Przez kilkaset kilometrów można nie spotkać nikogo. Ta samotność połączona z trudnościami w nawigowaniu bywa trudna. Tutaj jest inaczej."- mówi Roma.Jednak jest jeszcze jeden aspekt wyróżniający tegoroczny rajd od poprzednich – to warunki w jakich mieszkali zawodnicy. W poprzednich edycjach zawodnicy mieszkami w przyczepach, bądź namiotach na campingu. W tym roku większość z nich mieszkała w pobliskich hotelach. „Tylko ten, kto nie zna dakarowych realiów nie potrafi docenić prysznica i wygodnego łóżka po wyczerpującym odcinku” powiedział nam Jacek Czachor z Orlen Teamu.Polacy na Dakarze.Dla Polaków ostatni Dakar był wyjątkowo udany. Krzysztof Hołowczyc zakończył rajd na 5 pozycji. Motocykliści: Jakub Przygoński na 11, Jacek Czachor 20, a Krzysztof Jamróż zakończył rajd na 22 miejscu.Jednak największym zaskoczeniem był Rafał Sonik, przedsiębiorca z Krakowa, który jako pierwszy Polak na quadzie przemierzył trasę rajdu i ukończył go na 3 pozycji. Nasz dziennikarz Jacek Bonecki towarzyszył mu przez całą trasę. W pierwszej części rajdu nieprzygotowany w pełni na dakarowe warunki quad mocno dał się we znaki Sonikowi. Tylko dzięki doświadczeniu Leonarda C. Dukana jego amerykańskiego mechanika sprzęt każdorazowo co rano był gotowy do startu. Ostatnie etapy Sonik jechał wyjątkowo rozważnie aby dojechać do mety i nie stracić możliwości ukończenia rajdu. Jak się okazało obrana taktyka była skuteczna.
W czasie, gdy w Ameryce Południowej odbywał się Dakar trasą starego rajdu w Mauretanii i Senegalu przebiegał nowy, konkurencyjny dla niego Africa Race.Jego organizatorem były dyrektor Rajdu Dakar Hubert Auriol, a tegorocznym zwycięzcą znany Jean-Louis Schlesser. Czy Dakar wróci do Afryki ? Na razie nikt nie wie. Zdania wśród zawodników są podzielone. Z pewnością jeżeli chodzi o stopień trudności tegoroczny rajd był nawet cięższy. Niektóre odcinki zawodnicy porównywali z enduro lub rajdami WRC.Zawodnicy jechali jeden za drugim, ciężko było wyprzedzać. Mniej liczyły się umiejętności nawigacyjne, dzięki, którym wybierając odpowiednią trasę można było awansować o kilka miejsc. Niemniej jednak jeżeli definicją Dakaru są ekstremalne warunki dla ludzi i sprzętu i wielka przygoda to amerykański Dakar wypełnia ją w pełni.Niektórym brakowało jednak afrykańskiej pustyni, biwakowych warunków i egzotycznych mieszkańców pustynnych plemion nielicznie obserwujących rajd. Dla miłośników ekstremalnej przygody najlepiej aby zawodnicy nie musieli wybierać między dwoma imprezami, a rok rozpoczynał się od jednej, skupiającej najlepszych zawodników z całego świata. Niezależnie na jakim kontynencie rozgrywanej.Klasyfikacja generalna rajdu Dakar 2009 - samochody1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Volkswagen Race Touareg 2 48:10.572. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) Volkswagen Race Touareg 2 +8.593. Robby Gordon/Andy Grider (USA) Hummer H3 +1:46.154. Ivar Tollefsen/Quin Evans (N/GB) Nissan Navara +6:04.345. Krzysztof Hołowczyc/Jean-Marc Fortin (PL/B) Nissan Navara +6:37.49 6. Dieter Depping/Timo Gottschalk (D) Volkswagen Race Touareg 2 +8:43.297. Miroslav Zapletal/Tomas Ourednicek (CZ) Mitsubishi L200 +11:03.088. Leonid Nowickij/Oleg Tupienkin (RUS) BMW X3 CC +13:15.139. Guerlain Chicherit/Matthieu Baumel (F) BMW X3 CC +14:14.4910. Nani Roma/Lucas Cruz (E) Mitsubishi Racing Lancer +17:27.46Klasyfikacja generalna rajdu Dakar 2009 - motocykle1. Marc Coma (E) KTM 690 52:14.332. Cyril Despres (F) KTM 690 +1:25.383. David Fretigne (F) Yamaha WRF 450 +1:38.564. David Casteu (F) KTM 690 +2:17.545. Helder Rodrigues (P) KTM 690 +2:22.116. Anders Ullev (N) KTM 690 +2:25.027. Jordi Viladoms (E) KTM 690 +2:28.298. Frans Verhoeven (NL) KTM 690 +2:50.399. Henk Knuiman (NL) KTM 690 +3:22.4110. Paulo Goncalves (P) Honda CRF 450X +4:12.4211. Jakub Przygoński (PL) KTM 690 +4:38.3120. Jacek Czachor (PL) KTM 690 +11:00.4822. Krzysztof Jarmuż (PL) Honda CRF 450X +11:25.05Klasyfikacja generalna rajdu Dakar 2009 - quady1. Josef Machacek (CZ) Yamaha 700 Raptor 68:22.062. Marcos Patronelli (RA) Can-Am 800 +2:34.003. Rafał Sonik (PL) Yamaha 700 Raptor +7:42.34 4. Hubert Deltrieu (F) Polaris Outlaw 525 +11:13.315. Oldrich Brazina (CZ) Yamaha 660 Raptor +15:59.516. Carlos Avendano (E) Suzuki LTR 450 +16:44.157. Eric Carlini (F) Polaris Outlaw 525 +25:10.458. Elisabeth Kraft (F) Polaris Outlaw 525 +26:12.399. Olivier Pottier (F) Can-Am DS 650 +40:20.3810. Jose Maria Pena (E) Yamaha 700 Raptor +46:46.05Klasyfikacja generalna rajdu Dakar 2009 - ciężarówki1. Firdaus Kabirow/Ajdar Bielajew/Andriej Mokiejew (RUS) Kamaz 4326-9 49:34.362. Władimir Czagin/Siergiej Sawostin/Eduard Nikołajew (RUS) Kamaz 4326-9 +3.393. Gerard de Rooy/Tom Colsoul/Marcel van Melis (NL/B/NL) Ginaf X2223 +59.564. Ilgizar Mardiejew/Wiaczesław Mizukajew/Ajrat Mardiejew (RUS) Kamaz 4326-9 +6:46.305. Franz Echter/Detlef Ruf/Artur Klein (D) MAN TGS 18.480 +7:19.416. Andre de Azevedo/Maykel Justo/Jaromir Martinec (BR/BR/CZ) Tatra 815 +9:31.187. Pep Vila/Moises Torrellardona/Joaquim Busoms (E) Mercedes 1844 AK +16:06.408. Jordi Juvanteny/Jose Luis Criado/Roman Fina (E) MAN TGS 26.480 +19:53.459. Zoltan Szaller/Lazlo Pocsik/Tibor Csitari (H) MAN M2000 +20:27.0110. Marcel van Vliet/Herman Vaanholt/Gerard van Veenendaal (NL) GiZobacz jak wyglądał Rajd Dakar 2009Fotogalerie:
- Auta na trasie Rajdu Dakar 2009Zawodnicy przed startem do kolejnego etapu rajdu Dakar 2009Biwak na Rajdzie Dakar 2009
Wideorelacja z Rajdu Dakar 2009:
- Dakar 2009 - Rafał Sonik najważniejsze jest to aby dotrzeć do mety!Dakar 2009 - Rafał Sonik opowiada o trudach jazdy przez góry i etapie pełnym zdradliwych pułapekRajd Dakar 2009 - Zobacz jak zawodnicy pokonują pustynięRajd Dakar 2009 - Zoabcz jak wygląda serwis i biwakDakar 2009 - Rafał Sonik i dzień pod palmą, czyli 600 km bardzo ciężkiego odcinkahttp://dakar.autoswiat.pl