Jedno jest pewne - Journey był zauważany! Przyglądali się mu z zainteresowaniem zarówno przechodnie, jak i kierowcy innych aut!

Nowy Dodge jest uzupełnieniem gamy marki, wypełniając lukę pomiędzy modelami Avenger, Caliber, Caliber SRT4, Nitro oraz Viper SRT 10. Jest praktyczny i użyteczny jak van, a pod względem wygody podróżowania oraz osiągów nie rożni się od samochodu osobowego.

- Takie właśnie jest jego zadanie - potwierdza Maciej Ratyński z Chrysler Polska. Przy projektowaniu nowego modelu chodziło o połączenie przestronności z łatwością prowadzenia. Dziś mamy przyjemność przedstawić pojazd bardzo nowoczesny, przystosowany do indywidualnych potrzeb klientów. I jednocześnie bardzo konkurencyjny na rynku. To idealna oferta dla osób zafascynowanych jazdą SUV-em w połączeniu z walorami użytkowymi minivana. Wierzymy, że odniesie on sukces!

Nadwozie

Muskularna stylizacja nadwozia potwierdza, że Journey jest prawdziwym reprezentantem marki Dodge. Z przodu rzuca się w oczy chromowana, krzyżowa krata chłodnicy oraz umieszczony pośrodku rogaty emblemat muflona Dodge Ram Head.

Doskonałe oświetlenie drogi zapewniają poczwórne halogenowe światła główne, apoprawie widoczności w złych warunkach pogodowych służą opcjonalne lampy przeciwmgielne w pasie przednim, który jednolicie podpiera markowy grill chłodnicy otoczony prostokątnymi reflektorami po bokach.

Dodge Journey "postawiono" na wielkich, 19-calowych kołach (opcja wyposażenia), które wyróżniają go od konkurencji. Pozioma linia aluminiowej maski silnika, wydłużone okna oraz czarne, matowe aplikacje na słupkach B i C optycznie powiększająwielkość kabiny pojazdu. Atletykę sylwetki podkreślają wydatne, niczym rzeźbione nadkola. Całości wyglądu dopełnia kontrastowo czarny bagażnik dachowy (opcja wyposażenia), osadzony na niskich relingach z polerowanej stali nierdzewnej.

Z tyłu lekka, jednoczęściowa klapa tylna zwieńczona jest poprawiającym aerodynamikę pojazdu spojlerem nadokiennym. Swoistym akcentem „rufowej” sekcji karoserii są spinające tylną klapę z błotnikami, czteroczęściowe lampy tylne, których charakterystyczny kształt nadaje pojazdowi sportowej elegancji. Dla polepszenia widoczności tenkształt odwzorowany został w zarysie dolnej krawędzi szyby tylnej.

Dodge Journey oferowany będzie w ośmiu kolorach nadwozia: odcieniu czerwonym Inferno Red Crystal Pearl, piaskowym Light Sandstone Metallic, srebrnym Bright Silver Metallic, czarnym Brillant Black Crystal Pearl, białym Stone White Clear, niebieskim Deep Water Blue Pearl, stalowym Silver Steel Metallic Clear, błękitnym Surf Blue Pearl oraz zielonym Melbourne Green Pearl.

Wnętrze

Jednym z kluczowych zadań dla zespołu konstruktorów samochodu Dodge Journey było stworzenie możliwie praktycznego i funkcjonalnego wnętrza o innowacyjnym układzie siedzeń i schowków.

Dla wszystkich odmian modelowych przewidziano dwie wersje konfiguracji wnętrza: pięć miejsc siedzących w kabinie pasażerskiej plus obszerna przestrzeń bagażowa lub dostępny opcjonalnie układ miejsc 5+2, przydatny do przewożenia dodatkowych osób. Dzięki obszernym schowkom – w podłodze i pod siedzeniem pasażera – oraz oferowanejgamie ekonomicznych zespołów napędowych Dodge Journey jest samochodem wygodnym i funkcjonalnym „na co dzień i od święta”.

Opcja Flip ‘N Stow nadaje prostemu wkładaniu różnych rzeczy „pod przednie siedzenie” zupełnie nowego znaczenia. Siedzisko fotela przedniego pasażera odchyla się do przodu, otwierając duży (273 x 222 mm) pojemnik, którego wielkość pozwala bezpiecznie schować (pod opuszczonym siedziskiem) podręczne przedmioty w rodzaju damskiej torebki, parasolki, grubego notesu lub słuchawek audio.

Aby ułatwić zajmowanie siedzeń drugiego rzędu tylne drzwi otwierają się pod kątem 900, co umożliwia także dostęp do siedzeń rzędu trzeciego (są one opcją wyposażenia).

Siedzenia Dodge’a Journey mają układ teatralny, umożliwiający lepszy widok na otoczenie osobom siedzącym w drugim i trzecim rzędzie – co jest szczególnie istotne podczas dalszych podróży w towarzystwie najmłodszych pasażerów. Drugi rząd podwyższony jest o 40 mm w stosunku do rzędu pierwszego, a trzeci (opcjonalny) rząd siedzeń – o kolejne 17 mm – a więc o 57 mm ponad poziom przednich foteli kierowcy i pasażera.

W obu schowkach podłogowych pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń mieszczą się dwatuziny 330-mililitrowych puszek z napojami chłodzącymi albo inne przedmioty, które warto ukryć przed ciekawym okiem z zewnątrz. Oba schowki posiadają zamykane pokrywy oraz wyjmowane, zmywalne wykładziny, ułatwiające utrzymanie czystości.

Szczególnie przydatnym rozwiązaniem na czas podróży jest przesuwny fotel drugiego rzędu „Child Presenter Seat” montowany we wszystkich wersjach pojazdu. Większą spośród obu części dzielonego/składanego 60/40 siedzenia można przesuwać do przodu o 60 mm – ułatwiająckierowcy zajęcie się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju. Cały drugi rząd siedzeń przesuwa się także do tyłu o 60 mm (łączny zakres regulacji wynosi więc 120 mm) tak, by zwiększyć przestrzeń na nogi dla osób o wyższym wzroście.

Dodge Journey jest pierwszym pojazdem w swym segmencie z możliwością wyposażenia w zintegrowane podwyższające siedziska dla dzieci „Child Booster Seats”. Pozwalają one podwyższyć wysokość siedzenia dziecka o 102 mm tak, by normalnie zapiąć pas bezpieczeństwa, a ponadto polepszają widoczność na zewnątrz. Zintegrowane siedzisko podwyższające przeznaczone jest dla dzieci o wzroście nie większym niż 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg.

Wsiadanie na siedzenia trzeciego rzędu i ich obsługa jest bardzo łatwa dzięki systemowi Tip ‘N Slide siedzeń drugiego rzędu. Wystarczy obrócić boczną dźwignię, aby je unieść i przesunąć do przodu. Oferowane jako opcja – dzielone i składane w proporcji 50/50 siedzenia trzeciego rzędu służą do „podwożenia” dwóch osób w razie potrzeby, przy czym oparcia można wygodnie odchylać o sześć stopni. Wersje 5+2-miejscowe wyposażone są seryjnie w skrytkę podłogową za ostatnim rzędem siedzeń.

Nabywca Dodge Journey ma do wyboru trzy rodzaje pokryć siedzeń. Tapicerka tkaninowa występuje seryjnie w modelu SE; antystatyczna, odporna na zabrudzenie i obce zapachytapicerka YES Essentials® stanowi opcję dla wersji SE i standard dla SXT; w modelu R/T wyposażeniem seryjnym jesttapicerka skórzana

Samochód oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: SE, SXT oraz R/T.

Silniki i zawieszenie

Gama jednostek napędowych Dodge Journey obejmuje silnik Diesla o pojemności 2 litrów, współpracujący z sześciostopniową skrzynią manualną lub – nowej konstrukcji sześciostopniową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową Getrag. Alternatywą jest silnik benzynowy V-6 o pojemności 2,7-litra typu „flex-fuel”, przystosowany do paliwa o nawet 85-procentowej zawartości etanolu. Współpracuje on z automatyczną skrzynią sześciobiegową.

My podróżowaliśmy samochodami wyposażonymi w silnik 2,0 CRT Turbo Diesel. Ma on moc 140 KM, osiąganą przy 4000 obr. / min. Maksymalny moment obrotowywynosi 310 Nm. Towarzyszyła ma automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów.

Co do dynamizmu można mieć pewne zastrzeżenia, bowiem przekładnia ma spore opóźnienie, chyba związane dodatkowo z wysokim progiem obrotowym silnika. Aby na zatłoczonej drodze "przeskakiwać" pomiędzy pojazdami trzeba z wyczuciem wciskać gaz - zachowując większe odstępy wprowadzać wcześniej pojazd na wysokie obroty.

Wówczas Dodge pokazuje co potrafi! Przy większych szybkościach samochód prowadzi sie precyzyjnie.

Zawieszenie pracuje prawidłowo, choć na dziurawym szutrze warto silnie trzymać sie kierownicy...

Nie potrafiliśmy potwierdzić danych fabrycznych, według których Journey z manualna skrzynia biegów spala średnio 6,5 litra na 100 km, a z automatyczną 7,0 litra, bowiem nie mieliśmy okazji przeprowadzenia pełnego testu.

Bezpieczeństwo

Ogromne znaczenie przywiązano do bezpieczeństwa jazdy, dlatego też Dodge Journey wyposażony jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy ESP oraz system zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM, poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, boczne poduszki fotelowe, wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach z układem przeciwblokującym ABS.

Journey w testach amerykańskich otrzymał maksymalną ocenę bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Niespełna dwieście przejechanych samochodem kilometrów nie może dać pełnego obrazu jego pełnych możliwości: zarówno wszystkich zalet i wad. Stąd tez nasza ocena jest bardzo powierzchowna.

Niewątpliwie nowy Dodge jest pojazdem nowoczesnym. Zapewnia kierowcy i pasażerom odpowiednią ilość miejsca - nawet w trzecim rzędzie może siedzieć bez problemu osoba dorosła. Wsiadania na końcowe siedzenia jest łatwe, dzięki łatwemu w obsłudze mechanizmowi składającemu fotel w drugim rzędzie. Trzy fotele w drugim rzędzie posiadają fabryczne mocowania dla fotelików dziecięcych.

W upalny dzień, w jaki jeździliśmy, bardzo przydatna była klimatyzacja, obejmująca nie tylko pierwszy rząd, ale także następne (z możliwością jej regulacji przez pasażerów siedzących z tyłu).

Duża ilość różnych, wręcz wymyślnych schowków jest niewątpliwie przydatna.

Samochód prowadzi się dobrze, choć należy się przyzwyczaić do pracy silnika. Głośność wewnątrz przy większych szybkościach jest zadowalająca.

Wygodna jest też kamera podglądu drogi cofania ParkView, pozwalający obserwować obszar za pojazdem podczas cofania i parkowania na ekranie wyświetlacza MyGIG (opcja wyposażenia).

Pojazd wyposażono we wszystkie istotne systemy bezpieczeństwa.

I najważniejsze - ceny.

Z silnikiem diesla 2,0 ceny rozpoczynają się od:

92 tys. złotych w wersji SE;103 tys. złotych w wersji SXT;121 tys. złotych w wersji R/T.

- Pragnę podkreślić, że ceny są bardzo konkurencyjne w stosunku do innych marek - mówił Maciej Ratyński. A przecież dodatkowo Journey jest mocno "doposażony" standardowo. Myślę, że uda nam się otrzymać w tym roku 300 sztuk modelu, a z ich sprzedaniem nie powinno być najmniejszych problemów. Mamy za sobą rok czasu od momentu rozdzielenia z Mercedesem. Byli tacy, którzy obawiali sie o naszą przyszłość. Tymczasem dla firmy Chrysler, w skład której wchodzi między innymi Dodge, to był dobry rok, zarówno zagranicą, jak i w Polsce!