- Najnowszy raport o stanie polskich dróg został przedstawiony przez GDDKiA
- Ich stan regularnie się poprawia, jednak w dalszym ciągu 15 proc. z tras zarządzanych przez GDDKiA oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad jest w złym stanie
- Raport nie obejmuje dróg zarządzanych przez samorządy
Liczba odcinków dróg oddanych przez GDDKiA dróg systematycznie się zwiększa. W tym roku do użytku włączono prawie 267 km nowych tras, aczkolwiek powodów do otwierania szampana nie ma, bo nie udało się poprawić wyniku z 2022 r. Obecnie korzystamy z ponad 5115 km dróg szybkiego ruchu, z czego blisko 1850 km to autostrady, a ponad 3265 km to drogi ekspresowe. Poprawia się także ich jakość, co odzwierciedla tegoroczny raport GDDKiA, aczkolwiek znalazła się w nim także łyżka dziegciu.
Stan polskich dróg krajowych — raport
W tegorocznym raporcie uwzględniono sieci dróg krajowych na koniec 2022 r. zarządzanych przez GDDKiA o długości 17 792 km (22 721 km w rozwinięciu na jedną jezdnię) oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad (na A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).
Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli tych przebiegających przez duże i średnie miasta w Polsce, które są powiatami grodzkimi, czyli miastami na prawach powiatu. W tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA, a wszystkie pozostałe drogi są zarządzane przez samorząd.
W porównaniu z początkiem XXI w. jakość polskich dróg znacząco się poprawiła, i to pomimo wzrostu ruchu pojazdów. Mimo tego aż 15 proc. dróg zarządzanych przez GDDKiA oceniana jest jako zła.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca jednak uwagę na to, że osiągnięcie 100 proc. nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe, co wynika z naturalnego procesu, jakim jest cykl życia drogi, czyli stopniowego zużywania się, który ma miejsce od samego początku oddania do użytkowania nowych odcinków, a następnie w trakcie ich eksploatacji.
100 proc. dróg w stanie dobrym musiałoby w praktyce oznaczać, że wszystkie odcinki dróg krajowych zostały zbudowane w jednym czasie oraz są nowe lub mają maksymalnie kilka lat.
Odczucia kierowcy — również w raporcie
W raporcie uwzględniono także dane z użytkowej oceny stanu technicznego, czyli parametrów wpływających na komfort jazdy, takich jak równość nawierzchni i warunki bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli równość nawierzchni i warunki bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. współczynnik tarcia, odpowiadający za przyczepność kół pojazdów do nawierzchni (szorstkość nawierzchni).
W 2022 r. na drogach zarządzanych przez GDDKiA zanotowano 63,7 proc. w dobrym stanie, 26,2 proc. na poziomie ostrzegawczym, a 8,9 proc. w stanie złym. GDDKiA zaznacza, że tylko odcinki w stanie złym wymagają niezwłocznych zabiegów naprawczych lub odpowiedniego ich oznakowania.
- Przeczytaj także: Trzy polskie autostrady będą poszerzane. Znamy plany GDDKiA
Raport o stanie polskich dróg — poszczególne województwa
Poniżej znaleźć można mapy poglądowe z ogólną oceną stanu technicznego nawierzchni w poszczególnych oddziałach GDDKiA.