REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Drogowcy sprawdzili stan polskich dróg. Ile jest w złym stanie?

Drogowcy sprawdzili stan polskich dróg. Ile jest w złym stanie?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała raport dotyczący stanu polskich dróg. W porównaniu z 2001 r. ich jakość znacząco się poprawiła, jednak w dalszym ciągu aż 15 proc. jest w złym stanie.

Dziura w drodze - zdjęcie ilustracyjne
Zobacz galerię (16)
O de R / Shutterstock
Dziura w drodze - zdjęcie ilustracyjne
  • Najnowszy raport o stanie polskich dróg został przedstawiony przez GDDKiA
  • Ich stan regularnie się poprawia, jednak w dalszym ciągu 15 proc. z tras zarządzanych przez GDDKiA oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad jest w złym stanie
  • Raport nie obejmuje dróg zarządzanych przez samorządy

Liczba odcinków dróg oddanych przez GDDKiA dróg systematycznie się zwiększa. W tym roku do użytku włączono prawie 267 km nowych tras, aczkolwiek powodów do otwierania szampana nie ma, bo nie udało się poprawić wyniku z 2022 r. Obecnie korzystamy z ponad 5115 km dróg szybkiego ruchu, z czego blisko 1850 km to autostrady, a ponad 3265 km to drogi ekspresowe. Poprawia się także ich jakość, co odzwierciedla tegoroczny raport GDDKiA, aczkolwiek znalazła się w nim także łyżka dziegciu.

Stan polskich dróg krajowych — raport

W tegorocznym raporcie uwzględniono sieci dróg krajowych na koniec 2022 r. zarządzanych przez GDDKiA o długości 17 792 km (22 721 km w rozwinięciu na jedną jezdnię) oraz koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad (na A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).

Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli tych przebiegających przez duże i średnie miasta w Polsce, które są powiatami grodzkimi, czyli miastami na prawach powiatu. W tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA, a wszystkie pozostałe drogi są zarządzane przez samorząd.

W porównaniu z początkiem XXI w. jakość polskich dróg znacząco się poprawiła, i to pomimo wzrostu ruchu pojazdów. Mimo tego aż 15 proc. dróg zarządzanych przez GDDKiA oceniana jest jako zła.

Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2022 r.
Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2022 r.GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca jednak uwagę na to, że osiągnięcie 100 proc. nawierzchni w stanie dobrym jest niemożliwe, co wynika z naturalnego procesu, jakim jest cykl życia drogi, czyli stopniowego zużywania się, który ma miejsce od samego początku oddania do użytkowania nowych odcinków, a następnie w trakcie ich eksploatacji.

100 proc. dróg w stanie dobrym musiałoby w praktyce oznaczać, że wszystkie odcinki dróg krajowych zostały zbudowane w jednym czasie oraz są nowe lub mają maksymalnie kilka lat.

Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2001 r.
Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2001 r.GDDKiA

Odczucia kierowcy — również w raporcie

W raporcie uwzględniono także dane z użytkowej oceny stanu technicznego, czyli parametrów wpływających na komfort jazdy, takich jak równość nawierzchni i warunki bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli równość nawierzchni i warunki bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. współczynnik tarcia, odpowiadający za przyczepność kół pojazdów do nawierzchni (szorstkość nawierzchni).

Użytkowa ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2022 r.
Użytkowa ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2022 r.GDDKiA

W 2022 r. na drogach zarządzanych przez GDDKiA zanotowano 63,7 proc. w dobrym stanie, 26,2 proc. na poziomie ostrzegawczym, a 8,9 proc. w stanie złym. GDDKiA zaznacza, że tylko odcinki w stanie złym wymagają niezwłocznych zabiegów naprawczych lub odpowiedniego ich oznakowania.

Raport o stanie polskich dróg — poszczególne województwa

Poniżej znaleźć można mapy poglądowe z ogólną oceną stanu technicznego nawierzchni w poszczególnych oddziałach GDDKiA.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji