• Obecnie sieć polskich autostrad liczy 1849,2 km
  • Trzy autostrady zostaną poszerzone — mowa o odcinkach A1, A2 i A4
  • Nie nastąpi to jednak zbyt szybko, wcześniej kierowców będą czekać spore utrudnienia

Z 5115,6 km wszystkich dróg szybkiego ruchu autostrady stanowią 1849,2 km. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), do ukończenia wieloletniego procesu budowy dróg najwyższej klasy A w Polsce brakuje jeszcze ok. 250 km (sieć ma liczyć w sumie ok. 2100 km).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Główne autostrady A1, A2, A4

Od 2016 r. ukończona jest A4 od granicy z Niemcami w Zgorzelcu do granicy z Ukrainą w Korczowej, chociaż fragment od Krzyżowej do Wrocławia nie spełnia parametrów autostrady.

Od końca w 2022 r. przejezdna była już cała A1 prowadzącą od wybrzeża do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

Jeśli chodzi o autostradę A2, to od 2020 r. prowadzi ona od granicy z Niemcami w Świecku przez obwodnicę Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Dalszy fragment w kierunku Białorusi (Kukuryki) jest w budowie (w realizacji: 100,8 km, w przygotowaniu: 32,3 km).

Autostrady A6, A8, A18 i A50

W całości dla kierowców udostępnione są krótkie autostrady A6 i A8. Pierwsza ma niecałe 23 km i znajduje się w okolicach Szczecina — fragment przebudowano, stare poniemieckie płyty zastąpiono nowym asfaltem, a na ukończeniu są prace przy węźle Szczecin Kijewo na połączeniu z drogą krajową nr 10.

Zobacz także: Drogi oddane do ruchu w 2023 r. Prawie 267 km nowych tras [MAPA]

Autostrada A8 to Autostradowa Obwodnica Wrocławia o długości niespełna 29 km.

W 2024 r. zniknął też stary beton na południowej jezdni DK18, co oznacza, że od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic mamy do dyspozycji pełnoprawną autostradę A18.

A50 to planowana autostrada, która domknie sieć takich dróg w Polsce. Wejdzie w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jej budowa to jeszcze odległa przyszłość — GDDKiA szuka obecnie możliwych wariantów jej przebiegu.

Mapa autostrad w Polsce Foto: GDDKiA
Mapa autostrad w Polsce

Trzy autostrady zostaną poszerzone

Wydaje się, że ważniejszym celem jest rozbudowa istniejących już tras niż dokończenie całej sieci autostrad. Niektóre odcinki są niebezpieczne (część A4 nie ma pasa awaryjnego), na innych panuje olbrzymi ruch (A2 koło Poznania i A2 Łódź-Warszawa). GDDKiA przygotowuje się do rozbudowy wspomnianych odcinków autostrad oraz fragmentu A1.

Autostrada A1 Toruń Południe — Włocławek Północ

Po trzy pasy ruchu będzie mieć ok. 35 km autostrada A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. To odcinek, który w przyszłości przejmie ruch z nowej trasy ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem, Bydgoszczą i Warszawą.

W maju 2023 r. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą. Ma on za zadanie opracować materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która umożliwi realizację zadania. Orientacyjny termin ukończenie inwestycji nie jest jeszcze znany.

Autostrada A2 Łódź — Warszawa

Przygotowania do budowy dodatkowych pasów ruchu trwają także na A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Powstaną one w miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km.

W sierpniu 2023 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Wykonawca ma na to 18 miesięcy. Co ciekawe, nowy odcinek ma byś samowystarczalny energetycznie.

Sama budowa będzie skomplikowana, ponieważ będzie prowadzona przy odbywającym się ruchu. Zapewnienie przejezdności będzie wymagało wprowadzenia skomplikowanej czasowej organizacji ruchu.

Autostrada A4 Krzyżowa — Legnica i Legnica — Wrocław Wschód

Ponad 100 km A4 w woj. dolnośląskim nie ma stałych pasów awaryjnych i odpowiednich węzłów. Służbom trudniej dojechać do miejsca zdarzeń, tworzą się wielokilometrowe korki, szczególnie na odcinku pomiędzy Legnicą a Wrocławiem. O potrzebie rozbudowy tego odcinka mówi się od dawna, do realizacji jednak daleka droga.

Trasa ma zostać poszerzona do trzech pasów ruchu w każdym kierunku i oczywiście o pasy awaryjne. Przebudowę podzielono na dwa zadania. Pierwsze to podzielony na dwa fragmenty 35-kilometrowy odcinek. GDDKiA złożyła już wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) potrzebne do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID), która umożliwi wybór wykonawcy w przetargu. Zwycięzca powinien rozbudować wskazane 35 km A4 do 2029 r.

Mniej optymistycznie sytuacja wygląda dalej, czyli od Legnicy do Wrocławia (80 km). Tutaj jeszcze nie ma decyzji co do wariantu nowej trasy. GDDKiA informuje, że zbliża się do zakończenia prac przygotowawczych związanych z planowaną rozbudową. Z powodu wzajemnego oddziaływania dokumentacja prowadzona jest również dla drogi ekspresowej S5 Sobótka — Bolków.

Autostrada A4 w Małopolsce i na Śląsku

Dodatkowe pasy ruchu dobudowane zostaną także na A4 w woj. małopolskim, a dokładnie w obrębie aglomeracji krakowskiej. Płynność ruchu będzie zwiększona od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki (900 m). Budowa już trwa.

W 2023 r. minister infrastruktury podpisał programy inwestycji na rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami. Ma to związek ze zbliżającym się terminem zakończenia koncesji na ten 61-kilometrowy odcinek, wówczas zarządcą stanie się GDDKiA. Już teraz rozpoczęło się przygotowanie dokumentacji do rozbudowy.

Drugi podpisany program inwestycji na rozbudowę dotyczy także autostrady A4 pomiędzy Katowicami a granicą woj. opolskiego. Tu również panuje bardzo duży ruch i obecny przekrój trasy nie jest wystarczający. GDDKiA informuje, że zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 r. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie Projektu i Buduj na lata 2031-2033.