- Skarbówka zakwestionowała możliwość stosowania obniżonej stawki akcyzowej dla samochodów z miękką hybrydą
- Mazda zaskarżyła brak możliwości uzyskania bonifikaty w przypadku aut z miękką hybrydą
- Sprawa oparła się o Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), który musiał rozstrzygnąć, czy hybrydy, w których silnik elektryczny nie napędza kół, podlegają niższej stawce akcyzy
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W 2019 r. wprowadzono przepisy, które miały premiować samochody z napędem hybrydowym. W myśl art. 105 ustawy o podatku akcyzowym do obniżonej o 50 proc. stawki akcyzowej kwalifikowały się samochody z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym. Warto dodać, że ustawodawca nie precyzował, który rodzaj napędu hybrydowego miał na myśli.
Poznaj kontekst z AI
Dlaczego producenci samochodów zaczęli wprowadzać miękkie hybrydy?
Szymon Sołtysik, dyrektor PR Mazda Motor Poland, przypomina, że upowszechniające się różne formy napędów hybrydowych były efektem wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji CO2. Wspomaganie elektryczne pozwalało zmieścić się w założonych limitach.
Jeszcze do drugiej połowy 2022 r. obniżoną stawkę akcyzową stosowano dla wszystkich hybryd. Wtedy Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) zaczęła kwestionować zasadność obniżonej stawki akcyzowej w przypadku modeli z miękką hybrydą.
Które hybrydy w ocenie skarbówki mogą uzyskać bonifikatę akcyzy?
Co zadecydowało o tym, że niemal z dnia na dzień samochody z miękkimi hybrydami przestały być wystarczająco ekologiczne? Okazuje się, że w ocenie KIS bonifikata akcyzy należy się wyłącznie tych samochodów, w których silnik elektryczny, będący częścią układu napędu hybrydowego, potrafi samodzielnie napędzać koła.
Mazda przypomina, że sprawa dotyczyła modeli Mazda 3, Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-60 i Mazda CX-80 wyposażonych w instalacje Mazda M Hybrid o napięciu 24 i 48 V. Jeszcze do drugiej połowy 2022 r. te samochody kwalifikowały się do uzyskania bonifikaty, później już nie było takiej możliwości.
- Przeczytaj także: Co się dzieje? Czemu wielkiego SUV-a Audi można mieć za tyle, co Skodę? Wszystko jasne
Co zdecydował NSA w sprawie akcyzy dla aut z miękką hybrydą?
Japoński producent zaskarżył tę decyzją do WSA w Warszawie. W sierpniu 2024 r. sąd stwierdził, że samochodem o napędzie spalinowo-elektrycznym jest każdy samochód osobowy, który oparty jest na współdziałaniu obydwu silników, tj. spalinowego i elektrycznego. Dyrektor KIS nie zamierzał przyznać, że urzędnicy skarbowi niewłaściwie interpretują przepisy i złożył skargę kasacyjną do wyroku WSA.
Rozstrzygnięciem sporu zajął się Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Ten ostatecznie oddalił skargę i podtrzymał wyrok WSA. Tym samym Mazda wygrała sprawę i oficjalnie potwierdziła korzystne dla podatników ustalenia.
Rozstrzygnięcie NSA ważne dla klientów i producentów samochodów
Mazda nie ukrywa, że wyrok NSA jest szczególnie ważny dla japońskiego producenta, który w swojej ofercie ma miękkie hybrydy, hybrydy równoległe oraz hybrydy plug-in, ale też korzystny zarówno dla indywidualnych użytkowników, którzy sprowadzają używane samochody z zagranicy, jak i całej branży motoryzacyjnej.
O korzyściach płynących z napędu hybrydowego przekonujemy się zwłaszcza dzisiaj. Obecnie przeważająca większość nowych modeli wykorzystuje wspomaganie silnika spalinowego jednostką elektryczną, co przekłada się na zauważalnie niższe zużycie paliwa, nawet w przypadku modeli z miękkimi hybrydami.