Obecnie łączna długość tras szybkiego ruchu wynosi 5115,6 km - 1849,2 km stanowią autostrady, a 3266,4 km to drogi ekspresowe. I to tych ostatnich będzie najwięcej przybywać w najbliższych latach.

Blisko ekspresowego połączenia Warszawy z Krakowem

Sztandarowe inwestycje z 2023 r. to m.in. łatwiejszy wjazd do Warszawy od południa, szybszy dojazd do Krakowa od północy i bardziej komfortowa podróż pomiędzy tymi dwoma miastami. Umożliwiają to kolejne ukończone odcinki drogi S7 (Lesznowola-Tarczyn i Moczydło-Miechów). Do ekspresowego połączenia Warszawy z Krakowem brakuje już tylko dwóch fragmentów trasy w woj. małopolskim. GDDKiA zapowiada, że nastąpi to w 2024 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Pełny ring Łodzi i postępy na S11

Ponadto domknięto obwodnicę Łodzi od zachodniej strony (S14 Aleksandrów Łódzki-Słowik). To pierwsza aglomeracja w Polsce, która ma ring autostrad i dróg ekspresowych.

Znaczne postępy zanotowano także na trasie S11, która docelowo połączy Koszalin z Katowicami. W 2023 r. powstały dwa długie fragmenty tej drogi (Koszalin-Bobolice i obwodnica Olesna).

Autostrada A18 i Via Baltica

W tym roku dawna droga krajowa nr 18 w woj. lubuskim na całej długości stała się pełnoprawną autostradą. Kierowcy mogą korzystać już z 50 km trasy prowadzącej do granicy z Niemcami w Olszynie. Nie ma już śladu po poniemieckiej nawierzchni z lat 30. XX w. autostrady Berlin – Wrocław.

Po drugiej stronie kraju trwają intensywne prace na budowie drogi S61 (Via Baltica) łączącej Polskę z Litwą. Brakuje jednego odcinka koło Łomży, w tym roku udostępniono prawie 50 km tej trasy (Ełk Południe-Kalinowo; Ostrów Mazowiecka-Śniadowo; Łomża Zachód – Łomża Południe).

Oddano do ruchu także 15-kilometrowy przygraniczny odcinek drogi S3 od Kamiennej Góry do Lubawki. Końcówka trasy do granicy z Czechami (3 km) jest gotowa, ale do jej otwarcia konieczne jest ukończenie inwestycji po stronie naszego południowego sąsiada — ma to nastąpić w 2025 r.

Nowe drogi oddane do ruchu w 2023 r. Foto: GDDKiA
Nowe drogi oddane do ruchu w 2023 r.

Autostrady – 49,4 km:

  • A18 granica państwa – Żary (11,7 km);
  • A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km);
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km).

Drogi ekspresowe – 198,7 km:

  • S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 15,3 km);
  • S6 obwodnica Sianowa (ok. 5,5 km);
  • S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn);
  • S7 Moczydło – Miechów (18,7 km); 
  • S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km); 
  • S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km); 
  • S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km); 
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km); 
  • S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km); 
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km); 
  • S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km); 
  • S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km); 
  • S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km). *Budowa zakończyła się w 2022 r., jednak odcinek został dopuszczony do ruchu w 2023 r. po wybudowaniu węzła Łomża Zachód.

Obwodnice w ciągu dróg krajowych – 18,4 km:

  • DK13 obwodnica Warzymic i Przecławia (4,2 km);
  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km); 
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).