Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > "Najdłuższe schody Europy" znikają. Kierowcy zyskali kolejny fragment autostrady A18 [MAPA]

"Najdłuższe schody Europy" znikają. Kierowcy zyskali kolejny fragment autostrady A18 [MAPA]

Drogowcy zakończyli już przebudowę drogi krajowej DK18 w woj. lubuskim. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać już z 50 km ważnego odcinka autostrady prowadzącej z Niemiec do Polski. Już wkrótce gotowy ma być cały fragment przebudowywanej południowej jezdni.

Kierowcy mogą już jeździć kolejnym odcinkiem nowej autostrady w woj. lubuskim
Kierowcy mogą już jeździć kolejnym odcinkiem nowej autostrady w woj. lubuskimŹródło: GDDKiA

Droga krajowa nr 18 (DK18), z której pozostał jeszcze fragment południowej nitki, została wybudowana przez Niemców w latach 30. ubiegłego wieku. Trasa była autostradowym połączeniem pomiędzy Berlinem i Wrocławiem. Ale kierowcy poruszający się tą drogą zapamiętali nie tyle możliwość w miarę bezpiecznego przemieszczania się dwujezdniową trasą, ile niski komfort jazdy po "najdłuższych schodach Europy", bo droga wykonana była z przedwojennych betonowych płyt.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

"Najdłuższe schody Europy" powoli przechodzą do historii

Przebudowa 70 km starej trasy pomiędzy Olszyną i Golnicami oraz dostosowanie jej do parametrów autostrady rozpoczęło się od jezdni północnej, czyli prowadzącej od Wrocławia w kierunku granicy państwa. Prace wykonano w latach 2004-2007. Jezdnię południową zaczęto realizować dopiero w 2018 r., chociaż sama decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r.

Mapa — autostrada A18
Mapa — autostrada A18Źródło: GDDKiA

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o zakończeniu przebudowy DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Ponadto uzyskano pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać już z 50 km autostrady A18 od granicy z Niemcami do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego.

Autostrada A18 szersza i bardziej wytrzymała, ale wciąż betonowa

Oddany do użytku odcinek autostrady A18, wykonany w technologii betonowej, zaczyna się niemal 4 km przed węzłem Iłowa i prowadzi do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Prace na przebudowywanym fragmencie o długości 16,2 km polegały głównie na wymianie starej nawierzchni i dostosowaniu jej do obciążenia 11,5 t/oś. Przy okazji jezdnię poszerzono do 11 m.

Zakres prac objął również m.in. wymianę nawierzchni i przebudowę części południowej węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia oraz łącznicami. Oprócz tego wykonawca wybudował drogi serwisowe i wewnętrzne oraz zjazdy i przejazdy awaryjne. Inwestycja objęła także budowę pięciu obiektów mostowych.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków