- Litera "G" na dźwigni zmiany biegów oznacza niemieckie słowo "Gelände", czyli "teren", i pełni funkcję biegu terenowego
- Rozwiązanie to występuje w modelach takich jak Volkswagen T3 Syncro i Porsche 959
- W Volkswagenie T3 Syncro bieg "G" pomaga w trudnych warunkach terenowych. W Porsche 959 bieg "G" nawiązuje do rajdowego rodowodu modelu
W niektórych samochodach na dźwigni zmiany biegów zamiast numerów pojawiają się litery — tak jest np. w autach z automatyczną skrzynią biegów. Tam pojawiają się litery P (Parking), R (Reverse), N (Neutral), D (Drive). Spotykane są również S (Sport), L (Low), M (Manual), W (Winter).
A co, jeśli obok numerów na dźwigni zmiany biegów pojawia się litera "G"? Takie oznaczenie odnosi się do niemieckiego słowa "Gelände", oznaczającego "teren". To specjalne przełożenie, które w praktyce pełni rolę biegu terenowego. Znajduje się poniżej jedynki i ułatwia poruszanie się w trudnych warunkach, działając jak uproszczony odpowiednik reduktora — bez konieczności stosowania dodatkowej przekładni. Rozwiązanie to, choć rzadko spotykane, zdobyło szerszy rozgłos dzięki dwóm, na pierwszy rzut oka zupełnie różnym, modelom: Volkswagena T3 Syncro i Porsche 959.
W jakich pojazdach można spotkać literę "G" na skrzyni biegów?
W przypadku Volkswagena T3 Syncro bieg "G" stanowi nieocenione wsparcie dla kierowców, którzy zapuścili się poza utwardzone drogi. Dzięki temu rozwiązaniu van może wygrzebać się z błota, piasku czy śniegu, zachowując przy tym pełną funkcjonalność pojazdu użytkowego. To właśnie praktyczność i wszechstronność uczyniły z T3 Syncro legendę wśród miłośników samochodów terenowych.
- Zobacz także: Same spalinowe auta w "cenach z wyprzedaży". Jeździłem 3 modelami Bestune z Chin. Znam już prawdę
Zupełnie inne motywy przyświecały zastosowaniu biegu "G" w Porsche 959. Choć dziś model ten kojarzony jest głównie z rekordami prędkości na asfalcie, jego korzenie sięgają rajdowych tras — Porsche 959 pierwotnie powstało jako B-grupowa rajdówka. Bieg "G" w 959 przypomina o tym rajdowym rodowodzie. To rozwiązanie, które miało pomóc kierowcom w trudnym terenie, jednocześnie podkreślając wszechstronność tego supersamochodu.
- Zobacz także: Naprawy aut elektrycznych wciąż są wyższe niż modeli spalinowych. Niemcy policzyli o ile wyższe
Litera "G" na dźwigni zmiany biegów to coś więcej niż tylko techniczny detal. W przypadku Volkswagena T3 Syncro i Porsche 959 stanowi pomost między różnymi światami motoryzacji — użytkowym i rajdowym, terenowym i sportowym. To dowód na to, że niemiecka inżynieria potrafi łączyć funkcjonalność z pasją, tworząc rozwiązania, które pozostają w pamięci na lata.