• Nowy odcinek jest częścią szlaku Via Baltica. Od teraz dojazd na Mazury jest łatwiejszy, dzięki ostatniemu brakującemu odcinkowi
  • Drogowcy jeszcze nie skończyli prac nad trasą S61. Trwają jeszcze w innych województwach
  • Okoliczni mieszkańcy muszą liczyć się ze zmianą organizacji ruchu

Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim doczekała się otwarcia ostatniego oczekiwanego odcinka. Od 12 sierpnia dojazd na Mazury dla mieszkańców, ale także turystów stał się dużo łatwiejszy. Już nie muszą kluczyć mniejszymi drogami krajowymi, tylko przez cały ciąg mają trasę szybkiego ruchu.

Chodzi o 23-kilometrowy odcinek od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo (miejscowość Wysokie). To część drogi ekspresowej S61, na której wcześniej w 2021 r. otwarto odcinek Wysokie — Raczki, a we wrześniu 2022 r. trasę Szczuczyn — Ełk Południe. W sumie trasa ma teraz ponad 66,4 km, z czego 63 km to trasa S61, a 3,4 km to część drogi S16.

Jest to oczywiście odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska.

W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego.

Otwarto nowy odcinek na szlaku Via Baltica Foto: GDDKiA
Otwarto nowy odcinek na szlaku Via Baltica

S61 Via Baltica nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km i przebiega przez trzy województwa:

  • mazowieckie (19,5 km), 
  • podlaskie (ok. 134,3 km), 
  • warmińsko-mazurskie (66,4 km).  

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 r. oddano do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki — Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód. Wraz z nim udostępniono 7-kilometrowy odcinek "eski" Łomża Południe — Łomża Zachód.

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego fragmentu S61 w województwie podlaskim — od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,92 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu, na zasadzie przejezdności jednej jezdni w połowie 2024 r., a w połowie kolejnego roku w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej na całej długości.

Również w woj. mazowieckim na styku z woj. podlaskim trwa jeszcze budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i będzie udostępniony kierowcom w październiku bieżącego roku.

Otwarto nowy odcinek na szlaku Via Baltica Foto: GDDKiA
Otwarto nowy odcinek na szlaku Via Baltica

S61 Via Baltica. Zmiana organizacji ruchu na dotychczasowej obwodnicy Ełku

Wraz z otwarciem S61 odcinek dotychczasowej obwodnicy Ełku w ciągu DK16/65 od ronda na skrzyżowaniu ulic Suwalskiej i Przemysłowej w kierunku węzła Ełk Północ (ul. Kolonia) będzie przejezdny tylko do skrzyżowania z linią kolejową. Dojazd do tego węzła będzie możliwy nowo wybudowaną drogą S16 od węzła Ełk Wschód.

W ramach inwestycji przewidziane jest wykonanie połączenia ulicy Kolonia w rejonie węzła Ełk Północ ze starym przebiegiem obwodnicy Ełku. Odcinek nowej drogi będzie miał 750 m i połączy dawną obwodnicę z siecią dróg miejskich. Rozpoczęcie tych prac było uwarunkowane oddaniem do ruchu odcinka S16. Prace przy budowie nowego odcinka drogi potrwają cztery tygodnie.

Koszt blisko 23-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie wyniósł 685 mln 900 tys. zł.