• Tunel na Zakopiance jest bardzo ważnym elementem na trasie w Tatry, otwarty został pod koniec 2022 r.
  • Podczas budowy był bardzo wymagającym zadaniem
  • Jest on na tyle wyjątkowy, że można go porównywać z najlepszymi, np. wieżą Eiffla
  • Odkąd go wybudowano, już zdążył sprawić, że wielu kierowców dostało mandat 

Pierwsze samochody przejechały tunelem w listopadzie 2022 r., po pięciu latach od rozpoczęcia budowy, którą trapiło wiele problemów, a data otwarcia była kilka razy odkładana. W końcu jednak udało się, a teraz wszyscy, chcący dojechać do Zakopanego mają nieco łatwiej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Tunel ma 2,06 km długości i dwie komory, po jednej dla jednego kierunku jazdy. W każdą stronę są dwa pasy po 3,5 metra każdy i 3-metrowy pas awaryjny. Wysokość to 4,5 m. Tunel wyposażony jest również w odcinkowy pomiar prędkości, a ograniczenie tam obowiązujące wynosi 100 km/h. Koszt jego budowy wyniósł prawie 1 mld zł.

Tunel na Zakopiance lepszy od wieży Eiffla. W czym?

Było to ogromne wyzwanie dla firm budowlanych, które drążąc w skale, musiały wydobywać ogromne ilości materiału skalnego. Do zabezpieczenia całego tunelu trzeba było wykorzystać dużo stali. I nie są to tylko puste frazesy, bowiem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła się liczbami dotyczącymi budowy tego tunelu.

Podczas drążenia obu komór wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześc. Do jego pomieszczenia potrzebne byłoby 160 basenów olimpijskich, których objętość to 3750 m sześc. Dodatkowo do jego wybudowania zużyto aż 48 tys. ton stali. Dla porównania wieża Eiffla została wybudowana z 7,3 tys. ton, zatem wystarczyłoby jej na aż sześć takich wież i jeszcze by coś zostało! Razem wzięte nie miałyby jednak takiej wysokości jak długość tunelu, choć wiele by nie zabrakło. Wysokość wyniosłaby 1980 m.

Tunel na Zakopiance wzbudza zainteresowanie

W tunelu znajduje się 170 kamer, które cały czas obserwują to, co dzieje się wokół. Już zaraz po otwarciu zarejestrowały one osoby, które złamały przepisy i stawały w środku, by obejrzeć tunel. Nawet GDDKiA stworzyło kompilacje takich zachowań.

Jeśli chodzi o rekordzistę prędkości, to ten według danych z lipca 2023 r. w tunelu na Zakopiance jechał 201 km/h, a liczba kierowców przekraczających prędkość o 70 km/h to 16. Za to przekroczenia prędkości, choć nie tak drastycznego, dopuściło się tam ok. 16 tys. kierujących. 80 proc. z nich jechało zbyt szybko o 11 do 20 km/h. Z kolei tegoroczny rekordzista jechał średnio o 77 km/h za szybko.

Jakie mandaty dostali kierowcy w tunelu na trasie S7? Taryfikator

Przy okazji warto przypomnieć taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości, który obowiązuje w Polsce. Dokładnie taka sama kara czeka na kierowcę złapanego przez policjanta, jak i kamery w tunelu pod Luboniem Małym. Wciąż dozwolony limit to 24 punkty karne.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny, 
  • o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne, 
  • o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne, 
  • o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych, 
  • o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych, 
  • o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych, 
  • o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych, 
  • o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych, 
  • o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych, 
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.