- Mobilna stacja kontroli codziennie udowadnia, że jest potrzebna, wykrywając niesprawne pojazdy
- To zielono-biała ciężarówka będąca na wyposażeniu Inspekcji Transportu Drogowego (ITD)
- Dzięki takiemu sprzętowi patrol ujawnił transport międzynarodowy, który strach było nawet ruszyć. Usterki były poważne
Mobilna stacja kontroli jest jedną z broni Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), która walczy z przewoźnikami i kierowcami jeżdżącymi bardzo niebezpiecznymi pojazdami. Ci, którzy wiedzą, że mają sprawny pojazd i nie łamią prawa, nie mają się czego bać. W innym przypadku wystarczy wjazd na platformę i jedno spojrzenie funkcjonariusza.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMobilna stacja kontroli wychwyciła niebezpieczne braki
Tym razem inspektorzy zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą przejeżdżający drogą krajową nr 10 w Lubieszynie niedaleko Szczecina. Zestaw ten przewoził ładunek w ramach międzynarodowego transportu. Szczegółowo został on skontrolowany za pomocą urządzeń, w które wyposażone są mobilne stacje kontroli ITD.
Jak wykazały badania, w naczepie zestawu nie ma żadnej siły hamowania na prawym kole drugiej osi i lewym kole trzeciej osi. Była to usterka znana, ponieważ po bliższej weryfikacji okazało się, że przewody pneumatyczne prowadzące do siłowników hamulcowych są zaciśnięte plastikowymi opaskami, czyli tzw. "trytytkami".
Inspektorzy nie mieli innego wyjścia, jak zatrzymać dowód rejestracyjny naczepy i wydać bezwzględny zakaz dalszej jazdy. Teraz przewoźnik i osoba zarządzająca transportem w firmie muszą liczyć się z odpowiedzialnością finansową. Zostaną wobec nich wszczęte powstępowania administracyjne z Ustawy o transporcie drogowym.
- Przeczytaj także: Wciąż trzeba składać wniosek o zwrot "kartonika"
Mobilna stacja kontroli — czym jest?
Mobilne jednostki diagnostyczne są pełni zautomatyzowane, a ich rozłożenie nie trwa dłużej niż 20 min. Elementy linii diagnostycznej, transportowane są na specjalnie przystosowanym samochodzie ciężarowym i rozkłada się je z wykorzystaniem urządzeń mechaniczno-hydraulicznych.
Taka stacja kontroli jest wyposażona w zasadzie tak samo jak standardowa stacja kontroli pojazdów. Ma m.in.:
- rolki,
- szarpaki hydrauliczne,
- czytniki EOBD,
- dymomierze,
- analizatory spalin,
- mierniki poziomu dźwięku.
Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne umożliwiają rozstawienie linii na niewielkiej powierzchni oraz przeprowadzenie badania dwukierunkowo, bez względu na to, z której strony wjedzie na nią badany pojazd. Inspektor dodatkowo ma możliwość bieżącego odczytu badanych parametrów, a oprogramowanie zapewnia archiwizację dokumentacji. Linia diagnostyczna i jej otoczenie są monitorowane, a przebieg kontroli rejestrowany.