Auto Świat Wiadomości Aktualności Powodów do otwierania szampana nie ma. W tym roku oddano mniej kilometrów dróg [RAPORT]

Powodów do otwierania szampana nie ma. W tym roku oddano mniej kilometrów dróg [RAPORT]

Zbliża się koniec roku, więc czas na zwyczajowe podsumowania. Sentymentalnie zrobiło się już w GDDKiA, gdzie na biurku pojawił się doroczny raport o stanie polskich dróg i pierwsze statystyki ujawniające liczbę kilometrów dróg oddanych do użytku kierowcom. Powodów do otwierania szampana raczej nie ma, bo nie udało się dobić do wyniku sprzed roku.

Budowa drogi ekspresowej S3
Budowa drogi ekspresowej S3GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szykuje się już do końcówki roku kalendarzowego. Przez niesprzyjającą aurę w sezonie zimowym prace na budowach albo zupełnie stają, albo wyraźnie zwalniają. Paradoksalnie to jednak gorący czas, bo pojawiają się podsumowania i to, co mówi więcej niż tysiąc słów, czyli cyferki. A te w tym roku nie zwalają z kolan – dostaliśmy o 16 proc. mniej kilometrów nowych dróg niż w 2022 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA trochę zwolniła w 2023 r. Mniej nowych dróg

W publikacji związanej z prezentacją raportu o stanie polskich dróg najpierw dostajemy informację o roku ubiegłym – "udostępniliśmy do ruchu 322 km nowych dróg". Niestety, tym roku udało się ukończyć o 52 km mniej dróg, a to konkretna różnica.

Trzeba jednak przyznać, że dzięki tegorocznym inwestycjom długość istniejących w Polsce dróg szybkiego ruchu przebiła barierę 5 tys. km. Polska siatka drogowa na koniec tego roku składa się z 1 tys. 850 km autostrad i 3 tys. 265 km dróg ekspresowych. Według inspekcji GDDKiA (stan na koniec 2022 r.) 59,4 proc. dróg krajowych było w dobrym stanie, a 24,7 proc. – w zadowalającym. Tylko 14,7 proc. dróg wymaga szybkiego remontu, z kolei 1,2 proc. jest w remoncie.

Droga S11
Droga S11GDDKiA

GDDKiA zdradziła, gdzie przydałby się już remont

Na podstawie przeprowadzonej oceny stanu technicznego dróg GDDKiA określiła, gdzie w najbliższych dwóch latach trzeba pilnie przeprowadzić remont. W planie drogowców zostały uwzględnione:

  • A2 od granicy woj. wielkopolskiego do węzła Emilia
  • A4 Zgorzelec – Krzywa
  • fragmenty S7 w woj. pomorskim i małopolskim
  • odcinki S8 w woj. dolnośląskim i mazowieckim
  • fragment S10 w woj. zachodniopomorskim
  • DK10 w woj. wielkopolskim
  • S52 w woj. śląskim

Drogowcy podkreślają, że remonty zostaną przeprowadzone zgodnie z przyjętymi w branży drogowej założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. Co to oznacza? W skrócie, że elementy odzyskane podczas frezowania zużytej nawierzchni po przetworzeniu zostaną ponownie wbudowane w drogę.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków