• 1 stycznia 2024 r. w Polsce zniknie benzyna Pb95 o symbolu E5. Zostanie zastąpiona paliwem E10 ze zwiększonym udziałem biokomponentów
  • Nowe paliwo E10 ma pozwolić Polsce zrealizować cel osiągnięcia 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych
  • Niektóre silniki benzynowe nie są przystosowane do tankowania paliwa E10. Musisz sprawdzić, czy twój samochód "lubi" biokomponenty

Orlen potwierdził to, czego obawiało się wielu kierowców – wraz z początkiem nowego roku ze stacji paliw w Polsce zniknie popularna benzyna Pb95 o oznaczeniu E5. Zastąpi ją paliwo E10, czyli benzyna ze zwiększonym do 10 proc. udziałem biokomponentów.

Jak twierdzi serwis Business Insider, to zmiana, która ze względu na unijne regulacje "wisiała" nad Polską już od 2019 r. Nowe paliwo ma przyczynić się do zrealizowania celu w postaci osiągnięcia do 2030 r. 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych. Niestety, nie każde auto jest gotowe na taką dawkę bioetanolu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Orlen: nowe paliwo na stacjach od stycznia 2024 r. Pb95 E10 zamiast E5

Medialne straszenie 95-oktanową benzyną o symbolu E10 trwa w Polsce już od dobrych kilku lat, ale niedawno temat powrócił z podwójną siłą. To dlatego, że pojawiły się przecieki wskazujące na to, że tym razem Polska już naprawdę zastąpi "starą" benzynę Pb95 "nową". Teraz wiemy, że to prawda – serwis BI potwierdził plany Orlenu na przyszły rok.

– czytamy w wypowiedzi przytoczonej na łamach BI.

Od stycznia na stacjach paliwo Pb95 E10 zamiast Pb95 E5 Foto: GaudiLab / Shutterstock
Od stycznia na stacjach paliwo Pb95 E10 zamiast Pb95 E5

Orlen: większość kierowców nie odczuje zmiany w przejściu z paliwa E5 na E10

Orlen twierdzi, że "zdecydowana większość kierowców nie odczuje żadnej zmiany". To prawda, co tłumaczy w naszym obszernym kompendium o paliwie E10. Benzyny z tym symbolem nie można jednak stosować we wszystkich autach z silnikami benzynowymi, bo zawarta w nim wysoka domieszka biokomponentów jest szkodliwa dla niektórych konstrukcji.

Z lektury komunikatu koncernu dowiadujemy się jednak, że na stacjach pozostanie także benzyna z mniejszym stężeniem bioetanolu. Jej tankowanie będzie dużo droższe. Dlaczego? "[…] Tzw. benzyna premium o liczbie oktanowej 98 dalej sprzedawana będzie w formacie E5 (np. VERVA na stacjach Orlen)". W praktyce oznacza to, że jeśli jeździsz autem niedostosowanym do paliwa E10, twoje rachunki za benzynę wzrosną, bo będziesz musiał wybrać droższe paliwo.

Niektórzy kierowcy od stycznia 2024 r. zapłacą więcej za tankowanie Foto: Auto Świat
Niektórzy kierowcy od stycznia 2024 r. zapłacą więcej za tankowanie

Jak sprawdzić, czy jesteśmy w tej grupie? W ciągu kilku dni na rządowej stronie e10.klimat.gov.pl (na razie link jest nieaktywny) zostanie uruchomiona wyszukiwarka opracowana przez Poznański Instytut Technologiczny (Sieć Badawcza Łukasiewicz). Jeśli nie chcecie na nią czekać, zajrzyjcie do przytoczonego powyżej kompendium. Tam wyjaśniamy, jak sprawdzić to inaczej, i publikujemy listę modeli, którym paliwo E10 może zaszkodzić.