Drugi największy japoński producent samochodów Honda Motor Co. odnotowała w ostatnim kwartale zeszłego roku fiskalnego spadek zysku o 20 %. Popyt po samochodach marki Honda był jednak rekordowy i firma już siódmy rok z rzędu odnotowała rekordową sprzedaż. Głównym powodem tych rozbieżności jest jednorazowa zapomoga, którą firma otrzymała w czwartym kwartale roku fiskalnego 2005 z państwowego funduszu emerytalnego.

Przychody Hondy osiągnęły w zeszłym kwartale poziom 26,1 mld dolarów i wzrosły tym samym w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku fiskalnego o 9,1 %. Sprzedaż wzrosła firmie o 6 % do poziomu 957 tys. samochodów. W Europie Honda sprzedała o 17 % samochodów więcej, w USA wzrost sprzedaży wyniósł 4 %. W Stanach Zjednoczonych trwa nadal hossa Toyoty i Hondy, które zwiększają udział rynkowy, odbierając klientów tradycyjnym amerykańskim koncernom General Motors, Ford i DaimlerChrysler.

Honda za cały ubiegły rok fiskalny, który kończy się zawsze ostatnim dniem marca, osiągnęła przychody w wysokości 94 mln dolarów, czyli o 12 % więcej niż w roku poprzednim. Czysty zysk obniżył się w tym samym okresie o 0,8 % do 5 mld dolarów.

Niezbyt ciekawie rysuje się sytuacja na aktualny rok fiskalny, którą firma Honda opisała przy okazji opublikowania swoich wyników gospodarczych. Firma oczekuje, że w tym roku jej zysk spadnie o 3 %, wbrew oczekiwanemu wzrostowi przychodów o 6 %. Wina w tym silnego jenu, wysokich cen energii i surowców oraz globalnemu wzrostowi popularności małych samochodów, na które nakładane są niższe marże. Honda przewiduje także, że do roku 2010 zwiększy sprzedaż swoich samochodów do 4,5 mln egzemplarzy rocznie. W zeszłym roku Honda sprzedała w sumie 3,55 mln samochodów.