Nowe prestiżowe samochody kosztują niemało, ale jak trzymają cenę? Specjalnie dla "Auto Świata" renomowana polska firma Info-Ekspert przygotowała ranking spadku wartości aut premium kosztujących poniżej 200 tys. zł. Wyniki zaskakują, ale trzeba pamiętać, że mają drugie dno. Tak czy inaczej, nie spodziewałem się aż takiej pozycji kluczowego modelu BMW.
Posłuchaj artykułu
00:00/00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Producenci
Audi A5, BMW serii 3, MINI Cooper i Lexus LBX (od lewej zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
Do zestawienia wybrałem 10 nowych aut premium, których ceny zaczynają się poniżej 200 tys. zł
Ranking przygotowała wyrocznia w tej dziedzinie, czyli firma Info-Ekspert. Warszawska spółka zajmuje się obliczaniem wartości rezydualnych od 1992 r., a co miesiąc podaje je dla prawie 200 tys. pojazdów
W przypadku pięciu modeli za nominalny spadek ich wartości po trzech latach i średnim przebiegu 40 tys. km rocznie można kupić nowego SUV-a Dacii. Więcej, wśród tych pięciu aut dwa noszą to samo logo
Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
Masz budżet 200 tys. zł. Chcesz kupić auto premium. Nowe, z salonu. Masz już kilku faworytów, ale ciągle w podświadomości tłucze ci się "samochód najwięcej traci na wartości w pierwszych trzech latach użytkowania". A skoro cena zakupu jest wysoka, to nominalna utrata wartości też powinna uderzyć po kieszeni. Jak jest naprawdę? Jaki model wybrać?
O obliczenie wartości rezydualnych 10 aut premium poprosiłem polską firmę Info-Ekspert. To wyrocznia w tej dziedzinie: zajmuje się tym od 1992 r., a obecnie co miesiąc wylicza wartości rynkowe dla aż... blisko 200 tys. pojazdów. To właśnie Info-Ekspert jest partnerem corocznego rankingu Mistrza Wartości organizowanego przez "Auto Świat".
Ile tracą na wartości auta premium? Tak powstał nasz ranking
Do rankingu wytypowałem 10 nowych popularnych aut premium, których ceny nie przekraczają 200 tys. zł. (ceny zbierałem 4 grudnia 2025 r.). Info-Ekspert obliczył spadek ich wartości po właśnie tych trzech "najgorszych" latach eksploatacji i rocznym przebiegu 40 tys. km. Dlaczego aż tyle?
Bo w Polsce prestiżowymi samochodami przeważnie robi się tak duże przebiegi, przy czym apogeum przypada z reguły na pierwszy rok eksploatacji. Nowe auta premium kupują u nas najczęściej firmy — od jednoosobowych działalności gospodarczych (tzw. JDG) po wielkie spółki — siłą rzeczy takie samochody nie spędzają tych trzech lat na parkingach.
Pora na wyniki. Podzieliłem je na dwa rankingi. Pierwszy uwzględnia procentowy spadek wartości, drugi — nominalny. Przyznam, że to ten ostatni bardziej działa na wyobraźnię.
Ile auta premium tracą na wartości? Ranking
Oto Top 10 wybranych nowych aut premium w cenie poniżej 200 tys. zł, które najlepiej trzymają wartość po trzech latach i przebiegu 40 tys. km rocznie:
miejsce
marka i model
wersja
wartość początkowa
spadek wartości
1
Audi A5
Limousine 2.0 TFSI
183 tys. zł
-43,1 proc.
2
Lexus UX
UX 300h Elegance
180 tys. zł
-44,1 proc.
3
Mercedes CLA
CLA Coupe 180 Progressive
192 tys. 500 zł
-45,2 proc.
4
Audi Q3
TFSI (150 KM)
189 tys. zł
-45,4 proc.
5
BMW X1
sDrive20i
199 tys. 500 zł
-45,6 proc.
5
Lexus LBX
156 tys. 500 zł
-45,6 proc.
7
MINI
Cooper Essential 3-drzwiowy
115 tys. zł
-45,7 proc.
8
Audi A3
Sportback 35 TFSI advanced
146 tys. zł
-46 proc.
9
Volvo XC40
B3 Core
192 tys. zł
-46,5 proc.
10
BMW serii 3
Limuzyna 318i
195 tys. zł
-47,4 proc.
I co? Wcale nie wygrał SUV, ale klasyczny liftback, czyli Audi A5. Paradoksalnie jego bezpośredni konkurent — BMW serii 3 w wersji sedan — zajął ostatnie miejsce.
Audi A5 (2. generacja)Audi
Najlepszym kompaktowym SUV-em okazał się Lexus UX, a wśród klasycznych samochodów kompaktowych 1. miejsce zajął Mercedes CLA.
Choć różnice procentowe między tymi samochodami nie są spore, to przyznaj się: spodziewałeś się wyników poniżej 35 proc., prawda? Tylko że te relatywnie wysokie spadki mają proste wytłumaczenie: to właśnie duży roczny przebieg, jaki z reguły staje się udziałem aut premium. Spadki wartości z trójką z przodu dotyczą głównie okresu trzech lat i 2-krotnie niższego przebiegu.
Spójrzmy zatem, jak te procenty wypadają w pieniądzach.
Ile tracą na wartości auta premium? Wyniki w złotówkach
Tak wygląda Top 10 wybranych nowych aut premium w cenie poniżej 200 tys. zł, które najlepiej trzymają wartość po trzech latach i przebiegu 40 tys. km rocznie. Tym razem uszeregowałem je według nominalnej utraty wartości.
miejsce
marka i model
wersja
wartość początkowa
spadek wartości
1
MINI
Cooper Essential 3-drzwiowy
115 tys. zł
52 tys. 555 zł
2
Audi A3
Sportback 35 TFSI advanced
146 tys. zł
67 tys. 160 zł
3
Lexus LBX
156 tys. 500 zł
71 tys. 364 zł
4
Audi A5
Limousine 2.0 TFSI
183 tys. zł
78 tys. 873 zł
5
Lexus UX
UX 300h Elegance
180 tys. zł
79 tys. 380 zł
6
Audi Q3
TFSI (150 KM)
189 tys. zł
85 tys. 806 zł
7
Mercedes CLA
CLA Coupe 180 Progressive
192 tys. 500 zł
87 tys. 10 zł
8
Volvo XC40
B3 Core
192 tys. zł
89 tys. 280 zł
9
BMW X1
sDrive20i
199 tys. 500 zł
90 tys. 972 zł
10
BMW serii 3
Limuzyna 318i
195 tys. zł
92 tys. 430 zł
W tym przypadku kolejność w rankingu wyznacza wartość początkowa samochodu. Im niższa, tym mniejszy "złotowy" spadek wartości. Jest jednak wyjątek. To BMW serii 3.
BMW serii 3 (7. generacja; kod G20; wersja po modernizacji)BMW
Konkurencyjne Audi A5 jest o nie tylko o 12 tys. zł tańsze od BMW serii 3 (w obu przypadkach mowa o wersjach poddanych analizie przez Info-Eksperta), ale też dodatkowo traci na wartości o 13557 zł mniej. Przy takiej cenie zakupu może to niewiele, mimo wszystko za tę kwotę można nabyć prawie 2500 litrów paliwa lub dokupić fajne akcesoria.
Audi Q3 (3. generacja)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
Co ciekawe, za nominalną utratę wartości aż pięciu modeli — Audi Q3, Mercedesa CLA, Volvo XC40, BMW X1 i BMW serii 3 — można kupić nowiutką Dacię Duster (od 82 tys. zł). Choć Dacia marką prestiżową raczej nie jest.
Zdjęcia mają charakter ilustracyjny i nie przedstawiają wersji omawianych w artykule