- Ponad 75 proc. kierowców wskazuje generację Z jako najbardziej ryzykownych kierowców
- Bezpiecznie jako pasażer kierowcy, który ma ponad 80 lat czułoby się mniej niż jedna piąta innych kierowców
- Jak się okazuje staż za kierownicą i doświadczenie to nie wszystko, bo kierowcy w średnim wieku budzą najmniejsze zaufanie za kierownicą
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W badaniu wzięły udział osoby w różnym wieku i z różnym doświadczeniem za kierownicą. Celem ankiety było sprawdzenie, jak społeczeństwo ocenia dojrzałość i umiejętności kierowców w zależności od ich wieku.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Pokolenie Z boi się zatankować swoje auto. Co czwartemu zabrakło paliwa
Którzy kierowcy są najbardziej "ryzykowni"?
Ponad trzy czwarte respondentów wskazało osoby z generacji Z, czyli urodzone w latach 1997-2012, jako najbardziej ryzykownych uczestników ruchu drogowego. W praktyce chodzi głównie o młodych kierowców, którzy dopiero zdobywają prawo jazdy i zaczynają samodzielnie prowadzić samochód.
Co inni kierowcy sądzą o seniorach i kierowcach w średnim wieku?
Sondaż nie ogranicza się jednak tylko do najmłodszych. Wyniki pokazują, że także seniorzy nie cieszą się pełnym zaufaniem. Zaledwie 18 proc. ankietowanych zadeklarowało, że czułoby się bezpiecznie jako pasażer w aucie prowadzonym przez osobę powyżej 80. roku życia. Co więcej, niemal połowa uczestników badania uważa, że po ukończeniu 70 lat powinno się zrezygnować z prowadzenia samochodu. Jednocześnie autorzy ankiety podkreślają, że sam wiek nie jest jedynym czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie na drodze — równie ważne są stan zdrowia oraz częstotliwość jazdy.
Zaskakujące jest również to, że według badania to nie metryka, a liczba godzin spędzonych za kierownicą częściej decyduje o tym, kto jest dobrym kierowcą. Siedmiu na dziesięciu respondentów uważa, że doświadczenie rośnie wraz z wiekiem. Mimo to, najmniej zaufania budzą kierowcy w wieku 35-44 lata — grupa, która teoretycznie powinna być już doświadczona i opanowana.
Co naprawdę decyduje o bezpieczeństwie na drodze?
Według Matta Clampa ze Scrap Car Comparison, przekonanie o własnych umiejętnościach ma ogromny wpływ na to, jak oceniamy innych kierowców. Clamp podkreśla, że to nie wiek, a połączenie pewności siebie, ostrożności i praktyki sprawia, że ktoś staje się bezpiecznym kierowcą. Jego zdaniem, doświadczenie i świadomość sytuacyjna są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze, a przygotowanie, cierpliwość i szacunek wobec innych uczestników ruchu mają większe znaczenie niż liczba lat.
Wyniki badania jasno pokazują, że wzajemny szacunek i zrozumienie na drodze są ważniejsze niż wiek kierowcy. Choć wiek może wpływać na postrzeganie ryzyka, nie jest jedynym czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie. To doświadczenie, zdrowie i podejście do innych uczestników ruchu drogowego mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego dotarcia do celu.