Logo

Te nowe samochody palą najmniej. Nie są też drogie

  • Zużycie paliwa jest kluczowym czynnikiem przy wyborze samochodu, co potwierdzają kierowcy
  • W rankingu najbardziej oszczędnych aut znalazły się zarówno miejskie modele, jak i większe pojazdy
  • Wśród oszczędnych napędów są hybrydy, instalacje LPG oraz nowoczesne silniki benzynowe
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Na początku warto podkreślić — uprzedzając nieco finalne zestawienie, że w rankingu dziesięciu najbardziej ekonomicznych samochodów znalazły się nie tylko typowe miejskie auta, ale również większe samochody. Nie zabrakło także marek (jak się okazuje całkiem słusznie) uwielbianych przez Polaków.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są najoszczędniejsze samochody w 2025 roku?
Czy hybrydy są w rankingu najbardziej oszczędnych aut?
Jakie modele samochodów znalazły się w zestawieniu?
Jakie technologie napędowe są preferowane przez kierowców?

Kryterium zużycia paliwa od lat pozostaje jednym z najważniejszych czynników przy wyborze nowego samochodu. Potwierdzą to zresztą sami kierowcy. Wystarczy ich zapytać. Nic zresztą dziwnego, bo żyjemy w świecie, w którym ceny paliw mają istotny wpływ na domowe budżety. Oszczędne obchodzenie się z paliwem jest zatem kluczową, żeby nie powiedzieć "podstawową" cechą samochodu wybieranego do domowego użytku.

Które samochody palą najmniej?

Z oszczędnością wiąże się zresztą także duża popularność silników wysokoprężnych w Polsce, która przez lata wynikała z niskiego zużycia paliwa. Jeszcze kilkanaście lat temu "passat w tedeiku" był oczywistym wyborem dla wielu rodzin. Obecnie jednak coraz więcej kierowców decyduje się na nowoczesne silniki benzynowe, które pod względem spalania dorównują dawnym dieslom. Nie ma się czemu dziwić, Nikt nie chce wydawać zbyt wiele na paliwo.

Warto podkreślić, że wybór oszczędnego samochodu zależy nie tylko od preferencji dotyczących wielkości auta, ale także od dostępnych technologii napędowych. Hybrydy (także łagodne, ale w mniejszym stopniu) czy pojazdy z instalacją LPG pozwalają na realne oszczędności, a producenci coraz częściej wprowadzają takie rozwiązania do swoich podstawowych modeli, a nie tylko do topowych, a co za tym idzie drogich modeli.

Które samochody są najbardziej oszczędne?

Wśród dziesięciu najbardziej oszczędnych samochodów przeważają podstawowe modele. Często najmniejsze w ofercie, ale nie zawsze. W rankingu wylądowała np. Toyota Corolla która, mimo że nie jest autem segmentu miejskiego, to spalanie ma porównywalne z autami miejskimi, za co wypada podziękować japońskim inżynierom oraz technologii hybrydowej.

Dacia Sandero (trzecia generacja)
Dacia Sandero (trzecia generacja)Renault SAS

W zestawieniu znalazły się także hybrydowe wersje Hondy Jazz czy Renault Clio, które łączą silniki benzynowe z elektrycznymi, oferując niskie spalanie i coraz większą popularność wśród czeskich kierowców. Z kolei Skoda Fabia oraz Hyundai i20 to przykłady klasycznych miejskich aut, które dzięki nowoczesnym jednostkom napędowym utrzymują się w rankingu.

Na drugim (technicznym) biegunie zestawienia znajduje się Dacia Sandero, która wykorzystuje napęd benzynowy z instalacją LPG. Takie rozwiązanie nie tylko obniża koszty paliwa, ale także zwiększa zasięg samochodu, co docenia coraz więcej kierowców. Tam, gdzie liczy się każdy litr, tego typu technologie cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Ale przejdźmy do rzeczy — poniżej prezentujemy pełne zestawienie dziesięciu najbardziej ekonomicznych modeli według danych na 2025 r.:

  • Toyota Yaris Hybrid 1.5 HEV (hybryda) — 3,8 l/100 km — cena od 100 900 zł
  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 Stop&Start (benzyna) — 4,1 l/100 km — cena od 77 330 zł
  • Hyundai i20 1.0 T‑GDI 48V MHEV (miękka hybryda) — 4,3 l/100 km — cena od 83 100 zł
  • Skoda Fabia 1.0 TSI 70 kW (benzyna) — 4,4 l/100 km — cena od 71 950 zł
  • Renault Clio E‑Tech Full Hybrid 145 (hybryda) — 4,3 l/100 km — cena od 106 300 zł
  • Honda Jazz Hybrid 1.5 e:HEV (hybryda) — 4,5 l/100 km — cena od 101 900 zł
  • Dacia Sandero ECO‑G 100 (LPG) (benzyna/LPG) — 4,7 l/100 km — cena od 70 300 zł
  • Skoda Octavia 1.5 eTSI MHEV (miękka hybryda) — 4,5 l/100 km — cena od 108 000 zł
  • Toyota Corolla 1.8 Hybrid HEV (hybryda) — 4,6 l/100 km — cena od 127 900 zł
  • Citroen C3 Turbo 100 KM (benzyna) — 4,7 l/100 km — cena od 69 900 zł

Ostateczna decyzja o zakupie samochodu zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Czy warto postawić na większy model z hybrydą, czy może wybrać klasyczny, miejski samochód? Rynek oferuje szeroki wybór, a duża liczba oszczędnych modeli pozwala każdemu znaleźć coś dla siebie. Wyniki zużycia paliwa nie pochodzą z oficjalnych danych technicznych, ale z realnych pomiarów, które wykonały brytyjska redakcja Motor1 oraz czeska redakcja AutoZive, dlatego też mogą one różnić się od danych, które podają producenci samochodów na swoich stronach internetowych.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu