Ja, robot

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pierwszy raz o supersportowych, ale cywilnych bolidach Audi zrobiło się głośno jesienią 2003 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Wtedy to niemiecki koncern zaprezentował prototyp LeMans Quattro technicznie bazujący na Lamborghini Gallardo.

Ja, robot
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Ja, robot

Kilka miesięcy późniejw filmie Alexa Proyasa "Ja, robot" detektyw Spooner grany przez Willa Smitha jeździł podobnym, futurystycznym modelem Audi RSQ z prędkością ponad 300 km/h (także po ścianach) i wzbudzał powszechny zachwyt. Najnowsze R8 co prawda po ścianach nie jeździ, ale z pewnością wzbudza nie mniejsze pożądanie niż jego dwa pierwowzory.Rasowe pochodzenieNazwa modelu pochodzi od legendarnego bolidu R8, pięciokrotnego zwycięzcy prestiżowego wyścigu Le Mans 24 w latach 2000-2002, 2004 i 2005, i nie pozostawia wątpliwości, z jakiego typu samochodem mamy do czynienia. Cywilna wersja R8 łączy w sobie najnowocześniejszą technologię i doświadczenie zdobyte przez Audi na wyścigowych torach. Już sama stylistyka auta jest obłędna i wywołuje dreszcz emocji. Potężny grill, smukłe reflektory, 18-calowe felgi, wloty powietrza na tylnych błotnikach, tylny, automatycznie wysuwany spoiler i niewymuszona elegancja budzą respekt. Wysunięta do przodu kabina zdradza pokrewieństwo z wyścigowym modelem o tej samej nazwie. Takie rozwiązanie to również efekt umieszczonego centralnie silnika (jego górna część widoczna jest poprzez tylną szybę oraz z wnętrza auta). Bolid jest pierwszym seryjnym samochodem Audi, który w opcjonalnym wyposażeniu zaoferuje zintegrowane reflektory (światła pozycyjne, drogowe, do jazdy dziennej i kierunkowskazy) wykorzystujące technologię LED (diody). Dzięki elektronicznemu sterowaniu natężenie światła dostosowywane jest do warunków jazdy.Sportowe, nieco ascetyczne wnętrze jest zdominowane przez kokpit z architekturą zorientowaną całkowicie na kierowcę. Wszystkie wskaźniki, tarcze zegarów oraz konsola środkowa z dużym, kolorowym ekranem są delikatnie skierowane w stronę prowadzącego.Charakter samochodu podkreślają takie elementy wykończenia, jak tapicerka wykonana ze skóry i alcantary, profilowane fotele (opcjonalnie kubełkowe opracowane przez firmę Quattro) oraz wstawki z aluminium, karbonu lub drewna malowanego lakierem do fortepianów. Wielofunkcyjna kierownica z charakterystycznym spłaszczeniem w dolnej części to typowe rozwiązanie dla sportowych modeli Audi. Przy okazji ułatwia też zajmowanie miejsca kierowcy i wysiadanie z auta. Podróżowanie autem uprzyjemnia dostępny opcjonalnie system audio firmy Bang & Olufsen. Moc wyjściowa 12 specjalnie zaprojektowanych dla R8 głośników dostarczających dźwięk najwyższej klasy sięga 465 watów. Znane z innych modeli dodatki, jak np. nawigacja, układ wspomagania parkowania z kamerą pokazującą obraz z tyłu auta, multimedialny system MMI i wiele innych, oferowane są za dopłatą. Firma Quattro już przygotowała zestawy tuningowe, które pozwolą każdemu nabywcy R8 dostosować je do indywidualnych upodobań.Wspaniały potencjałFantastyczne brzmienie, potężna moc 420 KM i moment 430 Nm to gwarancja sportowych emocji na najwyższym poziomie (8-cylindrowy silnik Audi z technologią wtrysku bezpośredniego sprawdzoną w wyścigowym R8). Jednostka może "wkręcać się" do 8250 obr./min, a 90 proc. maksymalnej wartości momentu dostępne jest w zakresie od 3500 do 7600 obr./min. Przekłada się to na doskonałą elastyczność i dynamikę. Do "setki" R8 przyspiesza w 4,6 s, a prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Napęd przekazywany jest na 4 koła poprzez 6-stopniową skrzynię manualną lub sekwencyjny R Tronic z technologią "Shift-by-wire" umożliwiającą bardzo szybką zmianę przełożeń dżojstikiem w konsoli środkowej lub manetkami przy kierownicy. Przekładnia ta może pracować też w trybie automatycznym.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: