Auto Świat Wiadomości Aktualności Mercedes elegancki, Volvo bezpieczne, a Toyota niezawodna? Jak Polacy postrzegają marki?

Mercedes elegancki, Volvo bezpieczne, a Toyota niezawodna? Jak Polacy postrzegają marki?

Stereotypy wiecznie żywe. Skoda w oczach Polaków to typowe auta służbowe, synonimem niezawodności nadal są Toyoty, a komfortu - Mercedesy. Z kolei miano sportowej marki przypada BMW. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez firmę EFL.

Mercedes C 250 BlueTEC 7G-Tronic Exclusive (204 KM)
Auto Świat / ACZ
Mercedes C 250 BlueTEC 7G-Tronic Exclusive (204 KM)

W badaniu Europejskiego Funduszu Leasingowego wzięło udział 1015 osób. Autorzy zapytali o typowe skojarzenia związane z 16 popularnymi markami samochodów z różnych segmentów – od niskobudżetowej Dacii aż po luksusowe BMW. Okazuje się, że w wielu przypadkach nadal kierujemy się starymi opiniami, które dziś nie zawsze mają wiele wspólnego z rzeczywistością.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jedno jest pewne, nadal postrzegamy samochody jako wyznacznik statusu społecznego – tak traktuje auta połowa respondentów. Przy wyborze zwracamy uwagę nie tylko na cenę, parametry czy wygląd, ale myślimy również o tym, co nasz samochód powie innym o nas samych. Jak twierdzą eksperci EFL, w ten sposób marka i model stają się istotnym dopełnieniem naszej osobowości – naszą wizytówką na czterech kołach, za pomocą której możemy przedstawić się jako miłośnicy komfortu czy nowoczesności.

Jak badano percepcję marek samochodów?

W badaniu poproszono o wskazanie maksymalnie trzech marek, które kojarzą się z konkretną cechą. Pytania dotyczyły skojarzenia z niezawodnością, bezpieczeństwem, elegancją, komfortem, szybką jazdą, wysokimi kosztami, nowoczesnością, rodziną i autem służbowym. Respondenci mogli wybierać spośród 16 marek: Audi, Alfa Romeo, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Toyota, Skoda, Volkswagen i Volvo.

W wielu przypadkach widać, że potwierdzają się obiegowe opinie, które od wielu lat krążą wśród polskich kierowców, np. o bezawaryjności modeli Toyoty, czy ikonie bezpieczeństwa, jaką od lat określa się Volvo. Z kolei w kategorii badającej skojarzenia z elegancją respondenci byli wyjątkowo zgodni: blisko co trzeci z nich postawił na Mercedesa.

Warto też zauważyć, że Polakom najbardziej podobają się auta niemieckie, które zdominowały podium. Tuż za Mercedesem znalazło się bowiem Audi i BMW, a dopiero na piątym miejscu uplasowała się legendarna marka z Włoch – Alfa Romeo. Nie ma też zaskoczenia w postrzeganiu BMW i Mercedesa. Co trzeci ankietowany modele z bawarii kojarzy ze sportowymi wrażeniami z jazdy, a Mercedesa nadal jest synonimem komfortu.

Pełne wyniki badań

Jak Polacy postrzegają marki samochodów?
Jak Polacy postrzegają marki samochodów?EFL

pik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków