W badaniu Europejskiego Funduszu Leasingowego wzięło udział 1015 osób. Autorzy zapytali o typowe skojarzenia związane z 16 popularnymi markami samochodów z różnych segmentów – od niskobudżetowej Dacii aż po luksusowe BMW. Okazuje się, że w wielu przypadkach nadal kierujemy się starymi opiniami, które dziś nie zawsze mają wiele wspólnego z rzeczywistością.

Jedno jest pewne, nadal postrzegamy samochody jako wyznacznik statusu społecznego – tak traktuje auta połowa respondentów. Przy wyborze zwracamy uwagę nie tylko na cenę, parametry czy wygląd, ale myślimy również o tym, co nasz samochód powie innym o nas samych. Jak twierdzą eksperci EFL, w ten sposób marka i model stają się istotnym dopełnieniem naszej osobowości – naszą wizytówką na czterech kołach, za pomocą której możemy przedstawić się jako miłośnicy komfortu czy nowoczesności.

Jak badano percepcję marek samochodów?

W badaniu poproszono o wskazanie maksymalnie trzech marek, które kojarzą się z konkretną cechą. Pytania dotyczyły skojarzenia z niezawodnością, bezpieczeństwem, elegancją, komfortem, szybką jazdą, wysokimi kosztami, nowoczesnością, rodziną i autem służbowym. Respondenci mogli wybierać spośród 16 marek: Audi, Alfa Romeo, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Toyota, Skoda, Volkswagen i Volvo.

W wielu przypadkach widać, że potwierdzają się obiegowe opinie, które od wielu lat krążą wśród polskich kierowców, np. o bezawaryjności modeli Toyoty, czy ikonie bezpieczeństwa, jaką od lat określa się Volvo. Z kolei w kategorii badającej skojarzenia z elegancją respondenci byli wyjątkowo zgodni: blisko co trzeci z nich postawił na Mercedesa.

Warto też zauważyć, że Polakom najbardziej podobają się auta niemieckie, które zdominowały podium. Tuż za Mercedesem znalazło się bowiem Audi i BMW, a dopiero na piątym miejscu uplasowała się legendarna marka z Włoch – Alfa Romeo. Nie ma też zaskoczenia w postrzeganiu BMW i Mercedesa. Co trzeci ankietowany modele z bawarii kojarzy ze sportowymi wrażeniami z jazdy, a Mercedesa nadal jest synonimem komfortu.

Pełne wyniki badań

Jak Polacy postrzegają marki samochodów?