S-AWC (Super All Wheel Control) jest zaawansowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu, który dostosowuje ilość momentu obrotowego w każdym kole. Twin Clutch SST (sportowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem) to zautomatyzowana przekładnia manualna, odznaczająca się bardziej płynnymi zmianami poszczególnych przełożeń bez potrzeby używania sprzęgła.

Zgodnie z filozofią koncernu, Mitsubishi Motors pragnie zapewnić kierowcom doskonałe wrażenia z jazdy, utrzymując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa. Twin Clutch SST i S-AWC czynią jazdę bardziej intuicyjną. Obydwa systemy rozdzielają moc na podstawie warunków jazdy i pozwalają zachować doskonałą kontrolę nad pojazdem poprzez „inteligentny” system, który odczytuje zamiary kierowcy i reaguje na nie w czasie rzeczywistym.

System S-AWC

W systemie zastosowano dodatkowy układ ASC 1 (układ aktywnej kontroli stabilności), który uzupełnia znane z modeli Lancer Evolution układy ACD 2 (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC 3 (system aktywnej kontroli znoszenia) oraz Sport ABS 4 (sportowy układ hamulcowy przeciwdziałający blokowaniu się kół). Zintegrowany system zarządzający pracą wszystkich czterech układów pozwala na płynną regulację momentu obrotowego i siły hamowania w każdym kole. S-AWC zawiera również układ kontrolujący współczynnik znoszenia. Pozwala to na kontrolę każdego koła we wszystkich warunkach jazdy, dzięki czemu kierowcy o różnym stopniu zaawansowania w jeździe sportowej mogą w pełni wykorzystać możliwości samochodu.

Twin Clutch SST

Nowa, zautomatyzowana przekładnia manualna zawiera podwójne sprzęgło, które swą wydajnością dorównuje tradycyjnym układom manualnym, a dodatkowo pozwala na niezwykle płynne i dynamiczne zmiany przełożeń. Twin Clutch SST przyczynia się do poprawy czasów przyspieszeń pojazdu oraz do obniżenia spalania paliwa. Wszystko to osiągnięto dzięki bardzo wydajnemu mechanizmowi przenoszenia mocy. Nowa skrzynia biegów oferuje dodatkowo trzy tryby jazdy dopasowane do różnych sytuacji: począwszy od jazdy po mieście, a skończywszy na bezkompromisowej jeździe sportowej na torze.

S-AWC (Super All Wheel Control)

System kontroli dynamiki pojazdu S-AWC zawiera w sobie układy AYC, ACD, ASC i Sport ABS (patrz poniżej), a dodatkowo zapewnia kontrolę siły hamowania w opracowanym przez Mitsubishi systemie AYC. W rezultacie, S-AWC zwiększa dynamikę pojazdu, trzymanie w zakrętach oraz stabilność nadwozia we wszystkich warunkach jazdy, począwszy od codziennych sytuacji drogowych, a skończywszy na nagłych manewrach w niebezpiecznych sytuacjach.

ACD (Active Center Differential

ACD - aktywny centralny mechanizm różnicowy) zawiera kontrolowane elektronicznie wielotarczowe sprzęgło. System, zależnie od warunków jazdy, ogranicza poślizg na centralnym dyferencjale – od wolnego do w pełni zablokowanego dyferencjału. Dzięki optymalizacji poślizgu pomiędzy przednią a tylną osią, zachowano najlepszy balans pomiędzy trakcją a kierowalnością pojazdu.

AYC (Active Yaw Control)

AYC – aktywna kontrola znoszenia, wykorzystuje tylny dyferencjał mający możliwość podziału momentu napędowego pomiędzy prawym a lewym kołem. Dzięki temu możliwe jest wytworzenie momentu obrotowego, który ogranicza moment znoszenia działający na nadwozie w różnych warunkach drogowych i poprawia trakcję przy pokonywaniu zakrętów.AYC działa jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i ogranicza poślizg tylnych kół w celu poprawy trakcji. System AYC został po raz pierwszy zastosowany w zaprezentowanym w kwietniu 1996 roku modelu Lancer Evolution IV. Kolejną ewolucję systemu o nazwie Super AYC umieszczono w Lancerze Evolution VII, który zadebiutował w styczniu 2003 roku. Przekładnię stożkową z poprzedniej wersji systemu AYC zastąpiono dyferencjałem z przekładnią planetarną, który podwaja ilość momentu obrotowego, jaki może być przekazany na tylne koła. W porównaniu z sytemem zastosowanym w modelu Lancer Evolution IX, AYC zawiera obecnie czujnik kontrolujący stopień znoszenia oraz układ kontrolujący siłę hamowania. Poprzez ustalalanie zachowania w zakręcie w czasie rzeczywistym, system kontroluje tor jazdy samochodu i w jeszcze większym stopniu dostosowuje go do wymagań kierowcy.

ASC (Active Stability Control)

System ASC – aktywna kontrola stabilności, stabilizuje zachowanie samochodu zachowując optymalną trakcję poprzez regulowanie mocy silnika oraz siły hamowania w każdym kole. Zastosowanie czujnika ciśnienia hamowania w każdym kole – czego nie było w poprzedniej generacji modelu Lancer Evolution – pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę siły hamowania. ASC poprawia trakcję podczas przyspieszania zapobiegając uślizgowi kół na śliskich nawierzchniach. System poprawia również stabilność pojazdu poprzez zapobieganie poślizgom podczas nagłych manewrów w niebezpiecznych sytuacjach.

Sport ABS

ABS (sportowy układ hamulcowy przeciwdziałający blokowaniu się kół) pozwala na utrzymanie kierowalności pojazdu podczas silnego hamowania na śliskiej nawierzchni poprzez niedopuszczenie do zablokowania się kół. Dodanie do układu Sport ABS czujników kontrolujących stopień znoszenia oraz czujników ciśnienia hamowania poprawiło wydajność hamowania w zakrętach w porównaniu do Lancera Evolution IX.

System kontroli S-AWC

Wykorzystanie informacji o momencie obrotowym i ciśnieniu w układzie hamulcowym w działaniu układów ACD i AYC pozwala systemowi S-AWC na jeszcze szybsze ustalenie, czy pojazd przyspiesza czy hamuje. S-AWC po raz pierwszy zawiera również układ kontroli stopnia znoszenia. System pozwala kierowcy na podążanie wybranym torem jazdy poprzez kontrolę zachowania pojazdu – co jest ustalane za pomocą czujników stopnia znoszenia – oraz informacje płynące z układu kierowniczego – czyli bezpośrednie polecenia wydawane przez kierowcę.

Dodanie układu sterującego siłą hamowania do głównej funkcji systemu AYC, czyli przenoszenia momentu obrotowego z prawych do lewych kół i vice versa, pozwala systemowi na zachowanie większej kontroli nad pojazdem w krytycznych sytuacjach drogowych. Zwiększając siłę hamowania na wewnętrznym kole przy wystąpieniu podsterowności oraz na zewnętrznym kole przy nadsterowności, układ kontroli siły hamowania systemu AYC współpracuje z układem rozdziału momentu obrotowego, aby zapewnić lepsze właściwości jezdne w zakrętach i większą stabilność pojazdu.

Wykorzystując zalety systemów ASC i ABS, układ S-AWC efektywnie i płynnie kontroluje zachowanie samochodu podczas przyspieszania, hamowania lub wchodzenia w zakręt we wszystkich warunkach jazdy. S-AWC zawiera trzy tryby: TARMAC (asfalt) na suche, utwardzone nawierzchnie; GRAVEL (żwir) na mokre lub luźne nawierzchnie i SNOW (śnieg) na nawierzchnie pokryte śniegiem. Po wybraniu odpowiedniego trybu do panujących na drodze warunków, kierowca może liczyć na uzyskanie maksymalnego poziomu dynamiki samochodu.

Sportowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem

Twin Clutch SST przyporządkowuje nieparzyste (1, 3, 5) i parzyste (2, 4, 6) biegi do osobnych wałów wejściowych, które połączone są z indywidualnym sprzęgłem. Dzięki precyzyjnemu systemowi kontrolującemu obydwa sprzęgła, uzyskano ultra-szybką i płynną zmianę przełożeń bez przerw w dostarczaniu mocy. Wykorzystanie sprzęgieł zamiast przemiennika momentu obrotowego czyni przekładnię Twin Clutch SST prostszą w konstrukcji i ogranicza straty mocy przy zmianie biegów. Wszystko to zapewnia lepszą wydajność układu napędowego i pozwala obniżyć spalanie paliwa.

Tryby jazdy

Twin Clutch SST pozwala kierowcy na jazdę w trzech trybach – Normal, Sport i S-Sport – które odpowiadają wszystkim warunkom drogowym, począwszy od jazdy w mieście, a skończywszy na jeździe sportowej.

Tryb Normal, przeznaczony do wykorzystania w mieście i w innych normalnych warunkach podróżowania, pozwala na wcześniejszą zmianę biegów przy niższych prędkościach obrotowych, co zapewnia komfort i przyczynia się do obniżenia spalania.

Tryb Sport przeznaczony jest do jazdy po górach lub w sytuacjach wymagających hamowania silnikiem. Zmiana biegów jest szybsza i następuje przy wyższych prędkościach obrotowych, co zapewnia błyskawiczne reakcje przepustnicy i pozwala na większe wyczucie samochodu.

W porównaniu z trybem Sport, S-Sport utrzymuje silnik na jeszcze wyższych obrotach i pozwala na bardzo szybką zmianę przełożeń.