Logo
WiadomościAktualnościMożna ścigać za złe paliwa

Można ścigać za złe paliwa

Ustawa o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw pozwala na ściganie przestępstw związanych z nieprzestrzeganiem tych norm - orzekł Sąd Najwyższy rozwiewając obawę, że przepisy są pustą normą, na podstawie której nie można skazywać za takie czyny.

Można ścigać za złe paliwa
PAP
Można ścigać za złe paliwa

Pytanie prawne o rozumienie przepisu art. 23 ustawy zadał Sąd Okręgowy. Sądzi on dwoje członków zarządu pewnej firmy paliwowej, która zaopatrywała w olej napędowy stacje na Pomorzu. Prokuratura zarzuciła im, że paliwo nie spełnia wymogów z ustawy o systemie monitorowania i kontroli paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z 2004 r., bo ma zbyt wysoki poziom siarki.

Prokuratura złożyła apelacje, a sąd odwoławczy zauważył, że w ustawie brak szczegółowych kryteriów oceny jakości paliw, które znajdują się w ministerialnym rozporządzeniu. Sąd powziął wątpliwość, czy można wydawać wyroki na podstawie kryteriów z rozporządzenia, a nie ustawy - stąd pytanie prawne. W mediach pojawiały się nawet wątpliwości, czy taka formuła ustawowego przepisu nie uniemożliwia ścigania przestępstw paliwowych.

Sąd Najwyższy wprawdzie odmówił odpowiedzi na pytanie - uznając, że sprawa nie wymaga wykładni - ale uzasadnienie tej odmowy w istocie wskazuje jak rozumieć kwestionowane przepisy. Uznał, że doprecyzowywanie kryteriów kontroli jakości w rozporządzeniu jest "dopuszczalne, a niekiedy konieczne" i nie narusza to konstytucyjnej zasady "nullum crimen sine lege" (nie ma przestępstwa, jeśli nie opisano go w ustawie).

W ustnym uzasadnieniu postanowienia SN podkreślił, że ustawa formułuje podstawowe kryteria kontroli jakości, wskazując na względy zachowania norm technicznych i ochrony środowiska. "Same normy techniczne zmieniają się w naszych czasach tak szybko, że niemożliwe jest umieszczanie ich w ustawie, która musiałaby być bardzo często nowelizowana" - podkreślono.

Jest to dobra wiadomość dla wszystkich poszkodowanych właścicieli stacji benzynowych oraz kierowców, którzy na skutek złej jakości paliwa zostali narażeni na straty materialne.

Powiązane tematy: