Carlos Tavares, Wiceprezes Zarządu Nissan Motor Co., Ltd. uroczyście przekazał kluczyki do Nissana Leaf, pierwszego samochodu elektrycznego dla portugalskiego rządu. To pierwszy rząd w Europie, który w tak zdecydowany sposób udzielił wsparcia zero-emisyjnej mobilności.

Podczas tej samej uroczystości, 9 Nissanów Leaf trafiło do konsorcjum na rzecz elektrycznej mobilności MOBI.E, które stało się pierwszym komercyjnym użytkownikiem tego auta w Europie.

Portugalia jako pierwsza w Europie nawiązała bezpośrednią współpracę partnerską na rzecz pojazdów elektrycznych z Sojuszem Renault-Nissan. W listopadzie 2008 podpisano umowę o budowie sieci ładowania akumulatorów obejmującej terytorium kraju oraz o promowaniu korzyści płynących z mobilności z zerową emisją.

Konsorcjum MOBI.E, które instaluje sieć uruchomiło już stacje ładowania w 25 miastach w całym kraju. Do lata 2011 roku zacznie działać kolejne 1300 standardowych stacji ładowania i 50 stacji szybkiego ładowania.

Nissan LEAF, który niedawno został nagrodzony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2011, jest wyposażony w kompaktowy silnik elektryczny napędzający przednie koła. Motor zasilany prądem stałym wytwarza moc 109 KM i maksymalny moment obrotowy rzędu 280 Nm. To wystarcza do osiągnięcia prędkości maksymalnej 145 km/h.

Silnik elektryczny czerpie energię z litowo-jonowego akumulatora, którego pojemność ogranicza zasięg samochodu do 175 km.

Dostawy Nissana Leaf do klientów rozpoczęły się już w Japonii i Stanach Zjednoczonych, natomiast w Europie, a konkretnie w Portugalii, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii, klienci zaczną odbierać swoje pojazdy w pierwszym kwartale 2011 roku. Obecnie samochód jest produkowany w Japonii, ale już na początku 2013 roku jego produkcja zostanie uruchomiana w Sunderland (Wielka Brytania).