Głównym elementem technologii RFID jest maleńki układ scalony, o wielkości 1 cm. Mikrochip jest wbudowywany w ściankę opony na taśmie produkcyjnej, a następnie programowany poprzez przypisanie mu niepowtarzalnego kodu, który jednoznacznie identyfikuje daną oponę, co pozwala na automatyczne odczytywanie przy pomocy czytnika, który odczytuje typ i rozmiar opony, a także jej niepowtarzalny kod identyfikacyjny.

Goodyear pracował nad tym systemem przez kilka lat. Ostatnio wykorzystywał go w Mistrzostwach Europy w wyścigach samochodów ciężarowych FIA.  Wszystkie opony Goodyear 315/70R22.5 do wyścigowych pojazdów ciężarowych posiadają układy RFID. System jest wykorzystywany przez Goodyeara do zarządzania oponami podczas wyścigów, a także przez przedstawicieli FIA (Federation Internationale de l’Automobile) do celów kontrolnych.

Niedawno Goodyear również przeprowadził rynkowe wdrożenie mikrochipów RFID w nowych oponach Goodyear Regional RHT II RFID 435/50R19.5, stosowanych do naczep pojazdów ciężarowych. Opony te łączą się z FleetOnlineSolutions, programem Goodyeara do zarządzania oponami przez Internet. Zastosowanie tego rozwiązania w oponach oznacza dla operatorów flot między innymi skrócenie czasu przestojów, usprawnienie gospodarki oponami i zwiększenie bezpieczeństwa.

Monitorowanie opon bywa czasochłonne, ponieważ każdą oponę trzeba zidentyfikować na podstawie oznaczeń bocznych. Czasami jest to trudne ze względu na zabrudzenia lub otarcia. Dzięki technologii RFID można bardzo szybko zidentyfikować ogumienie, przesuwając ręczny skaner po obwodzie ściany bocznej opony. Informacje są pobierane i zapisywane elektronicznie. Dodatkowo opony wyposażone w RFID łatwiej monitorować w przypadku kradzieży, a także obserwować przez cały okres eksploatacji, łącznie z bieżnikowaniem.

“Te nowego opony dają flotom znaczące korzyści. Technologia RFID przyśpiesza zabiegi serwisowe ponieważ zarządzający flotami mogą bardzo szybko i dokładnie zidentyfikować opony i połączyć się z systemem zarządzania flotami Goodyeara FleetOnlineSolutions. Poprzednio na każdej ściance bocznej opony należało odczytać sześciocyfrowy kod identyfikacyjny. Było to czasochłonne i łatwo mogło dojść do pomyłki. Teraz ten proces jest szybki i praktycznie przy zastosowaniu technologii RFID nie ma możliwości popełnienia błędu. Każde wprowadzenie danych do komputera jest w 100 procentach poprawne w przypadku nowych opon wyposażonych w mikrochipy RFID" - wyjaśnia Jean-Pierre Jeusette, Dyrektor generalny Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Goodyeara w Luksemburgu.