- Zysk operacyjny w trzech pierwszych kwartałach tego roku spadł o ponad jedną czwartą w porównaniu do roku ubiegłego
- Porsche zamierza obniżyć koszty o miliardy euro do 2030 r. poprzez ograniczenie sieci dealerskiej w Chinach
- Całkowita liczba dostaw samochodów Porsche w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. spadła o 6,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku
- Przychody ze sprzedaży Porsche AG Group spadły o 5,2 proc. w okresie Q1-Q3 2024 r. w porównaniu do Q1-Q3 2023 r
W Porsche nie dzieje się najlepiej. Firma zmaga się z trudną sytuacją, związaną w dużej mierze z kluczowym dla niej rynkiem chińskim. W raporcie Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG wspomina również o takich czynnikach, jak napięcia i konflikty geopolityczne, a także możliwe wąskie gardła w łańcuchu dostaw, dalszych kosztów inflacyjnych - zwłaszcza po stronie dostawców firmy, a także o licznych premierach rynkowych nowych produktów firmy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Jedziesz uporządkować groby? Uważaj. Policjanci sprawdzają bagażniki i wystawiają mandaty
– Każdy tor wyścigowy ma wolniejsze i szybsze odcinki. To samo dotyczy roku obrotowego. Spodziewamy się, że w czwartym kwartale będziemy mogli przyspieszyć i czeka nas finalny sprint do mety – mówi w podsumowaniu pierwszych trzech kwartałów tego roku Lutz Meschke, wiceprezes zarządu oraz członek zarządu ds. finansów i IT.
To był najsłabszy kwartał w tym roku
– Zgodnie z oczekiwaniami trzeci kwartał był najsłabszy w bieżącym roku obrotowym – dodaje Lutz. W tej samej wypowiedzi sięga on także po bardziej optymistyczne stwierdzenia: "Jednak biorąc pod uwagę wyniki kwartalne oraz nasze oczekiwania na resztę roku, jesteśmy przekonani, że osiągniemy ambitne cele na cały rok. Nawet w trudnych czasach Porsche jest finansowo stabilne i wysoce dochodowe".
Liczby mówią jednak same za siebie. W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. przychody ze sprzedaży Porsche AG Group spadły o 5,2 proc. - z 30,13 mld euro (Q1-Q3 2023) do 28,56 mld euro (Q1-Q3 2024). W tym samym okresie zysk operacyjny spadł aż o 26,7 proc. - z 5,50 mld euro do 4,04 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży spadła z 18,3 proc. do 14,1 proc.
Duże spadki w Porsche
Jak duże są spadki wyraźnie widać także w dostawach. Całkowita liczba dostaw w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. wyniosła 226 026 samochodów. Natomiast w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 242 722 auta. Spadek wyniósł więc 6,9 proc.
Meschke mówił także o kluczowym dla Porsche rynku chińskim: "W Chinach mamy do czynienia ze strukturalną zmianą popytu. Ponadto globalna transformacja w kierunku aut elektrycznych przebiega wolniej, niż pierwotnie zakładano. Z tego powodu dokonujemy rewizji oferty produktów i ekosystemu, a także naszych budżetów oraz kosztów. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć naszą elastyczność i odporność".
Jak donosi Reuters, Lutz Meschke po przedstawieniu informacji o 41-procentowym spadku zysku operacyjnego w trzecim kwartale (dotyczącego rynku chińskiego), powiedział dziennikarzom, że Porsche zamierza obniżyć koszty o miliardy euro do 2030 r.
W związku z tym Porsche ma zamiar ograniczyć swoją sieć dealerską w Chinach. Struktura kosztów Porsche zostanie dostosowana tak, aby odzwierciedlała globalną roczną sprzedaż pojazdów wynoszącą około 250 tys. szt. W ostatnich latach firma sprzedała ponad 300 tys. pojazdów.