Auto Świat Wiadomości Aktualności Pierwsze trzy kwartały tego roku nie były dobre dla Porsche. Firma zamyka punkty sprzedaży

Pierwsze trzy kwartały tego roku nie były dobre dla Porsche. Firma zamyka punkty sprzedaży

Porsche podsumowało pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r. Mimo optymistycznego tonu, w jakim firma podaje wyniki, liczby mówią same za siebie. Zysk operacyjny w trzech pierwszych kwartałach tego roku jest niższy o ponad jedną czwartą w porównaniu do roku ubiegłego.

Porsche Taycan, Taycan Turbo Cross Turismo i Taycan 4S Sport Turismo
Porsche
Porsche Taycan, Taycan Turbo Cross Turismo i Taycan 4S Sport Turismo
  • Zysk operacyjny w trzech pierwszych kwartałach tego roku spadł o ponad jedną czwartą w porównaniu do roku ubiegłego
  • Porsche zamierza obniżyć koszty o miliardy euro do 2030 r. poprzez ograniczenie sieci dealerskiej w Chinach
  • Całkowita liczba dostaw samochodów Porsche w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. spadła o 6,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku
  • Przychody ze sprzedaży Porsche AG Group spadły o 5,2 proc. w okresie Q1-Q3 2024 r. w porównaniu do Q1-Q3 2023 r

W Porsche nie dzieje się najlepiej. Firma zmaga się z trudną sytuacją, związaną w dużej mierze z kluczowym dla niej rynkiem chińskim. W raporcie Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG wspomina również o takich czynnikach, jak napięcia i konflikty geopolityczne, a także możliwe wąskie gardła w łańcuchu dostaw, dalszych kosztów inflacyjnych - zwłaszcza po stronie dostawców firmy, a także o licznych premierach rynkowych nowych produktów firmy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Każdy tor wyścigowy ma wolniejsze i szybsze odcinki. To samo dotyczy roku obrotowego. Spodziewamy się, że w czwartym kwartale będziemy mogli przyspieszyć i czeka nas finalny sprint do mety – mówi w podsumowaniu pierwszych trzech kwartałów tego roku Lutz Meschke, wiceprezes zarządu oraz członek zarządu ds. finansów i IT.

To był najsłabszy kwartał w tym roku

– Zgodnie z oczekiwaniami trzeci kwartał był najsłabszy w bieżącym roku obrotowym – dodaje Lutz. W tej samej wypowiedzi sięga on także po bardziej optymistyczne stwierdzenia: "Jednak biorąc pod uwagę wyniki kwartalne oraz nasze oczekiwania na resztę roku, jesteśmy przekonani, że osiągniemy ambitne cele na cały rok. Nawet w trudnych czasach Porsche jest finansowo stabilne i wysoce dochodowe".

Liczby mówią jednak same za siebie. W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. przychody ze sprzedaży Porsche AG Group spadły o 5,2 proc. - z 30,13 mld euro (Q1-Q3 2023) do 28,56 mld euro (Q1-Q3 2024). W tym samym okresie zysk operacyjny spadł aż o 26,7 proc. - z 5,50 mld euro do 4,04 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży spadła z 18,3 proc. do 14,1 proc.

Duże spadki w Porsche

Jak duże są spadki wyraźnie widać także w dostawach. Całkowita liczba dostaw w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. wyniosła 226 026 samochodów. Natomiast w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 242 722 auta. Spadek wyniósł więc 6,9 proc.

Meschke mówił także o kluczowym dla Porsche rynku chińskim: "W Chinach mamy do czynienia ze strukturalną zmianą popytu. Ponadto globalna transformacja w kierunku aut elektrycznych przebiega wolniej, niż pierwotnie zakładano. Z tego powodu dokonujemy rewizji oferty produktów i ekosystemu, a także naszych budżetów oraz kosztów. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć naszą elastyczność i odporność".

Jak donosi Reuters, Lutz Meschke po przedstawieniu informacji o 41-procentowym spadku zysku operacyjnego w trzecim kwartale (dotyczącego rynku chińskiego), powiedział dziennikarzom, że Porsche zamierza obniżyć koszty o miliardy euro do 2030 r.

W związku z tym Porsche ma zamiar ograniczyć swoją sieć dealerską w Chinach. Struktura kosztów Porsche zostanie dostosowana tak, aby odzwierciedlała globalną roczną sprzedaż pojazdów wynoszącą około 250 tys. szt. W ostatnich latach firma sprzedała ponad 300 tys. pojazdów.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji