Koncerny motoryzacyjne agresywnie atakują ten segment rynku, ponieważ przestał się rozwijać segment aut małych.

Podczas India Auto Expo nowe modele typu SUV, przeznaczone na rynek indyjski, pokazali m.in. Ford Motor, Hyundai Motor i lokalny lider rynku Maruti Suzuki.

Rynek małych samochodów w Indiach, który swego czasu przeżywał ogromny boom, w ostatnim czasie mocno spowolnił, ponieważ osoby chcące kupić swój pierwszy samochód zaczęły napotykać na przeszkody w postaci wyższych kosztów kredytów oraz drożejących paliw.

Niemniej sprzedaż uniwersalnych samochodów typu Sport Utility Vehicle (SUV), które mają zastosowanie zarówno w terenie jak i na  normalnych drogach i jeszcze dekadę temu były rzadkością na indyjskich drogach, opiera się trendowi spadkowemu, ponieważ coraz więcej osób chce doświadczać nowych, samochodowych wrażeń.

- Samochody typu SUV i MPV to produkty lifestylowe, a Indie zmierzają dokładnie w tym kierunku - mówi Arvind Saxena, dyrektor sprzedaży i marketingu w Hyundai India.

- Osoba, która robi karierę, a której rodzice jeździli małym autem kompaktowym, będzie naturalnym kandydatem do kupna SUV-a - dodaje.

Na duże samochody jest rosnący popyt dzięki rosnącym dochodom, rozwijającej się klasie średniej oraz rozbudowie sieci sprzedaży przez największe koncerny motoryzacyjne poza największe miasta.

Mahindra & Mahindra Ltd, tradycyjny lider na rynku aut uniwersalnych, zaprezentował w Indiach swoją południowokoreańską markę Ssangyong. Firma pokazała cztery nowe auta typu SUV, z których dwa trafią do sprzedaży przed końcem 2012 r.

Podczas indyjskiej wystawy nowe samochody SUV pokazał również Francuski koncern motoryzacyjny Renault SA oraz luksusowa niemiecka marka Audi AG. Tym samym pierwszy dzień mających potrwać tydzień targów został zdominowany przez rozmowy o samochodach "agresywnych" oraz "miejskich i dzikich".

Producenci aut z Europy i Stanów Zjednoczonych lubią auta typu SUV, ponieważ mają na nich wysokie marże. Jednak we wrażliwych cenowo Indiach podobna polityka może okazać się trudna. Nie bez znaczenia będzie również wysoki podatek importowy na modele produkowane poza krajem.

W miarę jak rynek SUV-ów rozwija się, coraz większa liczba producentów rozważa przenoszenie do Indii produkcji lub montażu.

Ford poinformował w środę, że zainwestuje 142 mln dolarów w swoją fabrykę w mieście Chennai położonym na południu Indii. Firma chce tam produkować nowy globalny model SUV, który najpierw trafi na rynek lokalny, a następnie może być również eksportowany.

- Lokalna produkcja i niższe koszty kooperantów umożliwiają zdobycie bardziej konkurencyjnej pozycji na wrażliwym cenowo rynku. Dlatego wierzymy w lokalny rynek - mówi Pravin Shah, prezes Mahindry odpowiedzialny za operacje międzynarodowe.

Mahindra poinformowała, że nowe modele SUV Ssangyonga będą montowane w Indiach, co pozwoli uniknąć wysokich ceł. Jaguar Land Rover, będący własnością Tata Motors, już teraz montuje w indyjskich fabrykach część swoich luksusowych SUV-ów.

Producenci dostrzegli również, że oferta modeli SUV poprawia w oczach klientów wizerunek całej gamy modeli firmy i dzięki rosnącej świadomości marki odbija się pozytywnie na sprzedaży mniejszych modelach.

- W Indiach wejście w segment aut typu SUV poprawia wizerunek marki i czyni z firmy bardziej szanowanego i silniejszego gracza - mówi H.W. Park, prezes Hyundai India, które pokazało koncepcyjny model MPV.

W tym roku spowolnienie rynku najbardziej odczuł Maruti, który produkuje najbardziej rozpoznawalne w Indiach modele - 800, Alto i Swift. Podczas targów firma prezentuje nowy koncepcyjny samochód typu SUV oraz model Ertiga, pierwszy MPV w historii firmy.

Wraz z pojawianiem się kolejnych graczy, rynek robi się coraz bardziej zatłoczony.

- Z całą pewnością konkurencja w tym segmencie będzie zacięta - mówi Park. - Ale jesteśmy gotowi do walki.