Logo

Te marki najbardziej przegrały na rynku nowych aut w 2025 r. Załamanie sprzedaży diesli

  • Mam najświeższe dane z europejskiego rynku nowych samochodów. Nie wygląda to dobrze
  • W okresie styczeń-listopad 2025 r. tylko jedna marka przekroczyła próg miliona pierwszych rejestracji
  • Z kolei jeden z chińskich producentów idzie jak burza, notując blisko 3-krotny wzrost zainteresowania
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Nie ma co robić sobie nadziei. Wygląda na to, że 2025 będzie kolejny rokiem, w którym europejski rynek nowych samochodów nie wróci do poziomu sprzed pandemii COVID-19. O ile w 2019 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano 15 mln 805 tys. 752 nowych aut, o tyle w okresie styczeń-listopad 2025 r. ich liczba wyniosła zaledwie 12 mln 98 tys. 650 sztuk. To raptem o 1,9 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Na tym nie koniec złych wiadomości, choć na szczęście nie dotyczą one Polski.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Która marka miała największy spadek sprzedaży w 2025 roku?
O ile procent spadła sprzedaż Tesli?
Jakie są najpopularniejsze marki aut w Europie na podstawie rejestracji?
Jakie marki odnotowały najwyższe wzrosty pierwszych rejestracji w Europie?

Jak wynika z najnowszych danych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), przez pierwsze 11 miesięcy 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce wzrosła, i to 6,8 proc. Mało tego, wszystko wskazuje na to, że 2025 r. będzie najlepszym rokiem w dziejach naszego rynku.

Przeczytaj także: W UE zastój, w Polsce boom. W 2025 r. może zostać sprzedanych najwięcej nowych aut w historii Polski

Jakie marki aut są najpopularniejsze w Europie?

Biorąc pod uwagę rodzaj napędu, największym przegranym rynku europejskiego jest silnik Diesla. W okresie styczeń-listopad 2025 r. liczba pierwszych rejestracji samochodów osobowych z tego typu jednostką spadła aż o 24 proc. — czyli o blisko 1/4. To naprawdę mocne tąpnięcie.

Przeczytaj także: Które auto premium kupić, żeby najmniej stracić? Ranking spadku wartości 10 hitów polskiego rynku

Jednocześnie liczba pierwszych rejestracji aut elektrycznych wzrosła o 27,4 proc. Elektryki mają aż 18,8 proc. udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 15,1 proc. Mało tego, w okresie styczeń-listopad 2025 r. w całej Europie zarejestrowano prawie 2,5 raza mniej nowych samochodów osobowych z silnikiem Diesla niż aut elektrycznych (952 tys. 149 sztuk vs 2 mln 276 tys. 161 sztuk; wszystkie dane dotyczą Europy rozumianej jako Unia Europejska, Wielka Brytania oraz państwa EFTA, czyli Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria).

Przeczytaj także: Pani Joanna sprzedawała SUV-a. To był dołujący proces. "Uczyła się pani na nim jeździć?"

A tak wygląda Top 10 marek nowych aut z największą liczbą rejestracji w Europie w okresie styczeń-listopad 2025 r.:

  1. 1
    VW: 1 mln 328 tys. 916 aut
  2. 2
    Toyota: 780 tys. 495 aut
  3. 3
    Skoda: 770 tys. 506 aut
  4. 4
    BMW: 728 tys. 598 aut
  5. 5
    Renault: 674 tys. 562 aut
  6. 6
    Mercedes: 614 tys. 744 aut
  7. 7
    Audi: 600 tys. 89 aut
  8. 8
    Peugeot: 596 tys. 706 aut
  9. 9
    Dacia: 547 tys. 673 aut
  10. 10
    Hyundai: 484 tys. 327 aut

Proszę zwrócić uwagę, że tylko jedna marka przekroczyła próg miliona rejestracji, a walka o 2. miejsce była bardzo zacięta. Co więcej, w Top 7 są aż trzy marki premium. Każda z nich wyprzedza Dacię.

Jakie marki aut mają najwyższe wzrosty?

Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo JuniorKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat

Sprawdziłem, które marki aut odnotowały najwyższe wzrosty pierwszych rejestracji w Europie w okresie styczeń-listopad 2025 r. (brałem pod uwagę tylko marki z liczbą co najmniej 50 tys. pierwszych rejestracji):

  1. 1
    BYD: +276 proc.
  2. 2
    Cupra: +37,5 proc.
  3. 3
    Alfa Romeo: +34,9 proc.
  4. 4
    SAIC Motor: +26,1 proc.
  5. 5
    MINI: +18,3 proc.

Jak widać, popyt na samochody chińskiego BYD zwiększył się blisko 3-krotnie. Żaden z rywali nawet się nie zbliżył do tego wyniku. Z kolei blisko 35-procentowy wzrost Alfa Romeo w dużej mierze zawdzięcza miejskiego SUV-owi Junior, który jest produkowany w Tychach.

Jakie marki aut mają najwyższe spadki?

A oto pięć marek aut z najwyższymi spadkami pierwszych rejestracji w Europie w okresie styczeń-listopad 2025 r. (znów brałem pod uwagę tylko marki z liczbą co najmniej 50 tys. pierwszych rejestracji):

  1. 1
    Tesla: -28 proc.
  2. 2
    Seat: -18,8 proc.
  3. 3
    Suzuki: -15,8 proc.
  4. 4
    Fiat*: -13,1 proc.
  5. 5
    Porsche: -13 proc.

*ACEA liczy Fiata włącznie z Abarthem

Wynik Tesli jest wyraźnie gorszy od pozostałej czwórki. Jeśli pominąć kryterium 50 tys. pierwszych rejestracji, to okres styczeń-listopad 2025 r. był też ciężki dla Mitsubishi (spadek o -25,9 proc. do 40834 sztuk; to prawie dwa razy mniej niż Porsche z 84611 rejestracjami) i DS (-22,3 proc. do 26982 samochodów).

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu