Dzisiaj uczestnicy Rajdu Dakar 2010 mają do pokonania 707 km, z czego 206 km to trasa szybkiego odcinka specjalnego. Do czternastego etapu wystartowało: 88 motocyklistów, 14 quadów, 57 samochodów i 28 ciężarówek.
Santa Rosa - Buenos Aires – 14. etap
Santa Rosa - Buenos Aires – 14. etap
Ostatni odcinek specjalny to 206 km bardzo szybkich tras, na których zawodnicy nie powinni mieć zbyt wielu trudności. Meta odcinka wyznaczona została w San Carlos de Bolívar, skąd uczestnicy będą mieli do pokonania 335 km dojazdówki, aby wrócić do stolicy Argentyny, Buenos Aires, gdzie w niedzielę odbędzie się uroczyste zakończenie Rajdu Dakar 2010.
.
RoadLook.pl poleca Rajd Dakar 2010 na żywo - wyniki, fotogalerie, wideo: |
Rajd Dakar 2010 - 1. etap |
Rajd Dakar 2010 - 2. etap, galeria (1) Bonecki, Opiatowski, Weyens |
Rajd Dakar 2010 - 3. etap |
Rajd Dakar 2010 - 4. etap, galeria (2) Bonecki, Weyens |
Rajd Dakar 2010 - 5. etap |
Rajd Dakar 2010 - 6. etap, galeria (3) Willy Weyens |
Rajd Dakar 2010 - 7. etap |
Rajd Dakar 2010 - 8. etap, galeria (4) Willy Weyens |
Rajd Dakar 2010 - 9. etap, galeria (5) Jacek Bonecki |
Rajd Dakar 2010 - 10. etap, galeria (6) Jacek Bonecki |
Rajd Dakar 2010 - 11. etap, galeria (7) Willy Weyens |
Rajd Dakar 2010 - 12. etap |
Rajd Dakar 2010 - 13. etap, galeria (8) Bonecki, Weyens |
Motocykle
Motocykliści ORLEN Teamu w komplecie ukończyli 32. Rajd Dakar. Każdy z nich zasłużył na ogromne brawa. Jakub Przygoński (8. na mecie) zajął najwyższe miejsce w historii startów polskich motocyklistów w tej imprezie. Jacek Czachor (16.) po raz dziesiąty ukończył Dakar, a Marek Dąbrowski (33.) wrócił do sportu po ciężkiej kontuzji i przejechał 9000 km morderczej trasy wiodącej po argentyńskich i chilijskich bezdrożach.
Ostatni etap wiódł z Santa Rosa do Buenos Aires był płaski i szybki. Zawodnicy ORLEN Team pokonali go bez problemów. Jechali spokojnie, by bezpiecznie dotrzeć do mety. Przygoński zajął 14. miejsce, Czachor był 19., a Dąbrowski 21.
Czachor dziesięć razy startował w Dakarze i za każdym razem dojeżdżał do mety, co jest ewenementem. To najstarszy i najbardziej doświadczony zawodnik w światowej czołówce.
Dąbrowski zasłużył na wielkie brawa. Dwa lata temu urwał główkę kości w prawym ramieniu. Miał mnóstwo zabiegów, ramię się zniekształciło. Nie udało zespolić się kości i trzeba było wszczepić implant. Ryzyko było ogromne, ale udało się. Cztery miesiące temu po długiej przerwie wsiadł na motocykl i zaczął treningi, a dziś ukończył najcięższą imprezę sportową na świecie.
Ostatni etap Rajdu Dakar 2010 w kategorii motocykli wygrał Portugalczyk Ruben Faria, a cały rajd po raz trzeci w swojej karierze Francuz Cyril Dypres.
Jakub Przygoński: - Chciałem poprawić dziewiąte miejsce Marka Dąbrowskiego sprzed siedmiu lat. Nie było to łatwe. Przez dwa tygodnie ciężko walczyłem, żeby być na ósmej pozycji. Od trzeciego dnia, kiedy miałem problem z motocyklem i straciłem godzinę, odrabiałem straty. Zaliczyłem kilka ciężkich wywrotek, naprawę motocykla ale wszystko ogarnąłem i wyszedł z tego dobry rezultat. Bardzo się z tego cieszę.
Jacek Czachor: - To mój dziesiąty Dakar i dziesiąty ukończony. Jestem szczęśliwy, że dojechałem do mety. Starałem się na tym rajdzie. Nie popełniłem większych błędów. 16. miejsce to moja pozycja. Myślę, że gdybym trochę bardziej z głową pojechał, to byłbym w okolicach 14. miejsca. Przed startem mówiłem, że jeśli nie będę mieć pretensji do siebie, to wszystko będzie OK. Pretensji nie mam, więc nie jest źle.
Mark Dąbrowski: - Jestem bardzo szczęśliwy. Był to wyjątkowo trudny dla mnie Dakar. Miałem tylko cztery miesiące na przygotowania. W połowie roku miałem dosyć ciężką operację, ale wszystko zdało egzamin zgodnie z hasłem: "testujemy siebie". Przetestowałem i jestem zadowolony. Jeździ mi się coraz lepiej.
Rajd Dakar 2010 - motocykle (klasyfikacja po 14. etapach )
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Pojazd | Czas/strata |
1 | 2 | C.Despres | Red Bull | KTM | 051h1037" |
2 | 1 | P.Ullevalseter | Scandinavia | KTM | +1h0252" |
3 | 31 | F. Lopez | Team Aprilla Racing | Aprilla | +1h0948" |
4 | 10 | H.Rodrigues | - | Yamaha | +1h1933" |
5 | 12 | D.Fretigne | Yamaha La Boite a pizza | Yamaha | +1h5556" |
6 | 9 | A.Duclos | Team Toni-Togo | KTM | +1h5835" |
7 | 14 | J.Street | Rally Panam | KTM | +2h4943" |
8 | 11 | J.Przygoński | Orlen Team | KTM | +3h1559" |
9 | 16 | O.Pain | Team Top | Yamaha | +3h2820" |
10 | 34 | J.Pedrero | Epsilon | KTM | +3h3348" |
- | - | - | - | - | - |
16 | 18 | J.Czachor | Orlen Team | KTM | +6h5840" |
27 | 22 | K.Jarmuż | Radio Zet Dakar Team | Honda | +12h2412" |
33 | 39 | M.Dąbrowski | Orlen Team | KTM | +13h5416" |
Quady
Pojedynek pomiędzy Francuzem Christophem Declerckiem i Rafałem Sonikiem zakończył się zwycięstwem Polaka. Tym samym na zakończenie Rajdu Dakar 2010 Sonik dopisał na swoje konto zwycięstwo etapowe. Co prawda zaczął też od zwycięstwa, ale odebrano mu ze względu na przekroczenie dopuszczalnej prędkości na terenie, gdzie obowiązywały ograniczenia.
Ostatecznie Rafał Sonik zajął piąte miejsce w kategorii quadów, a do czwartego zabrakło mu 3 minut i 28 sekund. Przy dominacji Argentyńczyków oraz dwóch znakomitych Europejczyków to miejsce uznać należy za sukces. Tym bardziej, ze z rywalizacji odpadli naprawdę znakomici zawodnicy jak m.in. pięciokrotny triumfator Rajdu Dakar Czech Josef Machacek.
Rafał Sonik- Czułem dzisiaj na starcie dużo dobrej energii. To były nadzieje wielu ludzi, moich wiernych kibiców, którzy chcieli abym dojechał do mety. Dojechałem dzięki Waszemu wsparciu. Po trzech dniach wiedziałem, że nie ma szans na wygranie tego rajdu. Takie, a nie inne były okoliczności. Dzięki Wam jechałem dalej i walczyłem do końca.
Rajd Dakar 2010 - quady (klasyfikacja po 14. etapach)
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Pojazd | Czas/strata |
1 | 251 | M.Patronelli | Yamaha Racing | Yamaha | 064h1744" |
2 | 277 | A.Patronelli | Yamaha Racing | Yamaha | +2h2259" |
3 | 256 | J.Gonzales | Team Yamaha Pedrega | Yamaha | +5h0731" |
4 | 258 | C.Declerc | Polaris Racing | Polaris | +5h4656" |
5 | 252 | R.Sonik | ATV Polska | Yamaha | +5h5024 |
6 | 255 | S.Halpern | Halpern Rally Sport | Can-Am | +9h0731" |
7 | 254 | O.Brazina | Czech Dakar Team | Polaris | +16h3341" |
8 | 264 | B.Auert | MD Rally Sport | Can-Am | +16h5216" |
9 | 260 | B.Graue | Alvarez/Dris/Graue | Can-Am | +17h3720" |
10 | 267 | D.Mazucco | Cordoba Rally Team | Can-Am | +25h1839" |
Samochody
Emocjonujący pojedynek o zwycięstwo w kategorii samochodów trwał do końca Rajdu Dakar 2010. Nie było jednak chyba wątpliwości, że zwycięzcą zostanie El Matador - Hiszpan Carlos Sainz. Ostatni etap wygrał jego największy rywal Katarczyk Nasser Al-Attiyah, ale tylko 36 sekund za nim linię mety minął Carols Sainz. Obaj reprezentowali barwy tego samego zespołu Volkswagen Motorsport.
To był czwarty start Sainza w rajdzie Dakar. Po zakończeniu kariery w rajdach WRC rozpoczął starty w maratonach. W Rajdzie Dakar zadebiutował w 2006 roku i wygrał cztery etapy. W 2007 roku był liderem przez cztery dni, a przed rokiem po ośmiu dniach na pozycji lidera miał groźnie wyglądający wypadek i musiał wycofać się z dalszej rywalizacji. Trzy pierwsze samochody na mecie to Volkswageny, dwa kolejne to BMW, znów Volkswagen - wszystkie wspierane przez producentów. Na ósmej pozycji rajd ukończył "latający Hummer" Amerykanina Robby Gordona.
Do mety dotarła także jedyna polska załoga - Robert Szustkowski i Jarosław Kazberuk, która minęła linię mety na 35. pozycji.
Robert Szustkowski:- Osiągnięcie mety w Dakarze, to niesamowite uczucie, myślę, że dla każdego zawodnika, a dla mnie, jako debiutanta szczególnie. Wiele miesięcy przygotowań, planów, w końcu tygodnie spędzone na walce z sobą, czasem i sprzętem. To ogromna satysfakcja, móc udowodnić sobie, i powiedzieć – dałem radę. Rajd był piekielnie trudny, wystarczy policzyć ile załóg dotrwało do Buenos, dlatego satysfakcja jest tym większa. Myślę, że wynik jak na debiut nie jest zły, wiadomo było, że nie będziemy w stanie walczyć o czołowe lokaty. Celem było osiągnięcie mety, oczywiście w wymiarze sportowym, i myślę że to się udało zrealizować. Nasze auto odbiega technologicznie o jakieś 5 lat od czołówki, mimo, że to bardzo dobre auto, nie jest w stanie dotrzymać kroku czołowym załogom.
Jarosław Kazberuk:- Ostatni oes za nami, tego nie zmieni już nic. Jesteśmy na mecie. To niewiarygodne uczucie, nigdzie indziej nie odczuwam tak ogromnej satysfakcji, samorealizacji i spełnienia, jak ta którą daje osiągniecie mety w Dakarze. Ten rajd to jedyny w swoim rodzaju klimat, oprócz rywalizacji sportowej, niesamowita przygoda i obcowanie z naturą. Rajd był potwornie ciężki, niczym nie ustępował temu z Afryki. Piekielne temperatury, które sprawiały, że skala trudności była podwójna. Jestem ogromnie szczęśliwy, meta jest nasza, a teraz wino, dużo argentyńskiego wina… Będzie smakowało jak nigdy.
Nie dojechał natomiast Krzysztof Hołowczyc. Kierowca samochodowej ekipy ORLEN Team świetnie spisywał się w rajdzie zajmując po ośmiu etapach szóste miejsce. Niestety, na 63. kilometrze dziewiątego etapu w Nissanie Navara urwał się tylny most i wypadł wał napędowy. Polsko-belgijska załoga próbowała walczyć z awarią, ale była bez szans. Hołowczyc jednak się nie poddaje i zapowiada powrót na trasę Rajdu Dakar 2011.
Rajd Dakar 2010 - samochody (klasyfikacja po 14. etapach)
Poz. | Nr | Załoga | Zespół | Pojazd | Czas/strata |
1 | 303 | C.Sainz/L.Cruz | Volkswagen Motorsport | VW | 47h1000" |
2 | 306 | N.Al-Attiyah/T.Gotschalk | Volkswagen Motorsport | VW | +212" |
3 | 305 | M.Miller/R.Pitchford | Volkswagen Motorsport | VW | +3251" |
4 | 301 | S.Peterhansel/J.Cottret | X-Raid GmbH | BMW | +2h1721" |
5 | 307 | G.Chicherit/M.Thorner | X-Raid GmbH | BMW | +4h0249" |
6 | 314 | C.Sousa/M.Baumel | JMB Stradale Off Road | Mitsubishi | +4h3145" |
7 | 300 | G.De Villiers/D.Von Zitzevitz | Volkswagen Motorsport | VW | +5h1019" |
8 | 302 | R.Gordon/A.Grider | Robby Gordon Motorsport | Hummer | +6h0224" |
9 | 311 | O.Terranova/P.Maimon | JMB Stradale | Mitsubishi | +6h0447" |
10 | 322 | G.Spinelli/F.Palmeiro | JMB Stradale | Mitsubishi | +6h1341" |
- | - | - | - | - | - |
35 | 356 | R. Szustkowski/J.Kazberuk | R-Sixteam | Mitsubishi | +37h3729" |
Ciężarówki
Ostatni etap Rajdu Dakar 2010 w kategorii ciężarówek wygrała rosyjska załoga z kierowcą Ilgizarem Mardeevem. Natomiast zwycięzcą Rajdu Dakar 2010 w najcięższej kategorii został Rosjanin Vladimir Chagin, który jechał samochodem Kamaz. To szóste w karierze zwycięstwo Chagina, który tym samym wyrównał rekord Czecha Karela Lopraisa. Kamaz wygrał dziewiąty Dakar w historii i w tej klasyfikacji wyprzedza: Tatrę - 6, Mercedesa - 5 i Perlini - 4 zwycięstwa.
Wielkie brawa należą się polskiej ciężarówce z dzielną załogą - Grzegorz Baran, Rafał Marton i Paweł Zborowski, która przezwyciężyła wiele problemów i także dotarła do linii mety na 19. pozycji. Warto dodać, iż z 50 ciężarówek, które wystartowały do mety dojechały jedynie 23!
Grzegorz Baran:- W końcu przyszedł czas na metę, po ostatnich, mało udanych startach, osiągnąłem cel. Byłem już na mecie w Afryce teraz, mogę się cieszyć metą w Argentynie. Nasz wynik może byłby lepszy, gdyby nie pechowa awaria, ale o czołówce na razie i tak nie mamy co marzyć, tam od lat króluje fabryka i nic się nie zmienia. Cieszymy się, że dotrwaliśmy, i to jest najważniejsze.
Rafał Marton:- Jesteśmy na mecie, radość ogromna, auto w świetnym stanie, przed nami ponad 300 km dojazdówki, ale już chyba nic wydarzyć się nie może – żartuje pilot R-SIXTEAM. Właśnie jeden z polskich dziennikarzy uświadomił nam, że jesteśmy pierwszą ciężarówką, w pełnym polskim składzie, która ukończyła rajd Dakar w jego ponad 30-letniej historii. Satysfakcja więc ogromna, zawsze to jakiś rekord. Jesteśmy potwornie szczęśliwi, po tylu przygodach, kłopotach ze skrzynią biegów i nerwowych momentach, osiągnęliśmy cel. Gdyby nie przygody na trasie, wynik może, byłby lepszy, ale w tym momencie, nie ma to już chyba takiego znaczenia, i tak czujemy się jak zwycięzcy.
Paweł Zborowski:- Czuję ogromną satysfakcję, że swój pierwszy występ w Dakarze zakończyłem na mecie. Po tysiącach kilometrów, i kilkunastu dniach naprawdę morderczego wysiłku, stojąc na mecie czuje, że i tak wygrałem. Chyba każdy kto ukończył ten rajd, może się tak czuć. Impreza zrobiła na mnie kolosalne wrażenie, tego się nie da opowiedzieć w paru słowach, po prosty trzeba to przeżyć.
Rajd Dakar 2010 - ciężarówki (klasyfikacja po 14. etapach)
Poz. | Nr | Załoga | Zespół | Pojazd | Czas/strata |
1 | 501 | V.Chagin, S.Savostin, E.Nikolaev | Kamaz-Master | Kamaz | 055h0447" |
2 | 500 | F.Kabirov, A.Belyaev, A.Mokeev | Kamaz-Master | Kamaz | +1h1308" |
3 | 508 | M.Van Vliet, H.Vaanholt, G.Va Veenendal | Ginaf Rally Power | Ginaf | +10h4320" |
4 | 506 | M.Macik, J.Kalina, J.Bervic | KM Racing Team | Lia | +12h2121" |
5 | 505 | I.Mardeev, V.Mizyukaev, A.A.Karginov | Kamaz-Master | Kamaz | +14h5929" |
6 | 503 | W.Van Ginkel, R.De Rooij, W.Tijsterman | Ginaf Rally Power | Ginaf | +15h2916" |
7 | 514 | T.Sugawara, S.Suzuki | Hino Team Sugawara | Hino | +17h2937" |
8 | 523 | D.Oliveras, J.Camara, D.Camara | Epsilon | Mercedes | +23h3906" |
9 | 511 | J.Juvanteny, J.Criado, F.Roman | Epsilon | MAN | +24h1527" |
10 | 518 | B.Claudio, A.Paolo, M.Giulio | Team Italtrans | Ginaf | +26h4712" |
- | - | - | - | - | - |
19 | 538 | G.Baran, R.Marton, P.Zborowski | R-Sixteam | MAN | +72h2022" |
Foto: Jacek Bonecki, Rallyworld©Willy Weyens