Dyrektywa Komisji Europejskiej nałożyła obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej we wszystkich nowych modelach samochodów, które wejdą do produkcji po 7 lutego 2011 roku. Niektóre firmy zdecydowały się na stosowanie tego typu oświetlenia dużo wcześniej, niż stało się to niezbędne.

Światła do jazdy dziennej muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości, przy czym powinna je dzielić odległość 60 centymetrów. Rozporządzenie precyzuje także wysokość montażu lamp, które muszą znaleźć się od 25-150 centymetrów nad drogą.

W samochodach rejestrowanych od 2010 roku włączenie świateł dziennych powinno następować automatycznie po uruchomieniu silnika, przy czym światła mijania, tylne światła pozycyjne, lampy obrysowe oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej muszą pozostać wyłączone. Ponadto włączenie świateł mijania lub przeciwmgielnych musi powodować automatyczne wyłączenie świateł do jazdy dziennej.

W wielu samochodach oświetlenie do jazdy dziennej udało się zintegrować z głównymi reflektorami (np. Seat Exeo). Inne otrzymały odrębny zestaw żarówek lub LED-ów (np. Citroen DS3). Część firm zdecydowała się na wbudowanie świateł do jazdy dziennej w klosze najniżej położonych reflektorów przeciwmgielnych (np. Mitsubishi ASX).

Warto wiedzieć, że w ostatnim przypadku pod jednym szkłem znalazły się dwa rodzaje lamp! Światła do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne posiadają odrębne żarówki oraz odpowiednio dopasowane do nich części odbłyśnika albo zróżnicowane strumienie światła zapewnia żarówka z dwoma włóknami. Żarówki świateł do jazdy dziennej mają zazwyczaj moc 8-21 W, a przednich lamp przeciwmgielnych - 55 W.

Z tego powodu nie wolno używać zwykłych reflektorów przeciwmgielnych jako substytutu świateł do jazdy dziennej. W przeciwnym razie oślepiamy innych użytkowników drogi oraz narażamy się na mandat.

Na pobłażliwość policjantów lepiej nie liczyć. Art. 30 prawa o ruchu drogowego nakazuje włączenie przednich świateł przeciwmgielnych w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami. Z kolei art. 51 ust. 5 dopuszcza używanie przednich świateł przeciwmgielnych w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, jednak wyłącznie od zmierzchu do świtu na krętej drodze, która została oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Za naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgielnych art. 90 lub art. 97 k.w. art. 51. ust. 5 p.r.d. przewiduje dwa punkty karne oraz mandat w wysokości 100 złotych.