Europejski finał Sci-Tech Challenge zgromadził w Bukareszcie 54 uczniów z 9 państw, a udział w wydarzeniu był zarezerwowany wyłącznie dla zwycięzców krajowych eliminacji pod patronatem ExxonMobil.
Zadaniem finalistów było opracowanie metody redukcji emisji CO2 podczas tegorocznego Konkursu Piosenki Eurowizji. W ciągu 24 godzin uczniowie przygotowali wiele koncepcji, spośród których najlepszym okazał się magiczny dywan”. Ten wynalazek produkuje energię dzięki umieszczeniu magnesów neodymowych w dywanie oraz w butach tancerzy i widzów konkursu Eurowizji. Ułożenie dywanów przed wielkoformatowymi ekranami w różnych miastach Europy umożliwiłoby produkcję energii bezpośrednio przez widzów i uczestników tegorocznego finału Eurowizji.
Radość była nieopisana, do oczu podchodziły łzy. Nie mogliśmy uwierzyć, że to jednak nasza koncepcja okazała się najlepsza – wspomina Arkadiusz Przywecki z XI LO w Poznaniu, który zajął ze swoim międzynarodowym zespołem 1. miejsce. Pozostali Poznaniacy na podium to Eryk Ruciński (2. miejsce) oraz Bartosz Garczyk (3. miejsce).
Polacy co roku osiągają w tym konkursie bardzo dobre wyniki. Sukces cieszy, tym bardziej że wygrana jest drugi rok z rzędu – mówi Magdalena Ciesielska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości z poznańskiego liceum, która przygotowywała uczniów do finału.
Krajowe eliminacje wokół tematu miast przyszłości
W europejskich finałach konkursu Sci-Tech Challenge biorą udział wyłącznie zwycięzcy krajowych konkursów. Dlatego każdego roku
wolontariusze ExxonMobil oraz Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości organizują rywalizację na krajowym podwórku. Tym razem jej tematem były przyjazne mieszkańcom i środowisku energooszczędne miasta przyszłości.
W pierwszym etapie, uczniowie z Gdańska, Łodzi, Tucholi, Łańcuta, Warszawy, Bytomia, Poznania, Bielska-Białej i Tomaszowa Mazowieckiego uczestniczyli w cyklu warsztatów prowadzonych przez wolontariuszy ExxonMobil, producenta olejów Mobil 1. Krajowy finał konkursu Sci-Tech Challenge 2015 zgromadził w budynku Giełdy Papierów Wartościowych pięćdziesięciu uczniów z całej Polski. Wszystkie drużyny w ciągu zaledwie 160 minut musiały stworzyć spójną i nowatorską koncepcję oraz ocenić jej realne zastosowanie w przyszłości. W tym czasie mogli korzystać z pomocy ekspertów ExxonMobil oraz sprawdzać informacje w sieci. Aby wygrać, uczniowie musieli nie tylko bardzo dobrze zaprezentować swój pomysł, ale również wykazać się umiejętnościami pracy w zespole oraz zarządzaniem czasem.
- Nasz program zachęca uczniów do poszerzania wiedzy i zainteresowań oraz szukania nowych pasji na progu dorosłości. To także możliwość sprawdzenia umiejętności pracy w zespole oraz promocji własnych pomysłów podczas publicznych prezentacji. W obecnych realiach świata, coraz ważniejsze stają się właściwe wykorzystanie wiedzy i dotarcie do odpowiedniego odbiorcy. Mając taką młodzież jaka zaprezentowała się w finale konkursu, możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość, ich oraz naszej planety – mówi Magdalena Sztejer-Kubiak, koordynator projektu z ramienia ExxonMobil.
Efekty pracy zespołów dziesięciu szkół przeszły oczekiwania organizatorów. Pomysłami między innymi transportu napędzanego za pomocą metanu produkowanego w domowych minigeneratorach lub wysyłania żywności w specjalnych kapsułach mógłby zainspirować się niejeden architekt czy urbanista.