Auto Świat Wiadomości Aktualności SKF: łożyska do bolidów Ferrari

SKF: łożyska do bolidów Ferrari

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

W Pradze odbyło się z okazji niecodziennego jubileuszu czołowego producenta łożysk, firmy SKF, która w tym roku obchodzi 100 lat swojego istnienia.

SKF: łożyska do bolidów Ferrari
SKF: łożyska do bolidów FerrariŻródło: Auto Świat

Założyciel firmy Sven Wingquist był pod każdym względem człowiekiem wyjątkowym. Ale wszystko zaczęło się w tkalni, w której pracował. Tam ze względu na niestabilne gliniaste podłoże, notorycznie pękały osi maszyn. W tkackich urządzeniach osie układały się często nierówno, czego stosowane wówczas sztywne łożyska nie były w stanie wytrzymać. Łożyska zużywały się, a osie pękały.

Młody inżynier Sven Wingquist postanowił rozwiązać ten problem i ostatecznie w 1907 roku stworzył pierwsze nowoczesne łożysko wahliwe. W tym samym roku, z pomocą swoich pracodawców, założył firmę SKF.

Działalność firmy z roku na rok rozszerzała się na cały świat, powstawały w niej łożyska do coraz większej liczby zastosowań. Dzisiaj firma SKF zaopatruje świat we wszystko – od małych łożysk kulkowych do wentylatorów sufitowych po mające 13 m średnicy i masę 69 ton łożysk mechanizmu obrotu wykorzystywane w żurawiach pływających systemów wydobywczych ropy naftowej i gazu.

SKF od sześćdziesięciu lat współpracuje z Ferrari w dziedzinie bolidów Formuły 1 i pełni zaszczytna rolę oficjalnego dostawcy.

Po raz pierwszy łożysko RIV zamontowano w Ferrari 125 S już w 1947 roku, a od 1950 roku stanowi podstawowy element wyposażenia wyścigowych bolidów tej marki startujących w Formule 1.

Czas wprowadzenie innowacji do Formuły 1 wynosi przynajmniej trzy miesiące. Po określeniu wymagań klienta w czasie około dwóch tygodni definiuje się projekt, natomiast sześć tygodni musi zwykle wystarczyć do stworzenia całego łożyska, które następnie poddaje się morderczym badaniom na hamowni i na torze. Dla porównania piasta koła zwykłego samochodu projektowana jest tak, aby wytrzymała przebieg 300 tys. km. Natomiast łożyska montowane w bolidach Formuły 1 powinny wytrzymać od 3 do 5 tys. km przebiegu. W ich przypadku kładzie się główny nacisk na maksymalna wydajność podczas wyścigu.

Produkcja „na zamówienie” oraz stałe innowacje to kluczowe zadania dla działu części do samochodów wyścigowych SKF.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:Wiadomości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków