ACEA podała, że w czerwcu 2022 r. zostało zarejestrowanych 886 510 samochodów. To najniższy w historii wynik w tym miesiącu pod względem liczby sprzedanych pojazdów od 1996 r. Przyczyniły się do tego wszystkie cztery główne rynki UE. Największy spadek odnotowały Niemcy, gdzie sprzedaż spadła aż od 18,1 proc. Na kolejnym miejscu są Włochy ze spadkiem na poziomie 15,0 proc., a tuż za nimi plasuje się Francja (-14,2 proc.). Najmniejszy spadek wśród największych rynków unijnych był w Hiszpanii, gdzie sprzedanych zostało jedynie 7,8 proc. mniej samochodów. W Polsce sprzedaż była niższa niż przed rokiem o 8,5 proc.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Wzrosty odnotowano tylko w jednym kraju. W Islandii, nienależącej do UE, ale uwzględnianej w europejskich statystykach (kraj należy do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu — EFTA) w czerwcu 2022 r. zanotowano 35,7 proc. wzrostu rejestracji nowych samochodów.

Pesymistyczne podsumowanie pierwszej połowy 2022 r.

W pierwszej połowie 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 14 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przez pierwsze sześć miesięcy 2022 r. zostało sprzedanych około 4,6 mln sztuk, a dwucyfrowy spadek odnotowały wszystkie główne rynki na starym kontynencie:

  • Włochy — spadek o 22,7 proc.;
  • Francja — spadek o 16,3 proc.;
  • Niemcy — spadek o 11,0 proc.;
  • Hiszpania — spadek o 10,7 proc.

Jedynie w nieleżącej do UE Islandii zanotowano 53,4 proc. wzrost. Jednak, choć procenty robią wrażenie, liczba rejestracji nowych samochodów w pierwszej połowie 2022 r. wzrosła do 9 267 szt. z 6 041 szt. zarejestrowanych tam przed rokiem.

Sprzedaż nowych samochodów spadła także w Polsce

W Polsce sprzedaż była na nieco wyższym poziomie, niż średnia unijna, co nie znaczy, że była na dobrym poziomie. W naszym kraju w czerwcu 2022 r. odnotowano spadek wynoszący 8,5 proc. w porównaniu do czerwca 2021 r. Rok temu zarejestrowano w Polsce 43 249 nowych samochodów. W tym jedynie 39 585 szt. W okresie od stycznia do czerwca był on widoczny jeszcze bardziej — wyniósł aż 12,3 proc. Liczba rejestracji nowych aut w tym okresie spadła z 242 123 do 212 405 szt.

Dla porównania na największym europejskim rynku, czyli w Niemczech, liczba rejestracji w tych samych okresach spadła odpowiednio o 18,11 proc. (z 274 152 do 224 558 szt.) oraz o 11 proc. (z 1 390 889 do 1 237 975 szt.), a we Francji — o 14,2 proc. (z 199 508 do 171 087 szt.) oraz aż o 16,3 proc. (z 922 765 do 771 980 szt.).