Auto Świat Wiadomości Aktualności Polscy kierowcy już nie są postrachem zagranicznych dróg. Gdzie powodujemy najwięcej kolizji?

Polscy kierowcy już nie są postrachem zagranicznych dróg. Gdzie powodujemy najwięcej kolizji?

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak

W 2021 r. Polacy spowodowali 60 tys. kolizji na zagranicznych drogach. Chodzi o sytuacje, w których winni byli kierujący pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi. To blisko 5,5 proc. spadek, ponieważ w 2020 r. byliśmy sprawcami ponad 63,5 tys. zdarzeń. Łącznie z tego tytułu Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) wydatkowało w 2021 r. kwotę blisko 18,3 mln zł.

Kolizja
KolizjaWilliam A. Morgan / Shutterstock
  • Od 2018 r. ilość kolizji spowodowanych przez Polaków za granicami państwa regularnie spada
  • Jest coraz więcej zdarzeń powodowanych nieubezpieczonymi pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi na zagranicznych drogach
  • Najwięcej szkód polscy zmotoryzowani spowodowali w 2021 r. na terenie Niemiec — ponad 50 proc.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie Onetu

Według Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych kierujący pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi powodują na zagranicznych drogach 165 zdarzeń dziennie. Tradycyjnie najwięcej kolizji pojazdów z polskimi tablicami ma miejsce na drogach: Niemiec, Francji, Włoch, Holandii i Wielkiej Brytanii. W całym 2021 r. Polacy byli sprawcami 60,1 tys. kolizji i wypadków poza własnym krajem.

Statystyki PBUK
Statystyki PBUKPBUK

Trzy czwarte kolizji miało miejsce w tych pięciu krajach

Najwięcej szkód polscy zmotoryzowani spowodowali w 2021 r. na terenie Niemiec — ponad 50 proc. ogółu zdarzeń za granicą. Na drogach Francji wyrządzili 8,6 proc. szkód, we Włoszech - 8,3 proc., w Holandii - 5,8 proc., a w Wielkiej Brytanii - 4,7 proc. W tych pięciu państwach kierujący pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi byli sprawcami 78 proc. wszystkich kolizji i wypadków, jakie nasi zmotoryzowani powodowali poza Polską.

Statystyki PBUK
Statystyki PBUKPBUK

Brak poczucia odpowiedzialności i nadmierne przekonanie o własnych umiejętnościach

2021 r. był kolejnym okresem z rzędu, kiedy to liczba wypadków i kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi poza granicami kraju spadła. W szerszej perspektywie, od 2018 r., liczba szkód wyrządzonych przez naszych zmotoryzowanych spadła o 20 proc. Bez wątpienia największy wpływ na to zjawisko miało zmniejszenie ruchu naszych pojazdów poza granicami kraju, w związku z pandemią koronawirusa, obostrzeniami dotyczącymi podróżowania i zamknięciem granic. Taką opinię wyraził Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Statystyki PBUK
Statystyki PBUKPBUK

Znowu więcej sprawców wypadków bez OC

Zdarzenia powodowane nieubezpieczonymi pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi na zagranicznych drogach to na ogół rezultat braku wyobraźni tych Polaków, którzy osiedlają się w innych krajach, ale nie przerejestrowują swoich aut. Pomimo spadku liczby wypadków i kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi tablicami, wzrosła liczba zdarzeń spowodowanych przez kierujących bez ważnego ubezpieczenia OC. W 2021 r. PBUK zarejestrowało aż 694 nowe zgłoszenia dotyczące tego rodzaju szkód.

Zdaniem prezesa PBUK kierowcy niewykupujący OC zazwyczaj postępują tak umyślnie, mając błędne przekonanie o swojej bezkarności. Tak wynika z doświadczeń PBUK z ostatnich lat. Jednak owo poczucie bezkarności jest całkowicie zgubne. Trzeba bowiem pamiętać, że powodując wypadek, nie tylko poniesie się karę, przewidzianą przez lokalne prawo, niekiedy wielokrotnie wyższą niż w Polsce, ale także trzeba będzie z własnej kieszeni pokryć koszty naprawy wyrządzonych szkód. Często obejmują one zarówno naprawę pojazdów, które zostały uszkodzone w wyniku zdarzenia, jak też leczenie i rehabilitację osób, które w nim ucierpiały. W skrajnych przypadkach sprawcy finansują ustanowione przez sądy dożywotnie renty dla poszkodowanych

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków